DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PRÁCTICAS CLÍNICAS I Código 18254110
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Obligatoria Segundo AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Correo-e lourdes.rubio@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
sonia.ortiz@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
patricia.gonzalez@urv.cat
mariacarmen.miret@urv.cat
Profesores/as
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
ORTIZ CARO, SONIA
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
GONZÁLEZ PÉREZ, PATRICIA
MIRET FERRANDO, MARIA CARMEN
Web http://http://moodle.urv.cat/
Descripción general e información relevante Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones y família Al llarg de les diferents experiències, l’estudiant va capacitant-se progressivament per mobilitzar recursos que li permetin: -analitzar i comprendre la situació de la persona en el context clínic. -progressar en les habilitats clíniques enfocades al cuidatge -reflexionar sobre les seves pròpies vivències -madurar com a persones i com a professionals.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A3 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
 A2 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A3 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A5.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A7 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A13 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A14 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A17.1 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A17.2 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
 A23.2 Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant

Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
Prácticas clínicas
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
139 2 141
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
30 30 60
Seminarios
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A14
A17.1
A17.2
CT5
10 5 15
Atención personalizada
6 0 6
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Prácticas clínicas ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.

L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, no limitant-se a una simple acumulació de sabers i experiències diferents

Portafolios / Carpeta de aprendizaje On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
El portafoli està supervisat per la professora.
el 50 % del treball del protafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi.
Seminarios Es realitzen sessions clíniques.
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on cada alumne exposa l'activitat "Conèixer el pacient i el seu món" i reflexiona sobre altres situacions viscudes a la pràctica clínica.
Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atención personalizada Discusió de problemes i resolució de dubtes en tutories personalitzades.

Atención personalizada
descripción
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas clínicas
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del professor, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge 60 %
Portafolios / Carpeta de aprendizaje
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 25%
Seminarios
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A14
A17.1
A17.2
CT5
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments, la capacitat de reflexió i la presentació del treball:Conèixer el pacient i el seu món. 15 %
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació es farà de manera continuada

A meitat de període es farà una avaluació formativa de l'estudiant, que s'utilitzarà per donar orientacions concretes sobre la manera de procedir.

L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació.

Per aprovar l'assignatura, cal que la categoria Pràctiques clíniques i Portafoli estiguin superades amb un 5 com a mínim.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials relacinades amb la presa de decisions.

El professor responsable de l'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne

Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria. Si l'alumne suspèn l'avaluació continuada tal com està prevista en aquesta guia docent, l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de matricular el proper curs. Ara bé, sempre que a criteri del professor els objectius no assolits siguin recuperales en un periode raonable de temps, s'oferirà a l'alumne la possibilitat de recuperar-los, a condició que es disposi de places de pràctiques durant el periode necessari abans de la signatura d'actes

En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten, sempre que la disponiblitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes.


Fuentes de información

Básica Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Luís Rodrigo, MT, Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, 9ª edició, Elsevier Masson
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, última edició disponible, Elsevier

Complementaria Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, Califòrnia: Prentice Hall

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS/18254109
PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA I/18254111
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18254103
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104
PRINCIPIOS DE NUTRICIÓN EN ENFERMERÍA/18254108
PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA II/18254112
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.