Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
| CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Identificar els principals conceptes de la farmacologia i el seu pes en el currículum d'infermeria
Interpretar textos relacionats amb la descripció dels medicaments
Explicar els paràmetres farmacocinètics en la utilització clínica dels medicaments
Distingir com actua el fàrmac en l'organisme humà i els efectes que produeix en relació al seu mecanisme d'acció i de la seva dosi
Identificar els diferents tipus d'interaccions, efectes adversos i tòxics dels fàrmacs
Explicar les propietats farmacològiques i terapèutiques de les substàncies utilitzades en la pràctica clínica diària
| | A4 |
Organitzar les pautes d'administració de fàrmacs a nivell hospitalari i domiciliari seguint un protocol de tractament
Reconèixer els problemes d'automedicació
Sintetitzar la informació bàsica per poder facilitar l'educació sanitària als pacients sobre medicació i adequar el llenguatge a cada situació
Adaptar el pla terapèutic a cada malalt per facilitar l'adhesió al tractament
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
| | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
| | CT5 |
Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
UNITAT I: TERAPÈUTICA MEDICAMENTOSA. GENERALITATS |
Tema 1-. Farmacologia clínica. Concepte de fàrmac. Fonts d'obtenció dels medicaments. Concepte de Farmacocinètica i Biodisponibilitat.
Tema 2-. Farmacocinètica: vies d’administració.
Tema 3-. Farmacocinètica: absorció, distribució.
Tema 4-. Farmacocinètica: biotransformació i eliminació de fàrmacs.
Tema 5-. Farmacodinàmica: mecanisme d'acció dels fàrmacs, relació dosi-efecte.
Tema 6-. Reaccions adverses dels medicaments. Iatrogènia.
Tema 7.- Interaccions farmacològiques.
Tema 8-. Intoxicacions. Concepte d'abús, dependència, addicció i toxicitat dels fàrmacs.
|
UNITAT II. FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC. |
Tema 9-. Fàrmacs simpaticomimètics. Fàrmacs simpaticolítics.
Tema 10-. Fàrmacs parasimpaticomimètics i parasimpaticolítics. Placa Motriu: bloquejants neuromusculars. |
UNITAT III. SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA |
Tema 11-. Relaxants musculars centrals. Benzodiacepines. Antiepilèptics.
Tema 12-. Antiparkinsonians. Psicofarmacologia: al·lucinògens. Noòtrops. Antidepressius. Antipsicòtics. Ansiolítics.
|
UNITAT IV. FARMACOLOGIA DEL DOLOR I LA INFLAMACIÓ |
Tema PA-. Fàrmacs anestèsics. Concepte d'anestèsia.
Tema 13 -. Tractament del dolor i la inflamació. Us en la utilització clínica.
Tema 14-. Tractament del dolor i la inflamació. Abús en la utilització clínica. |
UNITAT V. FARMACS ANTIINFECIOSOS. |
Tema 15-. Aspectes generals en el tractament de les infeccions. Mecanismes d'acció dels antiinfecciosos i resistències bacterianes. Antibiòtics de reserva. Grups d’antiinfecciosos.
Tema PA.- Antisèptics i desinfectants.
Tema 16.- Antibiòtics Betalactàmics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 17.- Macròlids, Lincosamines i Glicopèptids: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema 18.- Aminoglucòsids, Quinolones, i altres antibiòtics: Principals indicacions, efectes adversos i interaccions.
Tema PA.- Antifúngics. Antiparasitaris. Quimioteràpia de la tuberculosi. Antivírics. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la SIDA.
|
UNITAT VI. FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI |
Tema PA-. Broncodilatadors. Antitussígens. Expectorants. Antihistamínics H1. |
UNITAT VII. SISTEMA CARDIOVASCULAR |
Tema 19-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: Digoxina, IECA.
Tema 20-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: ARAII, antagonistres del calci.
Tema 21-. Teràpia cardiovascular. Principals grups de fàrmacs: nitrats.
