DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA II Código 18254112
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
5 Obligatoria Segundo AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Correo-e lourdes.rubio@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
sonia.ortiz@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
alba.roca@urv.cat
encarnacion.iglesias@urv.cat
patricia.gonzalez@urv.cat
ilga.ruschak@urv.cat
meritxell.jimenez@urv.cat
Profesores/as
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
ORTIZ CARO, SONIA
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
IGLESIAS RIERA, ENCARNACIÓN
GONZÁLEZ PÉREZ, PATRICIA
RUSCHAK -, ILGA
JIMÉNEZ LLAHI, MERITXELL
Web http://moodle.urv.cat/
Descripción general e información relevante Es tracta d'una matèria obligatòria de caràcter pràctic-simulat que té com a propòsit preparar els estudiants en els procediments, valoracions i cures clíniques més habituals de la pràctica infermera. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A18.2 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A19.5 Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica I: Procediments estàndard de protecció II

Rentat quirúrgic de mans. Camp estèril. Vestir-se per realitzar procediments que
requereixen esterilitat. Posar-se guants estèrils.
Unitat temàtica II: Valoració de la persona II Exploració física II
Unitat temàtica III:Administració de medicació per via parenteral Generalitats de l'administració de medicació per via parenteral. Seguretat del pacients. Preparació i administració de fàrmacs per via intradèrmica, subcutània, intramuscular i endovenosa. Preparació i administració de perfusions endovenoses. Càlcul de dosis.
Unitat temàtica IV: Procediments clínics II Venopunció: extracció de sang venosa. Canalització d'una via perifèrica.
Preparació i control del pacient en proves diagnòstiques.
Inserció de catèters venosos perifèrics.
Punció arterial.
Espirometria, fisioteràpia respiratòria i teràpia inhalatoria.
Oxigenoteràpia.
ECG.
Inserció i retirada de sonda nasogàstrica.
Inserció i retirada de sonda vesical.
Cures de l'estoma.
Valoració i cures de ferides i drenatges.
Embenats i immobilitzacions.
Valoració i suport a la gestant.
RCP bàsica (infància)

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Estudios previos
A2
A4
A23.2
5 25 30
Simulación
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
44 44 88
Supuestos prácticos / estudio de casos
A17.4
A19.5
A23.2
4 0 4
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Estudios previos Visionat del material audiovisual associat a la pràctica (tantes vegades com trobeu necessari)
Lectura de les guies didàctiques i dels articles associats a la pràctica
Simulación Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de les diferents tècniques i procediments
Supuestos prácticos / estudio de casos Pràctica reflexiva de diferents procediments emmarcats en situacions clíniques que permeten la integració de coneixements teòrics i pràctics, i la resolució de problemes.
Atención personalizada Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Estudios previos
A2
A4
A23.2
Previ a la pràctica s’ha de contestar el qüestionari PRE. Aquestes preguntes formaran part de l’avaluació de la categoria. 15%
Simulación
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
La simulació s'avaluarà mitjançant dues proves a cada semestre, que constaran d'una prova escrita (prova 1) i una de pràctica (prova 2) :

Prova 1: qüestionari (POST) de preguntes tipus test via moodle.

Prova 2: Demostració d’una o dues de les pràctiques realitzades. Aquesta prova es corregirà mitjançant rúbrica que identificarà i graduarà la correcció del procediment demostrat.

Per aprovar aquesta categoria cal treure una nota mitjana de 5. Es podrà fer mitjana entre totes les proves sempre que l'alumne hagi assolit, com a mínim, una nota de 4 en cadascuna de les proves.
80%
Supuestos prácticos / estudio de casos
A17.4
A19.5
A23.2
Aquesta pràctica s'avaluarà mitjançant l'assistència 5%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria només es podrà recuperar la categoria "simulació", amb una prova final que constarà d'una prova escrita i / o de demostració segons la part a recuperar. Els criteris per fer mitjana són els mateixos que han estat descrits a l'avaluació continuada.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas I , Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas II, Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C , Técnicas de enfermería clínica, Última edició disponible , Madrid: Pearson
González, IC y Herrero A, Procedimientos y técnicas de enfermería, Última edició disponible, Madrid DAE
New England Journal of Medicine, Videos In Clinical Medicine: The New England Journal of Medicine, Darrera acutalització disponible a: http://www.nejm.org/multimedia/medical-videos, New England Journal of Medicine

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA/18254102
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18254103
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA I/18254111
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.