DATOS IDENTIFICATIVOS 2020_21
Asignatura (*) INTRODUCCIÓN A LAS TÉCNICAS COMPLEMENTARIAS EN LOS CUIDADOS DE ENFERMERÍA Código 18254208
Titulación
Grado en Enfermería (Campus Baix Penedès) (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enfermería
Coordinador/a
ESMEL ESMEL, NEUS
Correo-e montserrat.moreno@urv.cat
neus.esmel@urv.cat
Profesores/as
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
ESMEL ESMEL, NEUS
Web
Descripción general e información relevante A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Aquesta assignatura ajuda a l’alumne a tenir cura de l’ésser humà en la seva totalitat a través de teràpies complementàries, emmarcades en el model holístic que milloren el benestar i confort, afavoreixen la promoció de la salut, i mobilitzen els recursos personals per fer front a les situacions d’estrès i de malaltia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A14 Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
 A17.3 Avaluar la manera en què les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida
 A17.4 Reconèixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos. Reconèixer la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina al·lopàtica
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Introducció: Infermeria integrativa i noves demandes de salut Marc conceptual
Reflexoteràpia
Relaxació
Respiració completa
Reflexoteràpia
Microsistemes
Teràpia de les zones reflexes
Topografia de les zones reflexes
Tècnica d'aplicació
Efectes durant i entre sessions
Relaxació Respiració completa
Tècniques de Relaxació
Beneficis i aplicacions
Aplicació en el camp de la infermeria Protocol d'aplicació d'aquestes teràpies
Indicacions

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A14
5 5 10
Prácticas en laboratorios
A14
A17.3
A17.4
20 0 20
Trabajos
A14
A17.3
A17.4
5 15 20
Atención personalizada
23 0 23
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A14
1 0 1
Pruebas prácticas
A14
A17.3
A17.4
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció de l'assignatura.
Presència a l'exposició dels continguts introductoris que fonamenten la matèria
Sesión magistral Presència obligatòria. Es fonamenta el què i el com dels procediments pràctics, actius i habilitats. Elaboració de mapes per sistemes.
Prácticas en laboratorios Aplicació de les tècniques de respiració, relaxació i reflexoteràpia
Trabajos - Treball creatiu.
- Plantilla del peu
- Fitxa de les sessions de laboratòri
- Reflexió diaria i reflexió final
Atención personalizada Supervisió, assessorament i seguiment del treball pràctic de laboratòri

Atención personalizada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

 


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Prácticas en laboratorios
A14
A17.3
A17.4

Aprenentatge de les habilitats per l'aplicació de les diferents tècniques. Assistència a classe
20 %
Trabajos
A14
A17.3
A17.4
Treball creatiu: s'elaborarà una plantilla del peu amb guix, i si dibuixarà el mapa topogràfic dels punts reflexes del peu.







Fitxa del treball de laboratori: recull de dades en una fitxa després del treball de cada classe.
Reflexió final: reflexió personal sobre la reflexoteràpia/relaxació i la pròpia experiència personal.





20%









20%










Pruebas prácticas
A14
A17.3
A17.4
Avaluació de l'habilitat, els continguts i les actituds mitjançant una prova objectiva. 40%
Otros  

L'assistència és obligatòria (mínim 80%) És imprescindible presentar i superar tots els treballs i proves demanades per fer mitja i aprovar l'assignatura

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta assignatura és eminentment pràctica, amb l'objectiu de poder adquirir els coneixements i l'habilitat per poder dominar les tècniques. Per tant, per presentar-se a l'examen cal haver assistit al 80% dels laboratoris.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

El programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Poden haver-hi canvis, s'activaran plans alternatius a les metodologies d'avaluació en cas necessari.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fuentes de información

Básica

Payne, Rosemary A. Técnicas de relajación: guía práctica para el profesional de la salud. 5a ed. rev.iamp. Barcelona: Paidotribo, 2009.

Abella Tomoe, Patricia. Técnicas de relajación para momentos difíciles: cómo favorecer el pensamiento positivo y evitar hábitos mentales tóxicos. Patricia Tomoe Abella. Barcelona: RBA, 2013. 

Marquardt, Hanne. Manual de Terapia de las zonas reflejas de los pies. URANO 2015,

LópezBlanco, Alici. El Lenguaje de los pies: una guía práctica hacia el conocimiento personal. 1950. INFO PUBL BuenosAires: Deva's, cop. 2007.

 







Complementaria

COMPLEMENTÀRIA

Walker, C. Eugene.  Aprenda a relajarse: las técnicas y ejercicios más eficaces para la relajación física y mental. Barcelona: Amat, 2012.

París, Carmela. Relajación: cómo vivir sin nervios y combatir el estrés. Barcelona: Integral, 2011.

Levey, Joel. Meditación para principiantes: cómo mitigar el estrés, calmar la mente y renovar la energía. Barcelona: Oniro, 2001.

López González, Luis. Relajación en el aula: recursos para la educación emocional. Madrid: WoltersKluwer, 2007.

Smith, Jonathan C. Entrenamiento ABC en relajación: una guía práctica para los profesionales de la salud. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2001.

Bertherat, Thérèse. El Costé les seves raons : autoguarició i anti-gimnàstica/ Thérèse Bertherat amb la col·laboració de Carol

Bernstein ; versió catalana d'Elidà Vila i Amigó EDICIO [2aed.] Barcelona : La Llar del Llibre, 1990.

Bossy,Jean. Basesneurobiológicas de las reflexoterapias; versión castellana del doctor Juan R. Villaverde. INFOPUBL Barcelona : Masson, 1985.

Byers, Dwight C. Stories the feet can tell thrureflexology.

-Cross, John R. Sanación a través del sistema energético de los chakras: acupresión, trabajo corporal y reflexología para una salud completa; [traducción: Miguel Iribarren] INFO PUBL Madrid: Arkano Books, 2008.

- Fabrocini, Vincenzo. Cómocurarse con la aromaterapia; [traducción de Silvia Risso] INFO PUBL Barcelona: De Vecchi, cop. 2000.

 Fitzgerald WM. H. Bowers Edwin F. Zone therapy or relieving pain anddisease

 GómezDíaz Paloma. Profesiones sanitarias, "más allá de la técnica". Madrid: HUMPROSAN, DL 2000.

Gonzalo Luis María. Reflexoterapia: bases neurológicas. INFO PUBL Pamplona : Eunsa, cop. 1997.

GutiérrezAgudelo, María del Carmen. Adaptación y cuidado en el ser humano: una visión de enfermería. editorial. INFO PUBL Bogotá: Manual Moderno : Universidad de La Sabana, [2007]

McNamara, Rita J. LasTerapias energéticas. Málaga[etc.]: Sirio, DL 2000 (Capellades : Romanyà/Valls)

Pérez Agustí, Adolfo, 1945. TÍTOL Reflexoterapia. Madrid: Edimat, 2012. SERIES Biblioteca breve. Salud natural.

Teixidói Freixa, Montserrat; Pont Barceló, Esteve. XXaniversari de la formació en teràpies naturals: intervencions autònomes d'infermeria / coordinació: Barcelona : Obra Social Fundació "La Caixa", 2009.

Tiran, Denise. Reflexology in pregnancy and childbirth; foreword by Maggie Evans. Edinburgh : ChurchillLivingstone, 2010.

Williamson, Jan. A guide to precision reflexology. Trowbridge : Quay books, cop.1999.

Ingham, Eunice D. The original works / of Eunice D. Ingham. Revised edition. Saint Petersburg, Fla., U.S.A. :Ingham Pub., cop. 1984.

Keet,Louise. Labiblia de la reflexología. Móstoles: Gaia Ediciones, 2009.

Kunz evin. Reflexología del pie: una alternativa natural para vivir mejor. Girona: Tikal, cop. 1995.

Lavery Sheila. Medicinas alternativas. Barcelona: Nauta, 2005.

 

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana assistir amb roba còmoda. S’ha de portar una manta petita. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. Al tractar-se d’una assignatura eminentment pràctica l’assistència és obligatòria en un 80% i imprescindible per poder optar a tenir accés a l’examen (prova objectiva)
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.