DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I Codi 18254110
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
mariateresa.sole@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
marta.fernandez@urv.cat
mariacarmen.miret@urv.cat
evamariade.mingo@urv.cat
laura.duran@urv.cat
laura.gay@urv.cat
sonia.exposito@urv.cat
dulcenombre.alcala@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
SOLÉ BAIGES, MARIA TERESA
YEPES TRIGUEROS, JOSÉ MANUEL
FERNÁNDEZ YAGÜE, MARTA
MIRET FERRANDO, MARIA CARMEN
DE MINGO FERNÁNDEZ, EVA MARIA
DURAN MARQUEZ, LAURA
GAY TELLO, LAURA
EXPOSITO VIZCAINO, SONIA
ALCALÁ GONZÁLEZ, DULCENOMBRE
Web http://http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones y família Al llarg de les diferents experiències, l’estudiant va capacitant-se progressivament per mobilitzar recursos que li permetin: -analitzar i comprendre la situació de la persona en el context clínic. -progressar en les habilitats clíniques enfocades al cuidatge -reflexionar sobre les seves pròpies vivències -madurar com a persones i com a professionals. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A3 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
 A2 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A3 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A5.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A7 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A13 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A14 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A17.1 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A17.2 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
 A23.2 Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant

Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
320 0 320
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
0 4 4
Sessions clíniques
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
A23.2
CT5
0 2 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques ESTADA DE PRÀCTIQUES

L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 8 setmanes, 5 dies per setmana, en l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques.

A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.

L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu tot integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.

La assistència es obligatòria al 100%.

L'estudiant haurà de realitzar les activitats proposades pel professor al moodle durant el període de pràctiques i lliurar-les a l'espai corresponent de la plataforma virtual. També haurà de participar a les sessions clíniques. En aquestes sessions es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.

A meitat del període, l'estudiant serà avaluat qualitativament sobre el desenvolupament de les seves pràctiques i, quan calgui, rebrà orientacions per reconduir-les per tal d'assolir-ne les competències abans que se n'acabi el termini. Al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, serà avaluat segons el grau d'assoliment de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Per a l'avaluació final també es consideraran el treballs lliurats a moodle i la participació en les sessions clíniques segons la proporció descrita a l'apartat d'avaluació d'aquesta guia.



Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.

El portafoli està supervisat per la professora.

El 50 % del treball del portafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi.
Sessions clíniques Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposarà i reflexionarà sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Atenció personalitzada Discusió de problemes i resolució de dubtes en tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció

L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà l'assoliment de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura. Aquesta avaluació anirà a càrrec del tutor en pràctiques i del tutor de la universitat mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar coneixements, habilitats i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació formativa que s’utilitzarà per orientar-lo en el seu aprenentatge

La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:

60% -Valoració del desenvolupament de les practiques per part del tutor de practiques i del professor/a URV

20% S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts documentals utilitzades, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.

15% S’avaluarà l'assistència i participació a les sessions tot considerant la fonamentació del treball, les evidències i fonts documentals aportades, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades

5% Autoavaluació

100%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A3
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
Sessions clíniques
A1
A2
A3
A4
A5.3
A7
A8.2
A13
A14
A17.1
A17.2
A17.4
A23.2
CT5
El pes a la nota de les sessions clíniques formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques.

A meitat de període es farà una avaluació formativa de l'estudiant, que servirà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013).L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació. Per aprovar l'assignatura, cal que les subcategories Avaluació tutor/a pràctiques, Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris i Avaluació del portafolis estiguin aprovades.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials relacionades amb la presa de decisions.

El professor responsable de l'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne

Aquestes pràctiques no tenen segona convocatòria. Si l'alumne suspèn l'avaluació continuada tal com està prevista en aquesta guia docent, l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de matricular el proper curs. Ara bé, sempre que a criteri del professor els objectius no assolits siguin recuperables en un període raonable de temps, s'oferirà a l'alumne la possibilitat de recuperar-los, a condició que es disposi de places de pràctiques durant el període necessari abans de la signatura d'actes

En cas que es produeixi algun incident imprevist (malaltia, etc.) es recuperaran els dies que falten, sempre que la disponibilitat del centre de pràctiques permeti recuperar els dies pendents abans de la signatura d'actes.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari

Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant Sobre la COVID-19.”


Fonts d'informació

Bàsica Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Luís Rodrigo, MT, Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, 9ª edició, Elsevier Masson
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, última edició disponible, Elsevier
Marion Johnson ; Sue Moorhead ; Gloria M. Bulechek ; Howard K. Butcher ; Meridean L. Maas ; Eli, Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos, última edició disponible, Elsevier
VVAA, NNN consult, última edició disponible, Elsevier

Complementària Benner Patricia &amp;amp;amp; Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, Califòrnia: Prentice Hall

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent