Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
| A25 |
Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A14 |
Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
| | A23.2 |
Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
| | A25 |
Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives |
S'estudia l'evolució històrica de l'atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives. Organització i serveis d'atenció a les persones al final de la vida. Evolució del concepte d'atenció pal·liativa.
Les persones en procés final de vida i la seva familia |
TEMA 2 Els símptomes en el malalt en procés de final de vida. Sedació pal·liativa. |
S'estudien els símptomes més freqüents al final de la vida: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics. Principis generals del control de símptomes: avaluació d'ells; tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals per al control d'aquests símptomes.
Sedació pal·liativa i sedació en l'agonia. Bombes de sedació.
|
TEMA 3 L'acompanyament al final de la vida.Cures específiques d'infermeria |
Es treballa el significat d'acompanyar a la persona i la seva família en el procés final de la Vida. S'analitza i reflexiona sobre les emocions i sentiments davant de la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura, com de les persones cuidades.El procés de dol en malalt i família. Es treballa la confiança entre persona-família-equip d'atenció, així com la comunicació entre ells i s'aborda la conspiració del silenci. Procés de dol en el pacient i família. |
TEMA 4: Cures específiques d'infermeria al pacient i família al Final de la Vida |
S'aprofundeix en les cures de confort físic i emocional a la persona i família que es troben en aquest procés. Signes de l'agonia. Cures en l'agonia i cures post-mortem. Cures a la família en els moments post-mortem. |
TEMA 5 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. |
Els dilemes ètics en la presa de decisions. Testament vital i Últimes Voluntats Anticipades. Aprofundiment en els conceptes i diferències entre: Eutanàsia, Suïcidi, Suïcidi Assistit, Limitació Esforç Terapèutic, Sedació Pal·liativa, etc. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Sesión magistral |
|
6 |
6 |
12 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
10 |
18 |
28 |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
12 |
20 |
32 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
|
Sesión magistral |
Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
El cassos treballats podem servir con referència en els debats. |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
En els supòsits pràctics o estudi de casos es poden utilitzar diferents metodologies que exigeix un treball de col·laboració. Alguns exemples d'activitats que es poden portar a terme són:
- Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals.
- Debats en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.
- Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i treball posterior de reflexió i relació amb el temari. |
Atención personalizada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
descripción |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.
També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sesión magistral |
|
L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals o treballs i/o diari activitats realitzades a classe però des de una perspectiva reflexiva i crítica |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprendizaje basado en problemas |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria |
30% |
Supuestos prácticos / Estudio de casos en el aula ordinaria |
|
Consistirà en una o varies de les següents modalitats:
-Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.
- Realització d'un diari reflexiu sobre les activitats i desenvolupament de l'assignatura al llarg de les les classes
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes
-Els casos o situacions estudiades es presentarem en format de debat a la classe.
Els debats seràn en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema serà defensat per dos grups, de manera que cadascun defensi una postura diferent o contraria. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.
- Presentació de treballs de anàlisis crítics i reflexiu de cassos i/o situacions presentats a classe
|
40% |
Otros |
|
Aportació de material relacionat amb l'assignatura. Participació i col·laboració en les activitats d'aula proposades i col·laboració amb els companys de classe. Es valorarà la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius |
10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. L'assistència i participació en els debats és obligatòria. Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Básica |
|
- Benito, E. Barbero, J. Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la
SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en: http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
- Bermejo, J. (2009). Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanizacio?n de la salud, 16). Santander: Sal Terrae
- Guía
de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos
(SECPAL) 2018. Disponible en: https://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
- Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
- Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M. (2012). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Barcelona: Elsevier.
- Planes
de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia
en procesos avanzados y terminales. 2ª ed.Hospitalet del
Llobregat,2014, Saned.
- Porta,
P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con
cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
- Trujillo Garrido, N. (2015). Cuidados paliativos (Gerontología). Madrid: Dextra.
- Silva, R., Amaral, J., & Malaguetti, W. (2013). Enfermagem em cuidados paliativos : Cuidando para una boa morte. Sao Paulo: Mart.inari.
|
Complementaria |
|
- Jomain,
C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
- Ariès,
P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
- Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del
malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
- Suarez,
M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
- Gili,
E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
- Roussel,
M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
- Gómez
Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
- Monje
Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida,
Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
- Arranz,
P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados
paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médica
- Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M. Cuidados
paliativos: recomendaciones para Atención Primaria. madrid 2014. Ed.
Médica Panamericana.
- Palma, B. Taboada, P. Medicina Paliativa y
cuidados continuos, Nervi, F Medicina paliativa y cuidados continuos.
Ediciones Universidad Católica de Chile. Santiago de Chile, 2010.
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ÉTICA DEL CUIDAR Y BASES CONCEPTUALES I METODOLÓGICAS DE LA ENFERMERÍA/18254009 | ENFERMERÍA BÁSICA EN EL CICLO VITAL/18254101 | INTRODUCCIÓN A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS/18254109 | RELACIÓN TERAPÉUTICA Y COMUNICACIÓN EN ENFERMERÍA/18254006 | ENFERMERÍA EN LA JUVENTUD/18254103 | ENFERMERÍA EN EL ADULTO/18254104 | PRÁCTICAS CLÍNICAS I/18254110 |
|
|
Otros comentarios |
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|