DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18254208
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ESMEL ESMEL, NEUS
Adreça electrònica montserrat.moreno@urv.cat
neus.esmel@urv.cat
Professors/es
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
ESMEL ESMEL, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ajuda a l’alumne a tenir cura de l’ésser humà en la seva totalitat a través de teràpies complementàries, emmarcades en el model holístic que milloren el benestar i confort, afavoreixen la promoció de la salut, i mobilitzen els recursos personals per fer front a les situacions d’estrès i de malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
 A17.3 Avaluar la manera en què les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida
 A17.4 Reconèixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos. Reconèixer la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina al·lopàtica
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció: Itineraris terapéutics Marc conceptual
Reflexoteràpia
Relaxació
Respiració completa
Reflexoteràpia
Microsistemes
Teràpia de les zones reflexes
Topografia de les zones reflexes
Tècnica del massatge
Reaccions
Relaxació Respiració completa
Tècniques de Relaxació
Beneficis i aplicacions
Aplicació en el camp de la infermeria Protocol d'aplicació d'aquestes teràpies
Indicacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
5 5 10
Pràctiques a laboratoris
A14
A17.3
A17.4
20 0 20
Treballs
A14
A17.3
A17.4
5 15 20
Atenció personalitzada
23 0 23
 
Proves objectives de preguntes curtes
A14
1 0 1
Proves pràctiques
A14
A17.3
A17.4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Presència a l'exposició dels continguts introductoris que fonamenten la matèria
Sessió Magistral Presència obligatòria. Es fonamenta el què i el com dels procediments pràctics, actius i habilitats. Elaboració de mapes per sistemes.
Pràctiques a laboratoris Aplicació de les tècniques de respiració, relaxació i reflexoteràpia
Treballs - Treball creatiu.
- Plantilla del peu
- Fitxa de les sessions de laboratòri
- Reflexió diaria i reflexió final
- Treball de relaxació
Atenció personalitzada Supervisió, assessorament i seguiment del treball pràctic de laboratòri

Atenció personalitzada
Descripció
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de taller i en les diferents tutories que es vagin produint.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A14
A17.3
A17.4

Aprenentatge de les habilitats per l'aplicació de les diferents tècniques. Assistència a classe
20 %
Treballs
A14
A17.3
A17.4
Treball creatiu: s'elaborarà una plantilla del peu amb guix, i si dibuixarà el mapa topogràfic dels punts reflexes del peu.







Fitxa del treball de laboratori: recull de dades en una fitxa després del treball de cada classe.
Reflexió final: reflexió personal sobre la reflexoteràpia/relaxació i la pròpia experiència personal.





20%









20%










Proves pràctiques
A14
A17.3
A17.4
Avaluació de l'habilitat, els continguts i les actituds mitjançant una prova objectiva. 40%
Altres  

L'assistència és obligatòria (mínim 80%) És imprescindible presentar i superar tots els treballs i proves demanades per fer mitja i aprovar l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura és eminentment pràctica, amb l'objectiu de poder adquirir els coneixements i l'habilitat per poder dominar les tècniques. Per tant, per presentar-se a l'examen cal haver assistit al 80% dels laboratoris.


Fonts d'informació

Bàsica

-Payne,R.A: “Técnicas de relajación. Guía práctica”. 2ª Edición. Editorial Paidotribo.Barcelona.

-LópezBlanco, Alici. El Lenguaje de los pies: una guía práctica hacia el conocimiento personal. 1950. INFO PUBL BuenosAires: Deva's, cop. 2007.

-Marquardt, Hanne. Manual de Terapia de las zonas reflejas de los pies. URANO 2006,

BIBLIOGRAFIA RELAJACIÓN 

Abella Tomoe, Patricia. Técnicas de relajación para momentos difíciles: cómo favorecer el pensamiento positivo y evitar hábitos mentales tóxicos. Patricia Tomoe Abella. Barcelona: RBA, 2013.

 

Bertherat, Thérèse. El cuerpo tiene sus razones: autocura y antigimnasia. Barcelona: Paidós, 2006.

 

Davrou, Yves. Aprendemos a relajarnos: ejercicios de relajación de 7 a
14 años. Madrid: Narcea, 2007.

 

Epstein, Robert. El Gran libro de los juegos para aliviar el estrés: un enfoque divertido e innovador de las técnicas de relajación. Barcelona: Oniro, 2001.

 

Levey, Joel. Meditación para principiantes: cómo mitigar el estrés, calmar la mente y renovar la energía. Barcelona: Oniro, 2001.


López González, Luis. Relajación en el aula: recursos para la educación emocional. Madrid: WoltersKluwer, 2007.


París, Carmela. Relajación: cómo vivir sin nervios y combatir el estrés. Barcelona: Integral, 2011.

Payne, Rosemary A. Técnicas de relajación: guía práctica para el profesional de la salud. 5a ed. rev.iamp. Barcelona: Paidotribo, 2009.


Ruiz Vidal, Juan Manuel. La relajación práctica: tai-chi y chi-kung. Badalona: Paidotribo, 2005.

Smith, Jonathan C. Entrenamiento ABC en relajación: una guía práctica para los profesionales de la salud. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2001.

Walker, C. Eugene.  Aprenda a relajarse: las técnicas y ejercicios más eficaces para la relajación física y mental. Barcelona: Amat, 2012.





Complementària

-Bertherat, Thérèse. El Costé les seves raons : autoguarició i anti-gimnàstica/ Thérèse Bertherat amb la col·laboració de Carol

Bernstein ; versió catalana d'Elidà Vila i Amigó EDICIO [2aed.] Barcelona : La Llar del Llibre, 1990.

-Bossy,Jean. Basesneurobiológicas de las reflexoterapias; versión castellana del doctor Juan R. Villaverde. INFOPUBL Barcelona : Masson, 1985.

-Byers, Dwight C. Stories the feet can tell thrureflexology.

- Cross, John R. Sanación a través del sistema energético de los chakras: acupresión, trabajo corporal y reflexología para una salud completa; [traducción: Miguel Iribarren] INFO PUBL Madrid: Arkano Books, 2008.

- Fabrocini, Vincenzo. Cómocurarse con la aromaterapia; [traducción de Silvia Risso] INFO PUBL Barcelona: De Vecchi, cop. 2000.

- Fitzgerald WM. H. Bowers Edwin F. Zone therapy or relieving pain anddisease

- GómezDíaz Paloma. Profesiones sanitarias, "más allá de la técnica". Madrid: HUMPROSAN, DL 2000.

- Gonzalo Luis María. Reflexoterapia: bases neurológicas. INFO PUBL Pamplona : Eunsa, cop. 1997.

- GutiérrezAgudelo, María del Carmen. Adaptación y cuidado en el ser humano: una visión de enfermería. editorial. INFO PUBL Bogotá: Manual Moderno : Universidad de La Sabana, [2007]

- McNamara, Rita J. LasTerapias energéticas. Málaga[etc.]: Sirio, DL 2000 (Capellades : Romanyà/Valls)

- Pérez Agustí, Adolfo, 1945. TÍTOL Reflexoterapia. Madrid: Edimat, 2012. SERIES Biblioteca breve. Salud natural.

- Teixidói Freixa, Montserrat; Pont Barceló, Esteve. XXaniversari de la formació en teràpies naturals: intervencions autònomes d'infermeria / coordinació: Barcelona : Obra Social Fundació "La Caixa", 2009.

- Tiran, Denise. Reflexology in pregnancy and childbirth; foreword by Maggie Evans. Edinburgh : ChurchillLivingstone, 2010.

- Williamson, Jan. A guide to precision reflexology. Trowbridge : Quay books, cop.1999.

- Ingham, Eunice D. The original works / of Eunice D. Ingham. Revised edition. Saint Petersburg, Fla., U.S.A. :Ingham Pub., cop. 1984.

- Keet,Louise. Labiblia de la reflexología. Móstoles: Gaia Ediciones, 2009.

- Kunz evin. Reflexología del pie: una alternativa natural para vivir mejor. Girona: Tikal, cop. 1995.

- Lavery Sheila. Medicinas alternativas. Barcelona: Nauta, 2005.

- Amador,I: “La guía práctica de relajación”. Editorial Edad. 1989 Madrid.

- AmutioKareaga, A: “Nuevas perspectivas sobre la relajación”. Editorial Desclée deBrouwer, S.A. 1998 Bilbao.

- Arnau,E. Senz, S. “técnicas de relajación”. Editorial Cuerpomente. 1995 Barcelona.

- Berstein,D.A, Borkovec, T.D: “Entrenamiento en relajación progresiva”. 10ª Edición.Editorial Desclée de Brouwer, S.A. 1999 Bilbao.

- Cautela,J.R, Groden, J: “Técnicas de relajación. Manual práctico para adultos, niños yeducación especial”. Ediciones Martínez Roca, S.A. 1985 Barcelona.

- Eberlein,G. “Guía práctica de la autorelajación”. 2ª Edición. Ediciones Mensajero. 1989Bilbao.

- Elliot,MF: “Saber respirar bien”. Ediciones Mensajero. Bilbao.

- Hendricks,G: “La respiración consciente”. Ediciones Urano. 1997 Barcelona.

- Kermani,K: “Relajación Total”. Ediciones Robinbook, S.L. 1993 Barcelona.

- Lancen,D: “La relajación. Entrenamiento autógeno”. Editorial Everest, S.A.

- Lodes,H: “Aprende a respirar”. Editorial Integral. 1990 Barcelona.

- Lodes,H: “aprender a respirar”. Ediciones Oasis, S.L. 1990 Barcelona.

- Monneret,S: “Saber relajarse”. Ediciones Mensajero. Bilbao.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assistència obligatòria en un 80% per poder tenir accés a l'examen. Es recomana assistir amb roba còmoda
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent