DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) GESTIÓN Y EXPERIENCIA ORGANIZATIVA Código 18254115
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Obligatoria Tercer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
REY REÑONES, CRISTINA
Correo-e olivia.hernandez@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
0
Profesores/as
HERNANDEZ VILLEN, OLIVIA
REY REÑONES, CRISTINA
MÁRQUEZ LÓPEZ, MIGUEL ÁNGEL
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura s'analitzen els elements bàsics pel desenvolupament del treball de la infermera, de les unitats d'infermeria, dels centres i les seves relacions. L'objectiu de tots serà la bona organització, la seguretat, l'eficiència i la flexibilitat. També aportarà experiències i coneixements per que l'alumne pugui ser més conscient de la seva influència en la rendibilitat de tots els recursos que s'esmerçen en l'àrea de la salut

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A22.1 Conèixer el sistema sanitari espanyol.
 A22.2 Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures.
 A22.3 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A14 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Adquireix una visió global de la gestió de persones en un entorn canviant
Diferencia els recursos materials, financers i tècnics i la seva utilitat
 A22.1 Identifica els elements que configuren l'organització del Sistema Sanitari Espanyol i repercuteixen en el finançament sanitari
 A22.2 Coneix les principals teories i tendències en gestió, la seva evolució històrica i les relaciona amb el rol professional
Comprèn l'estructura del procés administratiu i la seva aplicació en el treball, prenent consciència de la metodologia del procés
 A22.3 Coneix i contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
 A23.1 Identifica els elements de política sanitària, de filosofia i cultura institucional que configuren el model de gestió a nivell hospitalari i extra hospitalari, diferenciant els productes sanitaris
 A23.2 Reconeix els processos que promouen la qualitat i seguretat en el treball i pren consciència de la seva responsabilitat en ells
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Unitat temàtica

I-Infermeria, gestió i entorn


Conceptes introductoris
II- Evolució del treball i de les organitzacions sanitaries · Factors de canvi i la seva repercusió
. Sistemes de salut i la seva financiació
. Principals tendències
III- Context social, econòmic, polític i sanitari . Pla de Salut 2016 - 2020
. Política sanitària a Catalunya
. Provisió econòmica
IV- Planificació i organització del treball i dels recursos . Concepte i finalitat de la planificació.
· Organització del treball.
· Organització de de serveis de salut i d' infermeria
V- Gestió de persones . Sistemes d' organitzacio del treball d' infermeria
. Metodologia del treball en la distribucio de
cuidatges
. Lideratge en Infermeria. Nous estils i models del s.
XXI
VI- Processos de canvi i millora . La Infermeria del segle XXI. Necesitat de canvi
. Garantia de qualitat i cicle de millora
. La Seguretat dels pacients
. Marketing sanitari per les cures de
Infermeria

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A14
A22.1
A22.2
A23.1
A23.2
44 40 84
Seminarios
A22.3
CT5
CT6
CT7
16 18 34
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CT5
CT6
CT7
12 10 22
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas objetivas de tipo test
A14
A22.1
A22.2
A22.3
A23.1
A23.2
CT5
CT6
CT7
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació assignatura, programa, cronograma i avaluació
Conèixer expectatives dels alumnes
Sesión magistral Classe expositiva o magistral, acompanyada de material didàctic, exemples o problemes. Demanant al grup exemples, opinions i experiències viscudes a les pràctiques. Contestant dubtes i preguntes
Seminarios Es treballaran nou temes del programa amb metodologia participativa i amb més profunditat, amb grups petits que es conformaràn a l'inici.
Es valorarà l'assistència i la participació.
Els treballs dels seminaris estaràn detallats al pla de treball
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Aplicació del contingut teòric corresponent a la pràctica clínica a través d'exemples i situacions reals viscudes
Atención personalizada L'alumne disposarà d'un horari d'atenció fixa i un altre a demanda per l'orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Atención personalizada
descripción
L'alumne disposarà d'un horari d'atenció a demanda per la orientació de qualsevol part de l'assignatura i el seu desenvolupament

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminarios
A22.3
CT5
CT6
CT7

Assistència obligatòria als seminaris
20%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CT5
CT6
CT7
Presentacio dels treballs elaborats en grup o individualment, segons descripcio. Els treballs tindran que estar introduits abans de la data limit de presentacio. 20%
Pruebas objetivas de tipo test
A14
A22.1
A22.2
A22.3
A23.1
A23.2
CT5
CT6
CT7
Examen tipu test 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona Convocatòria: es realitzarà una prova objectiva tipus test per els alumnes que no hagin superat la prova objectiva de la primera convocatòria.
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran de obligat compliment per part del estudiant" ( art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica Meraño, A., La comunicación con el paciente, habilidades emocionales para los profesionales de la salud., Elsevier., 2014
Macia Soler, L., Gestion Clinica., Elsevier., 2014
Krogerus, M, El pequeño libro de las grandes decisiones., Alienta., 2014
Hidalgo Vega,A.,Del Llano Señariz,J. y Perez Camarero,S., Recursos humanos para la salud: sificiencia,adecuacion y mejora.Masson,Barcelona., Masson,Barcelona, 2006
Marriner Tomey,A., Guia de Gestion y Direccion de Enferemria., Elsevier España, 2009
Robbins, S Coulter, M, Administración, 5ª edi. México Prentice Hall Hispanoamericana, 1996
Ponti, F Ferrer, JM, Si funciona, cámbialo. Como innovar sin morir en el intento, Barcelona Gestión 2000, 2010
Mompart, Mª P Durán, M, Administración y gestión, Madrid DAE SL, 2001
Miller, G, Cómo decidir mejor y más rápido, Barcelona Deusto, 2005
Marriner, A, Guía de gestión y dirección de enfermeria, 6ª ed. Madrid Harcourt SA, 2001
La Mónica, EL, Dirección y administración en enfermeria. Un enfoque pràctico, Barcelona Mosby-Doyma, 1994
Hellriegel-Jackson- Slocum, Administración, un enfoque basado en competencias, 9ª ed. México Thomson- Learning, 2002
Gillies, DA, Gestión de enfermeria, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 1994
Gallego, DJ Ongallo, C, Conocimiento y gestión, Barcelona Masson-Salvat Enfermeria, 2004
Balderas, Mª L, Administración de los servicios de enfermeria, Mèxico Mc Graw Hill, 2005
Ayuso, D Grande, RF, La gestión de enfermeria y los servicios generales en las organizaciones sanitarias, Madrid Díaz de Santos, 2006

Buckner, E. B., Anderson, D. J., Alarcón, N. G., Hafsteinsdottir, T. B., Lai, C. K. Y., & Roshan, R. (2014). Perspectivas sobre el liderazgo mundial de las enfermeras: experiencias internacionales desde el terreno. International nursing review en español: revista oficial del Consejo Internacional de Enfermeras, 61(4), 499-508.

Danet, A., March, J. C., & Romera, I. G. (2014). Comunicación, participación y liderazgo en la percepción del clima emocional en un hospital universitario de Andalucía, España Communication, participation and leadership in the perception of the emotional climate in a university. Cad. Saúde Pública, 30(3), 546-558.

del Pilar Marqués-Sánchez, M., Muñoz-Doyague, M. F., Pérez-Rivera, J., Bayón-Darkistade, E., & Casado-Verdejo, I. (2014). El liderazgo de los profesionales de enfermería y el rendimiento organizativo: un estudio exploratorio con aplicación del Análisis de Redes Sociales. Redes: revista hispana para el análisis de redes sociales, 25(2), 140-162.

 VeLiz Rojas, L., & Paravic Klijn, T. (2012). Coaching educativo como estrategia para fortalecer el liderazgo en enfermería. Ciencia y enfermería, 18(2), 111-117.

Complementaria

L'alumne disposará de bibliografia específica per temes

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Si un alumne preveu algun canvi important durant el curs acadèmic, es recomana parlar-ho al principi amb la professora.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.