Tema 22.- Fàrmacs utilitzats en el tractament de la coagulació.
|
UNITAT VIII. FÀRMACS RELACIONATS AMB L'EQUILIBRI HIDROSALI |
Tema PA-. Hidroelectroteràpia. Nutrició enteral i parenteral
Tema PA-. Diürètics.
|
UNITAT IX. FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU |
Tema PA-. Fàrmacs utilitzats en la malaltia ulcerosa.
Tema PA-. Fàrmacs antiemètics. Farmacologia de la secreció biliar.
Tema PA-. Fàrmacs antidiarreics. Fàrmacs en el tractament del restrenyiment o constipació. |
UNITAT X. FARMACS RELACIONATS AMB L'ALTERACIO DE L'EQUILIBRI HORMONAL I METABOLIC. |
Tema 23-. Hormones hipofisàries i hipotalàmiques: Generalitats.
Tema 24-. Adenohipòfisi, Neurohipòfisis. Hormona del creixement, Hormones tiroïdals.
Tema 25-. Hormones de l'escorça suprarenal: glucocorticoides i mineralcorticoides.
Tema 26-. Hormones de l'escorça suprarenal: Hormones sexuals.
Tema 27-. Antidiabètics: insulina i antidiabètics no insulínics.
Tema 28-. Antigotosos. Antiateromatosos.
Tema 29-. Metabolisme del calci i del fòsfor.
Tema 30-. Fàrmacs antianèmics.
|
UNITAT XI. QUIMIOTERAPIA ANTINEOPLÀSTICA |
Tema Taller-. Quimioteràpia oncològica. Citostàtics. |
DEBATS (PREGUNTES APLICATIVES (PA)) |
Debat 1-. Infeccions. SIDA. Fàrmacs anestèsics.
Debat 2-. Unitat VIII, tema antiemetics, antidiarreics, laxants.
Debat 3-. HTA, coagulació, diabetis, antigotosos.
Debat 4-. Digestiu (ulcera), respiratori.
|
Tallers |
Taller 1-. Fons d’informació
Taller 2-. Formes farmacèutiques i administració de medicaments
Taller 3-. Maneig de citostàtics.
Taller 4-. Dosificació i càlcul (dues sessions, la segona amb prova eliminatòria)
|
sessions de Cas clínic |
Integra: Informació medicaments. Adherència al tractament. Pla terapèutic. Informació al malalt/cuidador. Educació a la població. Continguts teòrics de l’assignatura.
3 sessions:
1. Presentació i cerca d’informació (informàtica).
2. Indicacions i possibles interaccions i reaccions adverses més rellevants. Pla terapèutic del cas clínic.
3. Resolució del cas clínic. Explicació al pacient i educació sanitària. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
29.5 |
45 |
74.5 |
Prácticas en laboratorios |
|
6 |
4.5 |
10.5 |
Debates |
|
8 |
16 |
24 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
4 |
0.5 |
4.5 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
8 |
24 |
32 |
Atención personalizada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Explicació del programa: continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: proves i activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories (lloc i horaris). |
Sesión magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l’alumne els esquemes, preguntes aplicatives i bibliografia en l’espai del moodle.
|
Prácticas en laboratorios |
4 tallers en grups reduïts sobre:
- formes farmaceutiques i administració de medicaments
- normes generals de manipulació de citostàtics i càlculs a realitzar en la seva preparació
- càlculs de dosificació dues sessions
Treball en grup de 20 alumnes
Avaluació a l'aula, assistència obligatòria
|
Debates |
Debats: Sessions de seminaris, per la discussió de preguntes aplicatives en grup reduït, algunes unitats treballades exclusivament amb aquesta metodologia. Treball en grups de 20 alumnes. |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Sessió sobre fonts d'informació a l'aula d'informàtica amb supòsits pràctics.
Assistència obligatòria |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
Assignació d’un cas clínic per grups de 5-6 alumnes.
Cada alumne del grup ha de buscar informació sobre un medicament del cas clínic i respondre a unes preguntes.
Tot el grup ha de fer la programació horària de l’administració de medicaments al pacient, adequar la informació al llenguatge del pacient i a la població en general.
Exposició oral del cas clínic
Assistència obligatòria |
Atención personalizada |
|
descripción |
Presencials:
Els dies de classe magistral al finalitzar la classe.
Totes les tardes de dilluns a dijous de 15 a 17 h a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.
En tot cas, altres hores de consulta seran a convenir.
Virtuals:
A través del moodle o correu electrònic.
Fòrum obert de dubtes.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas en laboratorios |
|
S'avaluarà les tres primeres sessions de forma individual i col·lectiva (15%)
Assistència obligatòria
En la segona sessió de càlcul (segon quadrimestre) es realitzarà una prova amb 5 problemes. Per tal de superar aquesta prova serà necessari com a mínim haver realitzat correctament 3 problemes amb una nota global superior a 6 (10%)
|
25 |
Debates |
|
En els seminaris de les preguntes aplicatives s'avaluarà l’assistència (obligatòria), la participació activa i les respostes dels alumnes a les preguntes del debat conegudes i altres de noves.
Aquesta nota serà conjuntament a la prova tipus test el que permetrà aprovar el bloc de coneixements per l'avaluació continuada |
10 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
S'avaluarà la participació del estudiant i la resolució del supòsit pràctic plantejat.
Assistència obligatòria |
2,5 |
Supuestos prácticos / estudio de casos |
|
L'estudiant serà avaluat durant les sessions presencials:
- sessió d'informació dels medicaments i dosificació
- sessió pla terapèutic
- exposició del cas
i també s'avalarà el treball presentat per escrit de forma individual i col·lectiva.
Assistència obligatòria |
20 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Continguts teòrics:
Desenvolupament de dues proves amb 40 qüestions de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5, sobre una puntuació de 10, en cada prova per fer promig amb les altres notes
|
40 |
Otros |
|
Qüestionari moodle sobre dosificació |
2,5 |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La nota de la pràctica és la suma del treball dels tallers (laboratori), aula d'informàtica, càlcul (moodle) i del cas clínic (total 100 punts), dividit per 10. La falta no justificada en el blocs obligatoris resta 5 punts del total de 100. L'alumne aprovarà la part pràctica si obté una nota mínima de 5 i ha superat la prova de càlcul amb una nota superior a 6. La nota de coneixements (teoria) serà la suma de les dues proves més les notes dels 4 debats. L'alumne aprovarà la part teòrica si obté una nota mínima de 5 i podrà fer promig entre les dues proves tipus test sempre que tingui una nota igual o superior a 5 en cada prova tipus test. La part que no aprovi haurà de presentar-se a un examen a la segona convocatòria on haurà de tenir una nota mitjana de 5 per superar la segona convocatòria. Alumne repetidor: haurà de fer la part no aprovada complerta. Si ha suspès la teoria haurà de fer les proves tipus test, debats (assistència obligatòria)i prova de càlcul. Si ha suspès les pràctiques haurà de fer els tallers, la prova de càlcul i cas clínic. En tot cas, és recomanable que l'estudiant torni a repetir les pràctiques per assolir millor les competències. No és permès l'ús del telèfon mòbil a l'aula --> |
Básica |
|
- Flórez i col.l. Farmacología humana. Ed. Elsevier Masson. Barcelona. Última edició disponible.
- Adams M. i Holland N. Farmacología para enfermería. Un enfoque fisiopatológico. Ed. Pearson. Madrid. Última edició disponible.
- Taylor M. i Reide PJW. Lo esencial en Farmacología. Cursos de Crash de Mosby. Harcourt Brace. Última edició disponible.
|
Complementaria |
Flórez, Farmacología humana, ,
Adams, Farmacología para enfermería, ,
Taylor, Lo esencial en farmacología, ,
|
- Mosquera J.M. i col·l.
Farmacología para enfermería. Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última
edició disponible.
- Hitner H. i Nagle B. Introducción
a la Farmacología. Ed. Mc Graw Hill. Mèxic. Última edició disponible.
- Pacheco E. Enfermería.
Farmacología práctica de enfermería. Serie de Manuales de enfermería. Ed.
Masson. Última edició disponible.
- Birkett DJ. Farmacocinética fácil.
Ed. Interamericana-Mcgraw-Hill. Última edició disponible.
Castells S. i Hernández M. Farmacología en enfermería. Ed. Elsevier.
Madrid. Última edició disponible.
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|