DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PRÁCTICAS DE SIMULACIÓN CLÍNICA III Código 18254118
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Obligatoria Tercer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
Correo-e roser.ricoma@urv.cat
alba.roca@urv.cat
isabel.font@urv.cat
gemma.tuset@urv.cat
0
jesica.capera@urv.cat
raul.gonzalez@urv.cat
anabelen.delosmozos@urv.cat
barbara.coloma@urv.cat
Profesores/as
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
TUSET GARIJO, MARIA GEMMA
POCURULL RODA, IRINA
CAPERA FERNÁNDEZ, JESICA
GONZÁLEZ JAUREGUI, RAÜL
DE LOS MOZOS PÉREZ, ANA BELEN
COLOMA GOMEZ, BARBARA
Web
Descripción general e información relevante Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulació que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges més habituals a la pràctica diària del pacient crític. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A9 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A14 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els cas clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1. Procediments estàndard de protecció III Tipus d'aïllaments i mesures de protecció; camp estèril II.
Tema 2. Valoració de la persona III Valoració de la consciència; Monitorització i control del pacient crític.
Tema 3. Preparació i administració de medicació Administració i Càlcul de dosi II. Sedoanalgesia.
Tema 4. Procediments clínics III Recollida de mostres, hemocultius
Preparació i control del pacient en les proves de diagnòstic (hemodinàmica ...)
Valoració i cura de ferides cròniques
Embenats II . Ferules de guix, terapia de comoressió.
Cura a la via aèrea malalt intubat.
Canalització i cura de catèters centrals,
Suport vital avançat
Simulació d'un cas integrat i atenció multidisciplinària

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Prácticas en laboratorios
A2
A4
A9
A14
A17.4
34 55 89
Sesión magistral
A4
A17.4
5 0 5
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
2 0 2
Pruebas prácticas
A2
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
Pruebas de validación
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Prácticas en laboratorios Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient.
Sesión magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Atención personalizada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atención personalizada
descripción
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas de validación
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Avaluació previa a l'assistència de l'estudiant al taller. S'avaluaran els continguts teòrics recomanats i penjats a Moodle. 15%
Pruebas objetivas de tipo test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris.
55%
Pruebas prácticas
A2
A9
A14
A17.4
A23.2
L'estudiant s'examinarà d'un dels procediments treballats a l'assignatura.
30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir totes les parts superades amb un cinc cadascuna. Només en cas que una de les parts tingui una qualificació no inferior a 4 es podrà fer mitja amb la resta.

En segona convocatòria les proves de validació no son recuperables. Per tant, només es farà examen de la prova pràctica i prova objectiva tipus test.


Fuentes de información

Básica Concepción Fuentes Pumarola, Manual d'infermeria intensiva, Documente Universitaria, Girona 2010
Smith S F, Duell D J, Martin B C,, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas, última edició disponible, Madrid:

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.