DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA Codi 18605202
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries de la teoria Sistemica en el treball familiar i comunitari de la infermera
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Aplicar la metodologa de les teories i models conceptuals a la investigació i pràctica en infermeria familiar en els diferents àmbits del cuidatge AC2
AC4
AC5
2.Desenvolupar les habilitats necessàries per dur a terme una entrevista familiar sistèmica i redefinirles en el proces de investigació/acció. AC4
AC5
AC11
3.Explorar les necessitats relacionades amb el cuidatge familiar prolongat a pacients crònics. AC12
AC13
AC15
4.Conéixer diferents línies d'investigació en el camp de la infermeria familiar. AC4
BC2
BC4
BC6
CC5

Continguts
Tema Subtema
UD I: Transició, Família i salut Tema 1: Introducción a los conceptos básicos de la enfermería familiar desde la perspectiva sistémica

Tema 2: - Modelo dinámico de evaluación-intervención familiar en atención primaria de la salud: investigación y practica

Tema 3: Metodología de la entrevista familiar Sistémica aplicada a la intervención de enfermería

Tema 4: Transiciones vitales y su influencia en el ámbito familiar : una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado

UDII: Principals camps de recerca en infermeria familiar Campos de investigación en enfermería familiar:

Tema 5: Estudios cuanti- cualitativos sobre el fenómeno: cuidador familiar de pacientes crónicos

Tema 6: Crisis familiares en procesos agudos

Tema 7: Familia y hospitalización

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Seminaris
18 27 45
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l’assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les Unitats Didàctiques : I, II, III
Seminaris Es realitzaran seminaris sobre diferents camps de recerca en infermeria familiar i comunitária
Resolució de problemes, exercicis A partir del treball del seminari el professor plantejarà diferents casos clínics que i supòsits pràctics relacionats amb la intervenció familiar i comunitària i l’alumne, els té que resoldre abans del següent seminari
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat de l’alumna al llarg del procés d’aprenentatge amb relació a la resolució de problemes i treball de camp, amb sessions presencials o virtuals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a les sessions magistrals 10%
Seminaris Assistència i participació als seminaris 30%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials.


Fonts d'informació

Bàsica Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, 2002
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, 1995
Kornblit A, Somàtica Familiar, Gedisa , Barcelona, 1994
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1998
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
, , ,
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
, , ,
M. Henriqueta Figuereiredo, Modelo Dinâmico de Avaliaçao e Intervençao Familiar , Lusociencia , Loures 2012
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
, Cuidadores , ,
Cibanal L , La sistemica aplicada a las Ciencias de la Salud, Universitaria , Alacant, 2010
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD .M Rosa Aparicio , Guia de Cuidados de Enfermeria: Cuidar al Cuidador en Atención Primaria , Publidisa , Barcelona 2011
  • Eia Asen, K Intervención familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud. Ed. Paidos, Barcelona,1997
  • Lorraine M, W L’infirmière et la famille. Ed. Renouveau pédagogique, Canada, 1995
  • Ham, J Geriatria en Atenciòn Primaria . Ed. Mosby-Doyma. 1994
  • Kornblit, A  Somàtica Familiar. Ed. Gedisa, Barcelona, 1996
Complementària


Es proporcionarà al llarg del curs bibliografia complementaria de cada una de les unitats Didàctiques

Altres recursos:

Els propis de l’entorn de formació virtual de la URV:

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent