DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) CURES PAL·LIATIVES Codi 18254113
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
lourdes.rubio@urv.cat
alba.roca@urv.cat
adoracion.rodriguez@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, ADORACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes. El suport emocional, la comunicació emocional i el treball en equip.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
 A23.2 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
 A25 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives S'estudia l'evolució històrica de l'atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives. Organització i serveis d'atenció a les persones al final de la vida. Evolució del concepte d'atenció pal·liativa.
Les persones en procés final de vida i la seva familia
TEMA 2 Els símptomes en el malalt en procés de final de vida. Sedació pal·liativa. S'estudien els símptomes més freqüents al final de la vida: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics. Principis generals del control de símptomes: avaluació d'ells; tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals per al control d'aquests símptomes.
Sedació pal·liativa i sedació en l'agonia. Bombes de sedació.
TEMA 3 L'acompanyament al final de la vida.Cures específiques d'infermeria Es treballa el significat d'acompanyar a la persona i la seva família en el procés final de la Vida. S'analitza i reflexiona sobre les emocions i sentiments davant de la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura, com de les persones cuidades.El procés de dol en malalt i família. Es treballa la confiança entre persona-família-equip d'atenció, així com la comunicació entre ells i s'aborda la conspiració del silenci. Procés de dol en el pacient i família.
TEMA 4: Cures específiques d'infermeria al pacient i família al Final de la Vida S'aprofundeix en les cures de confort físic i emocional a la persona i família que es troben en aquest procés. Signes de l'agonia. Cures en l'agonia i cures post-mortem. Cures a la família en els moments post-mortem.
TEMA 5 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. Els dilemes ètics en la presa de decisions. Testament vital i Últimes Voluntats Anticipades. Aprofundiment en els conceptes i diferències entre: Eutanàsia, Suïcidi, Suïcidi Assistit, Limitació Esforç Terapèutic, Sedació Pal·liativa, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A5
A14
A23.2
6 6 12
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
A14
A23.2
10 18 28
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A14
A23.2
A25
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge.
El cassos treballats podem servir con referència en els debats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En els supòsits pràctics o estudi de casos es poden utilitzar diferents metodologies que exigeix un treball de col·laboració. Alguns exemples d'activitats que es poden portar a terme són:

- Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals.

- Debats en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.

- Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i treball posterior de reflexió i relació amb el temari.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype,  Teams, etc


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
A14
A23.2

L'avaluació del continguts teòrics podrà realitzar-se a través de una prova amb preguntes curtes i /o tipus test o també es podrà introduir altre tipus d'avaluació com per exemple exercicis tipus taller, narratives, observacionals o treballs i/o diari activitats realitzades a classe però des de una perspectiva reflexiva i crítica
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5
A14
A23.2
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A14
A23.2
A25
Consistirà en una o varies de les següents modalitats:

-Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.

-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.

- Realització d'un diari reflexiu sobre les activitats i desenvolupament de l'assignatura al llarg de les les classes
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes

-Els casos o situacions estudiades es presentarem en format de debat a la classe.
Els debats seran en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos alumnes amb el suport de les professores. Amb la realització previ d'un treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne ha de presentar i defensar en el debat
Cada tema serà defensat per dos grups, de manera que cadascun defensi una postura diferent o contraria. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres. per la realització dels debats serà necessari la realització previa d'un treball om es fundamenten els arguments a presentar en el debat

- Presentació de treballs de anàlisis crítics i reflexiu de cassos i/o situacions presentats a classe
50%
Altres  

Aportació de material relacionat amb l'assignatura. Participació i col·laboració en les activitats d'aula proposades i col·laboració amb els companys de classe. Es valorarà la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. L'assistència i participació en els debats és obligatòria.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

"El professor podrà
establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per
al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures
podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius
de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les
proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21
NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica
  •  Benito, E.  Barbero, J.   Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en: http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
  • Bermejo, J. (2009). Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanizacio?n de la salud, 16). Santander: Sal Terrae
  • Guía de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos (SECPAL) 2018. Disponible en: https://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
  • Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
  • Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., & García-Baquero Merino, M. (2012). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. Barcelona: Elsevier.
  • Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales. 2ª ed.Hospitalet del Llobregat,2014, Saned.
  • Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
  • Trujillo Garrido, N. (2015). Cuidados paliativos (Gerontología). Madrid: Dextra.
  • Silva, R., Amaral, J., & Malaguetti, W. (2013). Enfermagem em cuidados paliativos : Cuidando para una boa morte. Sao Paulo: Mart.inari.
e-llibres
  • Allende Pérez Silvia. (2012). Manual de cuidados paliativos para pacientes con ca?ncer (Primera edición). Editorial Alfil, S.A. de C.V. I.https://urv.on.worldcat.org/oclc/891591747
  • Santos, E., & Bermejo Higuera Jose? Carlos. (2014). Counselling y cuidados paliativos. Editorial Descléee de Brouwer. https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=5102981
  • Martínn-Romo Mejías Juan. (2012). Cuidados paliativos domiciliarios : atención al paciente y familia (2a. edición). Editorial ICB. https://elibro.net/ereader/elibrodemo/105417.
Complementària
  • Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
  • Ariès, P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
  • Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
  • Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
  • Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
  • Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
  • Kübler-Ros, E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
  • Gómez Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
  • Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
  • Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médica
  • Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M. Cuidados paliativos: recomendaciones para Atención Primaria. madrid 2014.  Ed. Médica Panamericana.
  • Palma, B. Taboada, P. Medicina Paliativa y cuidados continuos, Nervi, F Medicina paliativa y cuidados continuos. Ediciones Universidad Católica de Chile. Santiago de Chile, 2010.
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18254009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18254101
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18254109
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18254006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18254103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18254104
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18254110
 
Altres comentaris
Es requereix el compromís d'una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es duran a terme en el desenvolupament de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent