DATOS IDENTIFICATIVOS 2018_19
Asignatura (*) PROFUNDIZACIÓN EN LA ATENCIÓN A LA INFANCIA Y ADOLESCENCIA EN EL HOSPITAL Código 18254203
Titulación
Grado de Infermeria (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Correo-e maria.jimenez@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
Profesores/as
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripción general e información relevante El nen des de el naixement es caracteritza per un continuo desenvolupament, creixement, maduració i evolució, per aquesta raó canvien les seves necessitats contínuament. Quan el nen pateix alguna alteració física, psíquica, intel•lectual o al seu entorn y família i ha de ser hospitalitzat, es presenten una sèrie de necessitats que la infermeria ha de donar resposta mitjançant intervencions adequades a cada situació.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A19.3 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció al nen i adolescent en situacions especials de risc personal, familiar o social en l'àmbit hospitalari
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
 A19.4 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres i la seva situació de salut / malaltia
 A19.6 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
Gestionar el treball i el temps d'acord amb la planificació de les tasques
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Mòdul I: Humanització de les cures infermeres envers l’infant hospitalitzat i la seva família








Tema 1: Drets de l’infant hospitalitzat. Principis bioètics i legals. Característiques d’un servei hospitalari infantil. Hospital Amic del nens.

Tema 2: La hospitalització en les diferents edats: atenció d’infermeria a l’infant hospitalitzat i la seva família.

Tema 3: Aspectes psicosocials de la hospitalització.
Mòdul II: Procediments generals de l’infant hospitalitzat Tema 4: Seguretat i qualitat en les cures. Cures d’infermeria enfront les infeccions nosocomials del nen/adolescent hospitalitzat (ferides, catèters i drenatges).

Tema 5: Principis farmacològics: càlcul de fàrmacs.

Tema 6: El dolor en el nadó, en el nen i l’adolescent. Valoració. Interpretació. Registre. Mesures no farmacològiques per disminuir el dolor. Mesures farmacològiques.
Mòdul III: Situacions especials d’hospitalització Tema 7: Cures d’infermeria en el pacient (nen/adolescent) quirúrgic: pre i postoperatori. Valoració d’infermeria. Valoració focalitzada. Diagnòstics infermers. Problemes interdependents. Complicacions potencials. Objectius, intervencions i avaluació.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
2 2 4
Seminarios
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
9 8 17
Sesión magistral
A4
A9
C3
C5
9 12 21
Presentaciones/exposiciones
A19
A24
C3
C4
C5
6 16 22
Atención personalizada
A6
B4
3 3 6
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes
Seminarios Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria. En el cas que hi hagin més de 50 alumnes matriculats, els seminaris es realitzaran en 2 grups. Els grups es seleccionaran per llistat alfabètic. El primer dia de classe s'informarà als alumnes a quin grup pertanyen i les dates i horaris dels seminaris
Sesión magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals
Presentaciones/exposiciones Exposició oral a l'aula d'un tema treballat
Atención personalizada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Atención personalizada
descripción
Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne, es prega sol·licitar cita prèvia.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
A4
Exercicis d'avaluació inicial i final. Es valorará l'assistència de l'alumne als tallers i presentació de treballs. 10%
Seminarios
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
Presentació d'activitats corresponents als seminaris 20%
Presentaciones/exposiciones
A19
A24
C3
C4
C5
Exposició oral i presentació d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica Carrero Caballero M, Tratado de Administración parenteral., 1ª ed., DAE, S.L.; Madrid, España:2006.
Nascimiento R, Silva MJ. , Enfermería en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal., 3ª ed., Editorial Médica Panamericana, S.A.; Buenos Aires,
Cloherty J, Eichenwald E, Stark A. , Manual de Cuidados Neonatales, 3ª ed., Masson; España: 2005.
Chaure I, Inarejos M. , Enfermeria pediàtrica, 1ª ed., Masson; España: 2001.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de Enfermeria Infantil, 1ª ed., Elseiver; España: 2002.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de enfermería del niño y el adolescente : cuidados pediátricos , 1ªed., Elseiver; España:2012
Estévez González MD, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia , 1ªed., Universidad Palmas GC: España:2013
Bazo Hernández L, Evaluación del proceso de implantación del modelo “Neonatal Individualized Developmental Care and Assessment Program” (NIDCAP) de Cuidados Centrados en el Desarrollo Neonatal y atención a la Famili, 1ªed., Universidad Rovira i Virgili:2016

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ENFERMERÍA EN LA GESTACIÓN, INFANCIA Y ADOLESCENCIA/18254102

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PROFUNDIZACIÓN EN LA ATENCIÓN A LA INFANCIA Y ADOLESCENCIA EN LA COMUNIDAD/18254202
 
Otros comentarios
Si vols tenir un perfil pediàtric es recomana que curseu conjuntament l'assignatura "Aprofundiment en l'atenció a la infáncia i adolescència a la comunitat
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.