DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) CUIDADOS PALIATIVOS Código 18254113
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Correo-e mariajesus.aguaron@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
tatiana.gonzalez@urv.cat
guillerma.medina@urv.cat
Profesores/as
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
GONZÁLEZ CARRASCO, TATIANA
MEDINA MARTIN, GUILLERMA
Web
Descripción general e información relevante Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes. El suport emocional, la comunicació emocional i el treball en equip.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A14 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
 A23.2 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
 A25 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives S'estudia l'evolució històrica de l'atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives. Organització i serveis d'atenció a les persones al final de la vida. Evolució del concepte d'atenció pal·liativa.
Les persones en procés final de vida i la seva familia
TEMA 2 Els símptomes en el malalt en procés de final de vida. Sedació pal·liativa. S'estudien els símptomes més freqüents al final de la vida: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics. Principis generals del control de símptomes: avaluació d'ells; tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals per al control d'aquests símptomes.
Sedació pal·liativa i sedació en l'agonia. Bombes de sedació.
TEMA 3 L'acompanyament al final de la vida.Cures específiques d'infermeria Es treballa el significat d'acompanyar a la persona i la seva família en el procés final de la Vida. S'analitza i reflexiona sobre les emocions i sentiments davant de la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura, com de les persones cuidades.El procés de dol en malalt i família. Es treballa la confiança entre persona-família-equip d'atenció, així com la comunicació entre ells i s'aborda la conspiració del silenci. Procés de dol en el pacient i família.
TEMA 4: Cures específiques d'infermeria al pacient i família al Final de la Vida S'aprofundeix en les cures de confort físic i emocional a la persona i família que es troben en aquest procés. Signes de l'agonia. Cures en l'agonia i cures post-mortem. Cures a la família en els moments post-mortem.
TEMA 5 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. Els dilemes ètics en la presa de decisions. Testament vital i Últimes Voluntats Anticipades. Aprofundiment en els conceptes i diferències entre: Eutanàsia, Suïcidi, Suïcidi Assistit, Limitació Esforç Terapèutic, Sedació Pal·liativa, etc.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A5
A14
A23.2
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A5
A14
A23.2
10 18 28
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A14
A23.2
A25
12 20 32
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sesión magistral Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
El cassos treballats podem servir con referència en els debats.
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria En els supòsits pràctics o estudi de casos es poden utilitzar diferents metodologies que exigeix un treball de col·laboració. Alguns exemples d'activitats que es poden portar a terme són:

- Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals.

- Debats en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.

- Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i treball posterior de reflexió i relació amb el temari.
Atención personalizada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sesión magistral
A5
A14
A23.2

L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals o treballs i/o diari activitats realitzades a classe però des de una perspectiva reflexiva i crítica
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas
A5
A14
A23.2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria 30%
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria
A14
A23.2
A25
Consistirà en una o varies de les següents modalitats:

-Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.

-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.

- Realització d'un diari reflexiu sobre les activitats i desenvolupament de l'assignatura al llarg de les les classes
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes

-Els casos o situacions estudiades es presentarem en format de debat a la classe.
Els debats seràn en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema serà defensat per dos grups, de manera que cadascun defensi una postura diferent o contraria. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.

- Presentació de treballs de anàlisis crítics i reflexiu de cassos i/o situacions presentats a classe
40%
Otros  

Aportació de material relacionat amb l'assignatura. Participació i col·laboració en les activitats d'aula proposades i col·laboració amb els companys de classe. Es valorarà la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. L'assistència i participació en els debats és obligatòria.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà
establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per
al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures
podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius
de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les
proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21
NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica
  •  Benito, E.  Barbero, J.   Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en: http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
  • Bermejo, J. (2009). Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanizacio?n de la salud, 16). Santander: Sal Terrae
  • Guía de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos (SECPAL) 2018. Disponible en: https://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
  • Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
  • Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M. (2012). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Barcelona: Elsevier.
  • Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales. 2ª ed.Hospitalet del Llobregat,2014, Saned.
  • Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
  • Trujillo Garrido, N. (2015). Cuidados paliativos (Gerontología). Madrid: Dextra.
  • Silva, R., Amaral, J., & Malaguetti, W. (2013). Enfermagem em cuidados paliativos : Cuidando para una boa morte. Sao Paulo: Mart.inari.
Complementaria
  • Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
  • Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
  • Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
  • Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
  • Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
  • Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
  • Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
  • Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médica
  • Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M. Cuidados paliativos: recomendaciones para Atención Primaria. madrid 2014.  Ed. Médica Panamericana.
  • Palma, B. Taboada, P. Medicina Paliativa y cuidados continuos, Nervi, F Medicina paliativa y cuidados continuos. Ediciones Universidad Católica de Chile. Santiago de Chile, 2010.
Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18254009
ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18254101
INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS/18254109
RELACIÓN TERAPÉUTICA Y COMUNICACIÓN EN ENFERMERÍA/18254006
ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18254103
ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104
PRÁCTICAS CLÍNICAS I/18254110
 
Otros comentarios
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.