Tema |
Subtema |
1.- La formació com a base del desenvolupament professional. |
1.1. Formació com a procés educatiu
1.1.1. Formació: Concepte i necessitats.
1.1.2. Formació d’adults.
1.1.3. Formació en Infermeria
1.1.3.1. Formació i pràctica reflexiva
1.1.3.2. Models i estratègies de formació en Infermeria
1.1.3.3. Perspectives de futur.
1.2. Educació per la salut
1.2.1. Introducció
1.2.1.1. Concepte holístic de l’ésser humà
1.2.1.2. Concepte de salut
1.2.1.3. Factors que condicionen la salut.
1.2.2. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2.3. Paradigmes o Escoles d’educació per la salut
1.3. Programes d’Educació per la salut.
1.3.1. Definició i objectius.
1.3.2. Variables relacionades amb el disseny de programes.
1.3.3. Estratègies per a educar en la salut.
1.3.4. Agents i camps d’educació sanitària. |
2.- Programes d’educació sanitària: La planificació educativa. |
2.1. Planificació i educació.
2.2. Elements de la planificació educativa.
2.2.1. Diagnòstic de les necessitats.
2.2.1.1. Identificació del problema i anàlisis de la situació de salut.
2.2.1.2. Establir prioritats.
2.2.1.3. Destinataris.
2.2.1.4. Formulació del diagnòstic.
2.2.2. Planificació.
2.2.2.1. Objectius.
2.2.2.2. Continguts i processos.
2.2.2.3. Mètodes, tècniques i activitats.
2.2.2.4. Recursos.
2.2.3. Implementació o Execució.
2.2.3.1. Dinàmica de grups.
2.2.3.2. Perfil del professional.
2.2.3.3. Qüestions ètiques.
2.2.4. Avaluació.
2.2.4.1. Inicial o de diagnòstic.
2.2.4.2. Continua o de procés.
2.2.4.3. De resultats.
2.2.5. Seguiment.
2.3. Anàlisis d’un model de programació concret.
|
3.- Les ciències de la conducta dins l’atenció sanitària. |
3.1. Introducció.
3.2. Aportacions de la psicologia.
3.2.1. Definició de psicologia de la salut.
3.2.2. Processos cognitius i salut.
3.2.3. Conductes i salut.
3.2.4. Actituds i salut.
3.2.5. Emocions i sentiments: Intel•ligència emocional i Educació emocional.
3.2.6. La personalitat. |
4.- L’Educació per la salut com a procés de comunicació. |
4.1. La comunicació en l’entorn sanitari.
4.1.1. Aspectes bàsics de comunicació.
4.1.2. El procés comunicatiu.
4.1.3. L’art d’escoltar.
4.1.4. Obstacles en la comunicació.
4.1.5. Habilitats socials en l’educació per la salut.
4.2. La comunicació intercultural com un cas específic de comunicació.
4.2.1. Definició.
4.2.2. Elements que la configuren.
4.2.3. Influències en el procés de comunicació.
4.2.4. Cultura, valors i conductes.
4.2.5. Perspectiva intercultural. |
Descripció |
Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora. |
Bàsica |
MEDINA, JOSE LUIS, La Pedagogia del Cuidado: Saberes y Prácticas en la Formación Universitaria en Enfermería, Ed. Laertes: Barcelona, 1999
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2005
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
ROCHON, ALAIN, Educación para la salud; Una guía práctica para realizar un proyecto, Masson; SG Editores: Barcelona, 1991
SAEZ, SALVADOR; FONT, PERE; PEREZ, ROSA; MARQUÉS, FERNANDO (EDS)., Promoción y Educación para la Salud; Conceptos, Metodología, Programas, Ed. Milenio: Lleida, 2001
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|