DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓ II Codi 18605107
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Adreça electrònica angels.pallares@urv.cat
Professors/es
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1) Les maneres de comprendre la naturalesa del coneixement i de la realitat o L'investigador i el seu accés a la realitat
o La construcció del coneixement
2) La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut • La recerca del significat
4) Els moments metodològics del procés d'investigació qualitativa o La formulació
o El disseny
o La gestió
o El tancament
3) Teoria i mètode en la investigació qualitativa • La Investigació Qualitativa i la seva aplicació als problemes de salut.
• La complementarietat dels mètodes quantitatius i qualitatius en la investigació en salut.
• Trets epistemològics comuns a les diferents modalitats d'investigació qualitatives
5) Eina transversal • Preguntes per l’observació
o Observar què?
o Observar sobre què?
o Observar com?
6) Observació no participant o Indirecta: és basa amb dades estadístiques (censos) i fonts documentals (arxius, premsa...), malgrat que l’investigador no participa amb l’obtenció d’aquestes dades
o L’observació externa,
o L’observació no participant:
• indirecta
• directa
7) Les tècniques qualitatives o Etnografies
o Entrevistes
8) Tipus d’entrevistes o La sessió clínica ( psicològica o psicoanalítica)
o L’entrevista oberta
o L’entrevista focalitzada sobre tems precisos
o L’entrevista amb respostes provocades, però lliurés amb la seva formulació
o L’entrevista amb preguntis obertes, però seguint un ordre precís
o L’entrevista amb preguntis tancades
9) Histories de vida i Autobiografies o Construcció
o Objectius
o Tipus:
o Miralls
o Finestres
10) Grup de discussió o Fondament epistemològic
o Disseny
o Nombre total de grups
o Variables o atributs que definiran als participants en cada un d’ells
o Dispersió geogràfica dels grups
• Fases:
o Captació o convocatòria de grups
o Lloc de reunió
o Procés de funcionament del grup: relacions internes (simètriques i asimètriques) i actuacions del moderador i dels membres.
o Tècniques i funcions directives.
o Recollida i transcripció de la informació.
o L'anàlisi: procediments d'inventari, d'invenció i regles.
o Aplicacions del grup de discussió.
11) Investigació acció o investigació participativa o Definició
o Indagació autorreflexiva
o Aprenentatge i d’immersió en la realitat
o Combinació d’investigació, educació- aprenentatge i acció
12) Anàlisis de dades o Reduir
o Categoritzar
o Clarificar
o Sintetitzar
o Comparar
13) Procediments d'anàlisi o Protocols d’observació estandarditzats
o Anàlisi de continguts
o Elaboració de tipologies
o Comparacions constants
o Inducció analítica
14) Maneig de dades: • Maneig de dades I
Què emmagatzemar, recuperar i conservar
Per obtindre:


o Dades accessibles i de qualitat
o Control dels anàlisi que se han portat a terme
o Retenció de dades


• Maneig de dades II
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments I
o Abans de la recol•lecció de dades
o Durant el disseny i planificació del estudi

• Maneig de dades III
Què emmagatzemar, recuperar i conservar. Moments II
o Durant la recol•lecció de dades, quan es desenvolupen els primers anàlisi
o Desprès de la recol•lecció de dades, quan s’elabora i termina el producte final

• Maneig de dades IV
Què emmagatzemar, recuperar i conservar III
“Material en brut”
o Cintes àudio
o Notes de camp
o Documents del escenari

• Maneig de dades V
Què emmagatzemar, recuperar i conservar IV
Dades parcialment processades:
o Transcripcions
o Escrits: en versió original i subseqüents “netejades”

• Maneig de dades VI
Què emmagatzemar, recuperar i conservar V
o Dades codificades: escrits amb codis especials annexades
o Esquema de codificació: amb els seus passes successives

• Maneig de dades VII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VI
Presentació de dades:
o Matrius
o Quadres o xarxes utilitzades
o Registre dels vincles creades entre segments

• Maneig de dades VIII
Què emmagatzemar, recuperar i conservar VII
o Episodis d’anàlisi
o Text d’informe
o Diari cronològic
o Índex


• Maneig de dades IX
Diari de camp I
o Registre Diari d’Activitats
o Formulació de Projectes Immediats
o Comentaris al Desenvolupament de la Investigació
o Registre d’Observació de Esdeveniments


• Maneig de dades X
Diari de camp II
o Registre de Converses Casuals
o Registre d’Entrevistes
o Comentaris a les lectures
o Hipòtesi i Interpretacions Durant la Investigació
o Avaluació: Necessitats.
o Resultats del Procés

Atenció personalitzada
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc. Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats. Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica Colectivo IOE , Para que sirve el grupo de discusion. Una revision critica del uso de tecnicas grupales en los estudios sobre migraciones, Revista de metodologia de Ciencias Sociales, Madrid: Universidad Nacional de Educacion a Distancia. , 2010
Cerrillo, Jose Antonio , El Intermediario Posible. Algunas Reflexiones en Torno a Epistemologia y Etica en la Investigación Cualitativa., Nomadas. Revista Critica de Ciencias Sociales y Juridicas | 24 , 2009
Wolcott H, Mejorar la escritura en la investigación cualitativa, Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia), 2003
Taylor, S.J, Bogdan, R, Introduccióna los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidos, 2002 (1992)
Amezcua M, Gálvez A, Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta, Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436., 2002
Denman C, Haro J. A., Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, Sonora (México),Colegio de Sonora, 2000
Hammersley M, Atkinson P. , Etnografía. Métodos de investigación., Barcelona, Paidós, 2001
Velasco H, Díaz R. , La lógica de la investigación etnográfica, Madrid, Síntesis Sociológica, 1997
Rosa Maria Osorio Crranza, Entender y atender la enfermedad. Los saberes maternos frente a los padecimientos infantiles, Instituto Nacional de antropologia. México, 2001
  • Amezcua M, Gálvez A. (2002) Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: la perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Rev. Esp. Salud Pública, 4, sep-octubre, 76:423-436.

  • Bericat E. (1998) La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la  investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel. *

  • Bronfman M, Castro R. (1999) Salud, cambio social y política. Perspectivas desde América latina. México, Edamex.  

  • Coffe A, Atkinson P. (2003, origi. 1996) Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Delgado JM; Gutierrez J. (1999, orig. 1995) Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid. Síntesis psicología.

  • Denman C, Haro J. A. (2000) Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora (México),Colegio de Sonora.   *

  • Guasch, O. (1997) Observación participante. Madrid, Centro de investigaciones sociológicas (CIS)

  • Hammersley M, Atkinson P. (2001, orig. 1983) Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós. *

  • Íñiguez L. (1999) Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención Primaria, 23,8, 496-502.  

  • Miles M. Huberman M. (1994) Qualitative data análisis. An expanded sourcebook. Newbury Park, Sage. *

  • Morse J. (2003, origi. 1994) (editora) Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Pla M (1999) El rigor de la investigación cualitativa. Atención primaria, 295-300). *

  • Ponce OG. (1997)  Metodología de la investigación cualitativa. 2º edic. Bilbao, Universidad de Deusto.

  • Rousseau N,  Saillant F. (1999, orig. 1996) Métodos de investigación cualitativa. En: Fortín MF. El proceso de investigación: de la concepción a la realización. México, McGraw-Hill Interamericana, 115-126. *

  • Ruiz JI. (2003, orig. 1985)  Metodología de la investigación cualitativa. 3º edic. Bilbao, Universidad de Deusto. *

  • Strauss A, Corbin J. (2002) Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín (Colombia), Universidad de Antioquia. *

  • Taylor, S.J, Bogdan, R. (1992) Introduccióna los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidos. *

  • Vallés, M. S. (2000, orig.1997) Técnicas cualitativas de investigación Social. Revisión metodológica y práctica  profesional. Madrid, Síntesis Sociológica.

  • Velasco H, Díaz R. (1997)  La lógica de la investigación etnográfica. Valladoliz, Trotta.

  • Wolcott H (1999, orig.1993) Sobre la intención etnográfica. En: Velasco H, García F, Díaz A, eds. Lectura de antropología para educadores. Madrid,Trotta, 127-144.

  • Wolcott H. (2003, orig. 2001) Mejorar la escritura en la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia).

Complementària , , ,

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent