DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A L'HOSPITAL Codi 18254203
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Adreça electrònica leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…).L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. </p><p class="MsoNormal">Les assignatures optatives "<b>Aprofundiment del Nen i l’Adolescent a l’hospital i a la comunitat</b>” <b>es realitzaran en modalitat dual</b>. Això vol dir que son assignatures <b>presencials als seus campus corresponents</b>, “Hospital-SBP” i “Comunitat-CC” <b>però a la vegada</b>, estan elaborades de manera que tant els <b>alumnes matriculats d’altres campus</b>, com els que son <b>o passen per situacions de risc-Covid</b>, de forma que els impedeix assistir de forma presencial (rere justificació), <b>les podran seguir de manera virtual.</b> Els continguts moodle estan preparats per a poder seguir-les en ambdues modalitats.&nbsp;</p><p>El nen des del naixement es caracteritza per un continuo desenvolupament, creixement, maduració i evolució, per aquesta raó canvien les seves necessitats contínuament. Quan el nen pateix alguna alteració física, psíquica, intel•lectual o al seu entorn i família i ha de ser hospitalitzat, es presenten una sèrie de necessitats que la infermeria ha de donar resposta mitjançant intervencions adequades a cada situació. Situacions que treballarem al llarg de l'assignatura capacitant a l'alumne en el maneig inicial del nen hospitalitzat.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.6 Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A19.3 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció al nen i adolescent en situacions especials de risc personal, familiar o social en l'àmbit hospitalari
Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
 A19.4 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
Reconèixer la família com una unitat d'atenció, tenint en compte les relacions que s'estableixen entre els seus membres i la seva situació de salut / malaltia
 A19.6 Desenvolupar el rol infermer en l'atenció hospitalària a l'infant i adolescent
Gestionar el treball i el temps d'acord amb la planificació de les tasques
Fer el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat indicats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I: Humanització de les cures infermeres envers l’infant hospitalitzat i la seva família








Tema 1: Drets de l’infant hospitalitzat. Principis bioètics i legals. Característiques d’un servei hospitalari infantil. Hospital Amic del nens.

Tema 2: La hospitalització en les diferents edats: atenció d’infermeria a l’infant hospitalitzat i la seva família.

Tema 3: Aspectes psicosocials de la hospitalització.
Mòdul II: Procediments generals de l’infant hospitalitzat Tema 4: Seguretat i qualitat en les cures. Cures d’infermeria enfront les infeccions nosocomials del nen/adolescent hospitalitzat (ferides, catèters i drenatges).

Tema 5: Principis farmacològics: càlcul de fàrmacs.

Tema 6: El dolor en el nadó, en el nen i l’adolescent. Valoració. Interpretació. Registre. Mesures no farmacològiques per disminuir el dolor. Mesures farmacològiques.
Mòdul III: Situacions especials d’hospitalització Tema 7: Cures d’infermeria en el pacient (nen/adolescent) quirúrgic: pre i postoperatori. Valoració d’infermeria. Valoració focalitzada. Diagnòstics infermers. Problemes interdependents. Complicacions potencials. Objectius, intervencions i avaluació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 2 4
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
9 8 17
Sessió Magistral
A4
A9
C3
C5
9 12 21
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
6 16 22
Atenció personalitzada
A6
B4
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts. Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes
Seminaris Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria. En el cas que hi hagin més de 50 alumnes matriculats, els seminaris es realitzaran en 2 grups. Els grups es seleccionaran per llistat alfabètic. El primer dia de classe s'informarà als alumnes a quin grup pertanyen i les dates i horaris dels seminaris
Sessió Magistral Classes magistrals participatives amb els continguts teòrics i les bases fonamentals
Presentacions / exposicions Exposició oral a l'aula d'un tema treballat
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories personalitzades de recolzament i resolució de problemes de l’alumne. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A4
Exercicis d'avaluació inicial i final. Es valorarà la participació de l'alumne a les diferents activitats plantejades pel seguiment de l'assignatura presencial i/o virtual. 5%
Seminaris
A1
A2
A6
A7
A11
A13
A15
B2
B3
B4
B5
C3
Presentació d'activitats corresponents als seminaris 20%
Sessió Magistral
A4
A9
C3
C5
Prova Objectiva tipus test 30%
Presentacions / exposicions
A19
A24
C3
C4
C5
Exposició oral i presentació d'un treball en grup d'aprofundiment d'un tema específic a triar per l'alumne dins del mòdul III 40%
Atenció personalitzada
A6
B4
Es valorarà la participació de l'alumne a la tutoria obligatoria planificada al cronograma de l'assignatura 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Nascimiento R, Silva MJ., Enfermería en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal., 3ª ed., Editorial Médica Panamericana, S.A.; Buenos Aires,
Cloherty J, Eichenwald E, Stark A. , Manual de Cuidados Neonatales, 3ª ed., Masson; España: 2005.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de Enfermeria Infantil, 1ª ed., Elseiver; España: 2002.
Aguilar Cordero MJ, Tratado de enfermería del niño y el adolescente : cuidados pediátricos, 2ªed., Elseiver; España:2012
Estévez González MD, Cuidados de enfermería en la maternidad, infancia y adolescencia , 1ªed., Universidad Palmas GC: España:2013
Bazo Hernández L, Evaluación del proceso de implantación del modelo “Neonatal Individualized Developmental Care and Assessment Program” (NIDCAP) de Cuidados Centrados en el Desarrollo Neonatal y atención a la Famili, 1ªed., Universidad Rovira i Virgili:2016
Zabalegui Yarnoz A, Lombraña Mencía M, Administración de medicamentos y cálculo de dosis, 2ªed, Elseiver;España:2014
Baston & Hall, CUIDADOS MATERNO-INFANTILES EN EMERGENCIAS, 1ªed, Elseiver;España:2019
Sellán Soto & Vázquez Sellán, Cuidados Neonatales en Enfermería, 1ªed, Elseiver;España:2017
Oscar Velásquez L, Niños hospitalizados: Guía de intervención psicológica en pacientes infantiles, 1ªed, Ecoe Ediciones;Colombia:2017
Elseiver, nnnConsult, 2020, Elseiver on line
Velásquez Aguilar LO, Niños hospitalizados: guía intervención psicológica en pacientes infantiles, 2019, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
APROFUNDIMENT EN L'ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA A LA COMUNITAT/18254202

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18254102
 
Altres comentaris
Si vols tenir un perfil pediàtric es recomana que curseu conjuntament l'assignatura "Aprofundiment en l'atenció a la infància i adolescència a la comunitat" Les assignatures optatives "Aprofundiment del Nen i l’Adolescent a l’hospital i a la comunitat” es realitzaran en modalitat dual. Això vol dir que son assignatures presencials als seus campus corresponents, “Hospital-SBP” i “Comunitat-CC” però a la vegada, estan elaborades de manera que tant els alumnes matriculats d’altres campus, com els que son o passen per situacions de risc-Covid de forma que els impedeix assistir de forma presencial, rere justificació, les podran seguir de manera virtual. Els continguts moodle estan preparats per a poder seguir-les en ambdues modalitats.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent