IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) QUALITATIVE RESEARCH Code 18615102
Study programme
Investigation in Nursing Science (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory First AN
Language
Castellà
Català
Department Nursing
Coordinator
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura pretén proporcionar les eines, tant a nivell teòric com pràctic, pròpies de la metodologia qualitativa aplicada a l’àmbit de la salut, així com aprofundir en les principals tècniques, formes de registre i instruments d’anàlisi que ens serviran de punt de partida per al disseny d’un projecte de recerca.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning aims
Objectives Competences
Adquirir coneixements i habilitats per dur a terme el disseny d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa. AC7
AC12
AC16
AC17
BC1
BC3
BC4
BC5
CC3
CC4
Identificar, d'acord a l'objecte d'estudi, les tècniques qualitatives d'obtenció d'informació més pertinents. AC12
CC3
Demostrar de forma oral i escrita tenir capacitat de síntesi i crítica. AC8
BC6
CC4

Contents
Topic Sub-topic
1.- Introducció Aproximacions teòriques a l’estudi de la realitat social: positivisme i fenomenologia.
La dicotomia/complementarietat de les tècniques qualitatives i quantitatives.
2.- La construcció de l'objecte d'estudi Teoria, Metodologia i Tècnica
L'accés al camp
Unitats d'Observació i Unitats d'Anàlisi
3.- Tècniques qualitatives d'investigació L'observació participant.
Les entrevistes.
Les històries de vida, les autobiografies i els relats biogràfics.
Cartes de parentiu i genealogies.
Grups focals.
Fonts documentals i arxius.
Fotografies i material audiovisual.
4.- Registre i organització de la informació Formes de registre i sistematització.
5.-El procés d'anàlisi Introducció a l’ús del software lliure Weft-QDA d’anàlisi de dades.
6.- L'escriptura Les relacions cas-context.
Disseny d'un projecte de recerca.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Webconferencing
6 0 6
Reading written documents and graphs
20 30 50
Forums of debate
20 20 40
Self-monitoring activities
1 2 3
Preliminary project
10 27 37
 
Personal attention
10 0 10
 
Validation tests
1 2 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Webconferencing videoconferència de seguiment i prova de validació
Reading written documents and graphs Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades
Forums of debate Fòrum de debat sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges
Self-monitoring activities Realització de prova-test d'auto seguiment
Preliminary project Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte d'investigació amb metodologia qualitativa
Personal attention Es dóna suport, guia i assessorament a l'alumne.

Personalized attention
 
Personal attention
Description
Es proporciona suport, guia i assessorament a l'alumne.

Assessment
  Description Weight
Reading written documents and graphs Activitats de reflexió en base a les lectures proposades 25%
Forums of debate Discussió sobre les aportacions del mètode etnogràfic a la recerca en salut i cuidatges 5%
Self-monitoring activities Realització de proves test d'autoseguiment 5%
Preliminary project Iniciació en el procés investigador i redacció d'un projecte de recerca amb metodologia qualitativa 60%
Others

Participació

5%
 
Other comments and second exam session

L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Sources of information

Basic Romaní, O (ed.), Etnografía, metodologías cualitativas e investigación en salud: un debate abierto, 2013, Publicacions URV
Lleixà, M i Montesó, P (coord.), Investigació en infermeria: teoria i pràctica, 2015, Publicacions URV
Hammersley, M. i Atkinson, P, Etnografía. Métodos de investigación., 1994, Paidós
Taylor, S. i Bogdan, R,, Introducción a los métodos cualitativos de investigación, 1992, Paidós
Guasch, Óscar, Observación participante, 1997, CIS: Cuadernos metodológicos
García Jorba, Juan M., Diarios de campo, 2000, CIS: Cuadernos metodológicos
Pujadas, J.J, Método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales, 1992, CIS: Cuadernos metodológicos
Festinger, L i Katz, D., Los métodos de investigación en ciencias sociales, 1989, Paidós
O'Reilly, Karen, Ethnographic methods, 2004, Routledge
Stake, Robert, Qualitative Research, 2010, The Guilford Press

Complementary Morse, J.i Niehaus, L. , Mixed Method Design. Principles and procedures, Left Coast Press, 2009
Morse, Janice M., Qualitative health research, Left Coast Press, 2012

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.