Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera. |
|
AC4 |
Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona. |
|
AC9 |
Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris. |
|
AC12 |
Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
- Definir i identificar el gènere en la formació de relacions socials i de les diferències en les formes de emmalaltir. |
AC3 AC12
|
|
|
- Identificar Estereotips socials de gènere i la seva incidència en la pràctica professional. |
AC4 AC9
|
BC1 BC12
|
|
- Reconèixer l'enfocament de gènere com categoria d'anàlisi en les investigacions. - |
AC4
|
BC12
|
|
Aplicar l'enfocament de gènere en els programes de salut i la investigació. |
AC3 AC4 AC9
|
BC1 BC12
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Actualització dels conceptes de gènere / sexe. Salut amb perspectiva de gènere. |
Perspectiva de gènere en investigació |
Enfocament de gènere com a categoria analítica. |
Salut i gènere. Morbilitat diferencial. |
El gènere com a conformador de relacions socials i de les desigualtats en les formes de malaltir. |
Promoció de la salut |
Enfocament de gènere als programes de salut. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
8 |
16 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
9 |
9 |
18 |
Treballs |
|
0 |
25 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es donaran els fonaments teòrics del curs |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Es treballarà a classe en grups reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals. |
Treballs |
S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció individual a les necessitats del alumnat. Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació continua: Treballs grupals i/o individuals per a profunditzar en els continguts treballats.
Ressenya d'un text. |
40%
60% |
Altres |
L'avaluació estarà subjecta al nivell de formació en gènere del grup, amb el que els exercicis i treballs variaran d'acord amb un pla acordat amb l'alumnat i amb la finalitat de la interiorització dels conceptes. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la última convocatòria, el alumnat te la oportunitat de presentar a recuperació els treballs no superats anteriorment. |
Bàsica |
Amo Alfonso, Mercedes, Guía para facilitar la incorporación de la perspectiva de género en los planes integrales de salud, Junta de Andalucía. Consejería de Salud, 2008
Bourdieu, Pier, La dominación masculina, Anagrama, Barcelona, 2000
Esteban, Mari Luz. , ). “La maternidad como cultura. Algunas cuestiones sobre lactancia materna y cuidado infantil”. , Bellaterra;, Barcelona. 2000
Ortiz Gómez, Teresa, Medicina, historia y género. 130 años de investigación feminista, KRK, Oviedo, 2005
Ramos García Elvira (cood), La salud de las mujeres:hacia la igualdad de género en salud., Instituto de la mujer. I Congreso nacional, Madrid, 2002
Valls LLobet, Carme, Mujeres invisibles, Debolsillo, Barcelona, 2008. 3º reimpresión
Valls LLobet, Carme, Mujeres, salud y poder, Cátedra. Feminismos, Madrid, 2009
Velasco Arias, Sara , “La perspectiva de género”. , Instituto de la Mujer, Madrid. 2006
|
|
Complementària |
|
Es proporcionarà bibliografia específica adaptant-se a les necessitats de l'alumnat. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|