DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CUIDATGE I NOVES DEMANDES DE SALUT Codi 18605103
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'exploren les demandes de salut i els problemes emergents en la nostra societat. I des d'una perspectiva del cuidatge s'aborden i s'analitzen el què i el com de les respostes professionals a aquestes necessitats en els diferents escenaris de la pràctica.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I:
Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics


UNITAT TEMATICA 1:
La Construcció social de la salut i de la demanda sanitària

Els orígens històrics i socials de la salut publica i del concepte de Seguretat de l'Estat
La gènesis i evolució dels Sistemes de Salut del Estat espanyol fins a l'actualitat
La construcció social de la salut
-Cultura forma de vida i conductes de salut
-El valor de la salut
-Escenaris socials en el s. XXI
-La salut i els medis de comunicació
-El fenomen de la globalització
-Creació social de la demanda sanitària i de les “necessitats de salut” en l'actual societat de consum avançada

UNITAT TEMATICA 2:
Epidemiologia de les noves demandes de salut
Concepte actual de epidemiologia.
Noció de epidemiologia social
Evolució demogràfica en les societats desenvolupades
Viure, emmalaltir i morir en la societat del benestar: noves demandes
-Demandes relacionades amb l'envelliment
-Demandes relacionades amb la immigració
-Demandes relacionades amb velles i noves dependències
-Demandes relacionades amb la producció social del cos
-Necessitats de les famílies
La salut publica enfront dels efectes secundaris del progrés
-Efectes adversos d'activitat assistència
-Atenció a la dependència
-La salut en els mitjans de comunicació: un cas la Revista MIA


MÓDUL II
Revisió i anàlisi de la pràctica
UNIDAD TEMÁTICA 3:
Factors que influeixen en el saber pràctic
-Problemes actuals i fons de solucions per desenvolupar el saber pràctic
-La competència clínica. Revisió del model de adquisició de habilitats aplicades a la infermeria

UNIDAD TEMÁTICA 4:
El saber pràctic
- Praxis clínica com es contrueix aquest saber
- Diferencies entre saber teòric i saber pràctic
- Repensant el rol Professional
- La construcció social del coneixement
MÓDUL III
Cuidatge i demandes de salut en unitats de Cures Intensives
UNIDAD TEMÁTICA 5 :
La pràctica infermera en UCI
-Vivència, experiència i estar situat en UCI
-La construcció narrativa de la realitat.
oArticulació del judici clínic i ètic en la atenció al pacient crític

UNITAT TEMÁTICA 6:
Les demandes de la situació i el cuidatge
-Confort i pacient crític
-Identificació i solució de problemes clínics en pacients particulars
-Cuidar a les famílies dels pacients
-Afrontant la mort
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica

UNIDAD TEMÁTICA 7
Socialització del coneixement.
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica
MÓDULO IV
Cura i demandes de de salut en escenaris i situacions de cronicidad

UNITAT TEMÁTICA 8:
Noves demandes de salut i relació amb la personalitat
- La crisis de la salut mental
- Canvis actuals de la personalitat
- La crisis de la familia versus malaltia mental
- Tractament no farmacològic versus farmacològic com base de la terapèutica.
- Recursos sòcio-sanitaris disponibles.

UNITAT TEMATICA 9
El suport psicològic al malalt de càncer: i de la sida
- Factors psicosocials en la aparició i evolució del càncer
- El impacte psicosocial del portador del VIH
- Instruments de suport emocional
- Teràpies complementaries al tractament del càncer
UNITAT TEMATICA 10
L’atenció al malalt al final de la seva vida:
- Les Cures Pal•liatives
- Aspectes psicosocials de les Cures Pal•liatives
- Informació i comunicació amb el malalt terminal
- El procés de dol
- Principals cuidatges del malalt i família en situació de final de vida

MODULO V
Cuidatges i problemes de salut emergents.
Multiculturalitat versus Immigració
UNITAT TEMATICA 11
Formació per a la comprensió de la Multiculturalitat en salut
- Integració, assimilació, mestissatge. Definicions
- Examinar el fenomen de les migracions nacionals al llarg del s. XX.
- Conèixer el fenomen de les migracions internacionals durant el s. XX i XXI, tendències.
- Reptes de les societats multiculturals: instruments per a la intervenció.
- Necessitat de comprendre la diversitat per a la intervenció sociosanitaria
UNITAT TEMATICA 12
L'accessibilitat dels immigrants al Sistema Sanitari públic.
- La primera “entrada”: els Serveis d’Urgències
- L’emigrant consolidat: l’atenció primària
- Patologies típiques dels immigrants trencant tabús.
- Els professionals sanitaris davant la immigració.
- Experiències a l´atenció sanitària d´immigrants als Països Europeus
UNITAT TEMATICA 13
Estructura familiar: velles i noves famílies
- Complementarietat del sistema sanitari
- Costos invisibles de les necessitats de salut
- Dependència i cuidadors informals
- La salut un mite: desigualtats
- Diferències de gènere en la salut
- Estil de vida?: l'obesitat i diabetis








Atenció personalitzada
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc. Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació mitjançant portafoli que contindrà les evidències descrites.

En la 2a convocatòria es recuperaran les activitats no presentades o no superades.


Fonts d'informació
Bàsica Atkins S, Developing Underlying In The Move Towards Reflective Practice in Reflective Practice In Nursing, Burns. S & Bulman C., 2000
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C., Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics, New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing, 1996
Benner, P., Practica de enfermería progresiva, Barcelona. Grijalbo, 1987
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D., Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach, Saunders, In Press - To be published December, Philadelphia:1998
Boykin A; Schoenhofer, Nursing as caring: A Model for transforming Practice, New York National League for Nursing Press,, 2003
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional, Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica, , 2007
Aiken L H et al , Hospital Nurse Staffing and patient mortality, nurse burnout, and job dissatisfaction , JAMA 288(16):(1987-1993), 2002
Marquez, S. y Meneu, R., La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
González López-Valcarcel, B., La obesidad como problema de salud y como negocio, Gestión Clínica y Sanitaria, 7: 83-7, 2005
Abanades, S. Peiró, AM, Farré, M.,, Club drugs: los viejos fármacos son las nuevas drogas de fiesta, BCN Medicina Clínica, 123: 305-11, 2004
Altarriba, F, Las nuevas adicciones, El médico, 2004
Robles Gonzalez,E., Garcia Bernabeu Mestre, J, La transición sanitaria en España desde 1900 al 1990, Rev. Española Salud Pública 70: 221-33, 1996
Equipo Red de Salud, La interculturalidad en el centro de salud, R. Red de Salud, 2001
Moreno Preciado M., Inmigracion hoy: el reto de los cuidados transculturales, Index de Enfermería 42, Pg: 29-33, 2003
Pallarés Marti À, y Rifa Ros R., Enfermería y multiculturalidad. Estrategia docente para afrontar la diversidad, Metas de Enfermeria 4: 16-19, 2005
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996
Amezcua, M. y Gálvez, A. , Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta, Revista Española Salud Pública, 76, 423-436, 2002
Benner, P , The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Blackwell Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19, 2000
Bourdieu, P, El sentido práctico, Madrid: Taurus, 1991
Medina JL, La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón, Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Pallares, A. , El mundo de las unidades de cuidados intensivos: la última frontera , http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_URV/AVAILABLE/TDX-0317110-123133//Pallares.pdf, 2009
Rubio L Et al , Relaciones interdisciplinares y humanización en las unidades de cuidados intensivos, Enfermería Intensiva; 17(4) : 141-53 http://www.doyma.es, 2006
Vives, C.; Rodero, V.; Acebedo; S. , Momentos de Caring. Un acercamiento a la filosofía y ciencia del cuidado de Jean Watson, Cuidar y Educar Nov 10-17, 2006

Mes informació podeu trobarla en les guies dicatiques de cada tema

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent