Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A8.3 |
Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos. |
| A9 |
Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat. |
| A15 |
Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat. |
| A17.4 |
Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. |
| A17.6 |
Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip. |
| A22.2 |
Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
| A25 |
Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
| CT6 |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A7 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
| | A8.3 |
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
| | A9 |
Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
| | A15 |
Conèixer i utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
| | A17.4 |
Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
| | A17.6 |
Reconèixer les pròpies actituds, la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions i l'aprenentatge realitzat
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treball en equip
| | A22.2 |
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treball en equip
| | A23.2 |
Conèixer i aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
| | A25 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
| | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
| | CT6 |
Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Eix 1:Dessenvolupament personal, relacional, etic, social i cultural.
|
Dessenvolupar l'habilitat d'implicacio. Prendre conciència de com l'alumne s'inolucre davant les diferents situacions de salut i quines emociosn li generen.
Participació activa com a membre d'un equip
Respècte per la diversitat en presencia, comprensió, aceptació, escolta i compromís ètic. |
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític. |
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges treballats els cursos anteriors, relacionats directament ams les patologies i pacients que es troven durant les seves pràctiques hospitalaries.
Fer-se preguntes, donar respostes raonadas i prendre decisions adequades a les situacions de salut-malaltia complexes. |
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'esser humà |
Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i familia des d'una bassant holística.
Incorporar en els cuidatges els coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i confort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar condiança a l'entorn.
Reflexionar davant les normes i rutu¡nes establertes a les diferents unitats en relació a les diferents circumstàncies de cada malalt i les severes families.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Prácticas clínicas |
|
400 |
0 |
400 |
Sesiones clínicas |
|
2 |
2 |
4 |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
0 |
4 |
4 |
Actividades de auto seguimiento |
|
1 |
0 |
1 |
Atención personalizada |
|
16 |
0 |
16 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació als alumnes del programa, institucions i tutors. Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Funcions de la professora de pràctiques i tutors. Assegurança i protocol a seguir en cas d'accident. |
Prácticas clínicas |
L'alumne ha de realitzar una estada de 17 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es durant a terme al llarg de 10 setmanes, 5 dies a la setmana i en l'horari que s'estableixi en relació amb el de la infermera tutora. Això pot incloure horari de nits. A les pràctiques en el SEM l'horari és de 12 hores a dies alterns.
L'aprenentatge a les diferents unitats clíniques capacita al estudians a assolir les competencies i habilitats establertes a l'assignatura teòrica i pràctica.
L'assistència és obligatoria al 100% |
Sesiones clínicas |
Reunions en grups reduÍts d'alumnes dirigides pel professor on s'exposaran treballs, reflexions i situacions viscudes a la pràctica clínica. |
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
Es el recull dels diferents treballs realitzats al llarg de les pràctiques. Es pretén
que l'alumne desenvolupi: la fonamentació del treball, les evidències
aportades, fonts documentals i la capacitat d'anàlisi i síntesi |
Actividades de auto seguimiento |
Mitjançant les rúbriques d'avaluació, l'estudiant farà una autoavaluació del seu aorenentatge tenint en compte les competències de l'assignatura. Aquesta autoavaluació es farà a meitat del cicle de practiques (cinquena setmana) i al finalitzar-les. |
Atención personalizada |
A petició de l'estudiant o del tutor/professor, es pot donar atenció individualitzada. |
descripción |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar. La professora/coordinadora de l'assignatura atén consultes de forma individualitzada d'aquells alumnes que requerixen orientació de pràctiques, o tenen dubtes dels tipus d'activitats a realitzar, o simplement s'interessen pel desenvolupament de les mateixes A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas clínicas |
|
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del professor, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne rebrà una avaluació qualitativa i farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge
La nota final de les pràctiques clíniques es distribuirà segons les següents proporcions:
45% Avaluació tutor/a pràctiques
25% Avaluació professor/a universitat: sessions i seminaris
25% Avaluació professor/a universitat: portafolis
5% Autoavaluació
|
100 % |
Sesiones clínicas |
|
L'assistència a les sessions és obligatòria.
El pes a la nota de les sessions clíniques formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
|
|
Portafolios / Carpeta de aprendizaje |
|
El pes a la nota de les activitats del portafolis formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà el lliurament puntual i acurat dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi.
El portafolis ha d'estar al dia i el seu tancament serà el darrer dia de pràctiques. |
|
Actividades de auto seguimiento |
|
L'alumne es farà una autoavaluació del seu aprenentatge tenint en compte les competències de l'assignatura. Aquesta autoavaluació es farà a meitat del cicle de pràctiques (cinquena setmana) i al finalitzar-les. |
|
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible. Es realitzaran abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19.” |
Básica |
Fernández Ayuso D., Cuidado integral del paciente crítico:de la extrahospitalaria a la UCI. , Elsevier, Barcelona 2008.
, http://www.semicyuc.org/, ,
, http://semes.org/, ,
, http://gneaupp.info/, ,
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A. , Cuidados al paciente crítico adulto, DAE, Difusión Avances de Enfermería, Madrid 2007.
, , ,
|
|
Complementaria |
|
|
|
Otros comentarios |
Es recomana haver cursat primer, segon i tercer curs complert per matricular aquestes pràctiques |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|