DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PROFUNDIZACIÓN EN LA ATENCIÓN A LA INFANCIA Y ADOLESCENCIA EN LA COMUNIDAD Código 18254202
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Correo-e amparo.montoya@urv.cat
Profesores/as
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
Web
Descripción general e información relevante El nen i la seva família, en el sí de la comunitat es desenvolupa en un mon de característiques especifiques. En aquesta assignatura s'aprofundeix el paper de la infermeria en dos aspectes molt concrets i pràctics per poder treballar amb infants i adolescents en: - Les consultes d’Infermeria Pediàtrica dels Centres d'Assistència Primària (CAPs) on es realitza les revisions dels nens des de la prevenció i per a la detecció precoç de les malalties - Centres escolars com Infermera Escolar dins del programa d'Educació per a la Salut on es treballen aspectes de alimentació, sexualitat, trastorns psicosocials i drogues.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A19.3 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció al nen i adolescent en situacions especials de risc personal, familiar o social en l'àmbit comunitari
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.4 Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres i la seva situació de salut / malaltia
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
 A19.6 Gestionar el treball i el temps d'acord amb la planificació de les tasques
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció comunitària a l'infant i adolescent
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Mòdul I: Promoció i Prevenció de la salut de l’infant Tema 1: El paper d'infermeria pediàtrica a la comunitat; assistencial, docent, investigador i gestor.

Tema 2: La integració de les cures infermeres a través del programa de salut del "nen sa".



Mòdul II: Pla estratègic d'ordenació de l'atenció de pediatria a l'atenció primària Tema 3: Desenvolupament normal i cribrage precoç de la malaltia.

Tema 4: Necessitats dietètiques en la infància.

Tema 5: Vacunacions sistèmiques al llarg de la infància i l'adolescència.

Tema 6: Prevenció i primers auxilis dels accidents infantils al domicili
Mòdul III: Programa d’educació Sanitària a l’àmbit educatiu Tema 7: El rol de la infermera pediàtrica a l'escola

Tema 8: Aplicació de programes de salut:
* Activitat física i alimentació saludable
* Trastorns psicosocials
* Sexualitat a l'adolescència
* Educació sobre drogues.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
Sesión magistral
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
13 28 41
Presentaciones/exposiciones
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
5 10 15
Seminarios
CT4
9 6 15
Atención personalizada
1 1 2
 
Pruebas mixtas
A19.3
A19.4
A19.6
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Sesión magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral a l'aula d'un tema treballat.
Seminarios Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria.
Atención personalizada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes al llarg de l'assignatura.

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
A19.3
A19.4
A19.6
CT4
Presentació i exposició oral d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III. 40%
Seminarios
CT4
Presentació d'un document resum de la sessió. 20%
Pruebas mixtas
A19.3
A19.4
A19.6
Realització d'un exercici teòric dels continguts de l'assignatura.

Es valorarà l'assistència de l'alumne a les classes presencials. Assistència mínima del 80%.
30%



10%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes.


Fuentes de información

Básica Serrano M. I., La Educación para la Salud del siglo XXI: Comunicación y Salud. , 1988, Díaz de Santos;Madrid
Young I.;Williams T., La educación para la salud en las escuelas: un análisis crítico , 1986, Peebles, Escocia
Caballero L. , Adicción a la cocaína: Neurobiología, clínica, diagnóstico y tratamiento, 2005, http://www.pnsd.msc.es/Categoria2/publica/pdf/Adic
Marias I, Estudio ADEES sobre la pertinencia de la enfermera escolar, 2006, http://www.xtec.es/~imarias/
Asociación Nacional de Enfermeras Escolares, Scholl Nursing Practice: An Orientation Manual, 2nd Edition, http://www.nasn.org/
Ministerio de Educació. Ministerio de Sanidad y Política Social, Ganar salud en la escuela, 2009, http://www.msps.es/profesionales/saludPublica/prev
Comunidad de Madrid, Protocolo de Salud Infantil.Atención al niño sano , 2005, http://todoenfermeria.es/inicio/apuntes/infantil/P
Generalitat de Catalunya. Departament de Salut, Protocol d'activiat preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica, 2008, http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Can
GRUPOS DE EXPERTOS DEL PAPPS, Resumen PAPPS infancia y adolescencia 2016, 2016, http://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primari

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.