DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA I Código 18254111
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
Correo-e joseantonio.garcia@urv.cat
silvia.ferrer@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
Profesores/as
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
FERRER FRANCES, SILVIA
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
Web
Descripción general e información relevante Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Procediments estàndars de protecció I Mesura d'higiene, asèpsia, i esteritlizació. Rentats de mans.
Valoració de la persona I Valoració de la persona I: Exploració física Control de signes vitals. Palpació
mamària. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació: Oral, SNG, tòpica, oftalmológica, i
irrigació ótica.
Procediments i cures clíniques I: Recollida de mostres (glucosuria, cetonuria,

sediment d'orina i urinocultivo mitjançant pacient independent i pacient amb

sondaje vesical, esputo, frotis i coprocultivo); Ergonomia; Cures de confort

(Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat; Canvis posturals);

Col·locació de bolquer i col·lector.

Mesures de seguretat i prevenció de caigudes.

Tècniques de relaxació

Suporti vital bàsic.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A2
A4
A14
A17.4
1 0 1
Simulación
A2
A4
A9
A14
A17.4
21 33 54
Seminarios
A2
A4
A14
A17.4
7 12 19
Atención personalizada
A2
A4
A14
A17.4
1 1 2
 
Pruebas prácticas
A2
A4
A9
A14
A17.4
1 0 1
Pruebas mixtas
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Simulación Estratègia que reprodueix a un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals en les que l'estudiant, assumint el seu rol, deu donar resposta.
Els tallers pràctics es realitzan amb materials clínics per la pràctica de procediments i cures infermeres.
Roll-playing de relació professional-pacient.
Seminarios Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a l'assignatura.
Atención personalizada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereix.

Atención personalizada
descripción
L'alumne tindrà l'oportunitat de realitzar tutories personalitzades amb els professors de l'assignatura per resoldre dubtes e inquietuds sobre els contiguts, dins dels horaris establerts o amb citació per email.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen pràctic sobre els continguts dels tallers de simulació.
L'alumna haurá de reproduir i argumentar un escenari de cuidatge infermer.
Para aprovar es demana un mínim de 5.
50%
Pruebas mixtas
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen teòric sobre els continguts impartit en els seminaris i als tallers de simulació. Les preguntes poden ser tipus tests i/o preguntes curtes i/o de desenvolupament. 50%
Otros  

Es imprescindible tenir les dues proves superades per fer nota mitja. Si no es supera el examen teòric no es tindrà accés a l'exàmen pràctic.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatoria es regira per las mateixes normes que l'avaluació continuada.Es imprescindible tenir les dues proves superades per fer nota mitja.

Si no es supera el examen teòric no es tindrà accés a l'exàmen pràctic.


Fuentes de información

Básica

Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE


Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby

Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol

Smith S, Duell D. Técnicas de enfermería Clínica. De las técnicas básicas a las avanzadas (7ª ed) Pearson Educación. Madrid 2009
Aguilar MJ. Tratado de enfermería pediátrica. Cuidados pediátricos. Elsevier. Madrid 2003

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Per la realització dels tallers de simulació és obligatori l'us de bata i seguiment de les normes que se lliuraran a l'alumna al primer seminari de l'assignatura
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.