DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GÈNERE I PRÀCTICA PROFESSIONAL Codi 18605208
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
Professors/es
MONTES MUÑOZ, MARIA JESUS
Web
Descripció general i informació rellevant La assignatura estudia el gènere com a conformador de relacions socials i com categoria de anàlisis en la recerca. Es pretén que l'alumnat aprofundeix en el sistema de gènere i incorpori aquesta perspectiva en la seva pràctica professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Coneixement rellevant de les capacitats per a aplicar ètica, legislació i les humanitats a la pràctica infermera.
  AC4 Contribució amb accions concretes en la pràctica que garanteixin la dignitat, la seguretat, la intimitat i l'autonomia de la persona.
  AC9 Capacitat de representar i defensar els interessos del pacient. Dins del context clínic i comunitari, capacitat d'educar, facilitar, supervisar i donar suport als estudiants de cures de salut i altres treballadors sociosanitaris.
  AC12 Capacitat d'usar adequadament les habilitats de consell (tècniques de comunicació per promoure el benestar del pacient).
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Definir i identificar el gènere en la formació de relacions socials i de les diferències en les formes de emmalaltir. AC3
AC12
- Identificar Estereotips socials de gènere i la seva incidència en la pràctica professional. AC4
AC9
BC1
BC12
- Reconèixer l'enfocament de gènere com categoria d'anàlisi en les investigacions. - AC4
BC12
Aplicar l'enfocament de gènere en els programes de salut i la investigació. AC3
AC4
AC9
BC1
BC12

Continguts
Tema Subtema
Introducció Actualització dels conceptes de gènere / sexe. Salut amb perspectiva de gènere.
Perspectiva de gènere en investigació Enfocament de gènere com a categoria analítica.
Salut i gènere. Morbilitat diferencial. El gènere com a conformador de relacions socials i de les desigualtats en les formes de malaltir.
Promoció de la salut Enfocament de gènere als programes de salut.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 8 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
9 9 18
Treballs
0 25 25
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es treballarà a classe en grups reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals.
Treballs S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual a les necessitats del alumnat. Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació continua: Treballs grupals i/o individuals per a profunditzar en els continguts treballats.

Ressenya d'un text.
40%




60%
Altres

L'avaluació estarà subjecta al nivell de formació en gènere del grup, amb el que els exercicis i treballs variaran d'acord amb un pla acordat amb l'alumnat i amb la finalitat de la interiorització dels conceptes.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la última convocatòria, el alumnat te la oportunitat de presentar a recuperació els treballs no superats anteriorment.


Fonts d'informació

Bàsica Amo Alfonso, Mercedes, Guía para facilitar la incorporación de la perspectiva de género en los planes integrales de salud, Junta de Andalucía. Consejería de Salud, 2008
Bourdieu, Pier, La dominación masculina, Anagrama, Barcelona, 2000
Esteban, Mari Luz. , ). “La maternidad como cultura. Algunas cuestiones sobre lactancia materna y cuidado infantil”. , Bellaterra;, Barcelona. 2000
Ortiz Gómez, Teresa, Medicina, historia y género. 130 años de investigación feminista, KRK, Oviedo, 2005
Ramos García Elvira (cood), La salud de las mujeres:hacia la igualdad de género en salud., Instituto de la mujer. I Congreso nacional, Madrid, 2002
Valls LLobet, Carme, Mujeres invisibles, Debolsillo, Barcelona, 2008. 3º reimpresión
Valls LLobet, Carme, Mujeres, salud y poder, Cátedra. Feminismos, Madrid, 2009
Velasco Arias, Sara , “La perspectiva de género”. , Instituto de la Mujer, Madrid. 2006

Complementària

Es proporcionarà bibliografia específica adaptant-se a les necessitats de l'alumnat.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent