Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A5.2 |
Identificar els nutrients i els aliments en què es troben. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.1 |
Explicar la història de l'alimentació humana i reconèixer els diferents factors que incideixen en l'alimentació de l'home en el decurs de la història
Identificar les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital: embaràs i lactància materna, primera i segona infància, adolescència, etapa adulta i etapa d'envelliment
Explicar els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
| | A5.2 |
Identificar els nutrients, el contingut nutritiu dels aliments, així com els diferents factors que poden influir negativament sobre la qualitat dels aliments
| | A5.3 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Introducció
|
Es defineixen el següents conceptes: nutrient, aliment, nutrició, alimentació, dietètica i dietoteràpia.
Relació entre salut i alimentació.
Breu repàs de la història de l'alimentació humana. Factors que incideixen en l'alimentació humana.
|
Unitat temàtica 2: Energia i nutrients
|
En aquest apartat s'estudia el valor energètic dels nutrients, les necessitats energètiques de l'home i els factors que influeixen.
Es descriuen els diversos nutrients i elements que es troben en els aliments: glúcids, lípids, proteïnes, elements químics essencials, vitamines, aigua i electròlits, fibra vegetal.
|
Unitat temàtica 3:Educació per la salut |
Comprén laintroducció a la higiene alimentaria, i als conceptes d'alimentació equilibrada i dietoteràpia. |
Unitat temàtica 4: Digestió i absorció dels constituents bàsics de la nutrició |
Macronutrients. Transport epitelial. Absorció d'aminoàcids, lípids i glúcids. Metabolisme dels àcids biliars.
Micronutrients. Vitamines hidrosolubles i liposolubles. Macrominerals (Ca, Mg) i oligoelements (Fe, Zn, Cu, Cr, Se, I, Mn) |
Unitat temàtica 5: Malalties d’origen alimentari
|
Per causes microbiològiques, biològiques i per altres causes. |
Unitat temàtica 6: Interrelacions metabòliques |
Cicle dejú-alimentació. Interrelacions metabòliques dels teixits en diversos estats nutricionals i hormonals |
Unitat temàtica 7: Alteracions de la ingesta
|
Indicadors de malnutrició. Malnutrició per defecte (desnutrició) i per excés (sobrepès i obesitat). S’estudien també els diferents aspectes que permeten valorar l’estat nutricional de la persona.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
17 |
22 |
39 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
12 |
22 |
Treballs |
|
1 |
7 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura. Pressa de contacte i recollida d'informació dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Tallers participatius i interactius amb posades en comú en grup reduït d'aspectes treballats, bé a través de l'observació, l'anàlisi o de la interrelació dels continguts aplicats.
S'organitzaran diferents activitats (exercicis, expressió en debats d'opinió reflexiva, anàlisi crítiques) i realització de tasques proposades.
|
Treballs |
Treball que realitza l'estudiant en equip (grup aleatori petit) i l'exposició oral en classe. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants del treball realitzar en equip (prèvia presentació escrita) |
Atenció personalitzada |
Acompanyament en el procés d'aprenentatge |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge de l'estudiant, presencials amb cita prèvia o en l'espai moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà l’assistència, les intervencions orals, la realització i participació activa en les activitats proposades. Es valoraran el contingut dels treballs en petit grup, la qualitat de les aportacions, el treball col·laboratiu, els exercicis, les reflexions i l’estudi dels supòsits de casos pràctics proposats |
35% |
Treballs |
|
Presentació escrita i exposició oral del treball en petit grup. Es valorarà el contingut i l’estructura del treball, la capacitat de síntesis, les fonts bibliogràfiques utilitzades, l’ús d’una terminologia adequada, la redacció comprensible, així como la qualitat de presentació i la puntualitat en l'entrega. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
S’avaluarà l’assimilació de conceptes a partir d’una prova objectiva tipus test multi-ítems sobre els continguts treballats a les classes |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació és continuada: per poder obtenir la nota final caldrà aprovar les diferents parts de l'assignatura. Es valorarà la participació interactiva a les classes teòriques mitjançant les activitats que es porten a terme durant l'horari. En la segona convocatòria se seguiran els mateixos criteris. Cas de que l'alumne no hagi assistit a les pràctiques i altres espais participatius es dissenyaran diverses proves que integren els treballs realitzats durant el curs i les activitats que es considerin necessàries per l'aprenentatge. A la nota que s'obtingui es reflectirà la falta d'assistència o participació. |
Bàsica |
|
- Amigo, P.
et al., Nutrició humana i dietètica, Universitat Rovira i Virgili, 2010 -Brown, J.E., et al., Nutrición en las diferentes
etapas de la vida, McGraw
Hill Interamericana, cop. 2014 - Mataix Verdú, F. J., Nutrición y alimentación humana,
Ergon, 2015 - Mahan LK
i Raymond, J.L., Krause
Dietoterapia, Elsevier, 2017 - Castillo Hernández, J.L., Nutrición comunitaria: métodos y estrategia Elsevier, 2015 - Gómez Candela, C., et al. Alimentación, nutrición y cáncer : prevención y tratamiento, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2016 - Coultate,T.P.,
Manual de química i bioquímica de los alimentos, Acribia, 2007 - Martínez, J. A., Nutrición saludable frente a la
obesidad : bases científicas y aspectos dietéticos, Médica Panamericana, cop. 2014 - Thompson,
J.L., Manore,M.M., y Vaughan,L.A., Nutrición, Pearson Educación , 2008 - Martín Salinas,C. y Díaz Gómez, J., Nutrición y
dietética, Difusión Avances de Enfermería, 2009 - Ross, A.C., et al., Nutrición en la salud y la enfermedad
Wolters Kluwer Health, 2014 - Pascual Anderson, M.R.,
Enfermedades de origen alimentario: su prevención, Diaz de Santos, 2005 - Jáuregui Lobera, I., et al., Nuevas
tendencias en alimentación y salud IC, 2014 - Ming Yeong, L.,Lo
esencial en metabolismo y nutrición, Elsevier, 2010 - Salas-SalvadorJ.
i Babio, N., Nutrició humana i dietètica, Publicacions URV, 2010 - Menendez, M.A., Los alimentos funcionales : nuevos alimentos para un
nuevo estilo de vida, Fundación Alimerka , 2013 |
Complementària |
|
Les fonts complementàries
s’indiquen dins l’espai de treball de l’assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|