DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIES I MODELS D'INFERMERIA Codi 18615103
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RELATS, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar la construcció del pensament infermer des de els paradigmes i la seva repercussió en el cuidatge AC1
AC13
BC1
BC4
BC5
CC3
CC4
2.- Interioritzar els diferents enfocs de les teories i models d’ investigació en infermeria i la seva relació amb la pràctica AC1
AC5
AC13
BC1
BC3
BC4
CC3
CC4
3.-Analitzar histories de vida d'un fenomen, presentant dades i constants que fonamenten les intervencions de salut sobre realitats complexes i tangibles de la població AC1
AC2
AC4
AC13
AC14
BC1
BC3
BC4
CC3
CC4
4.- Aplicar en els diferents marcs teòrics el pensament lògic i creatiu dins el context d’ investigació de fenòmens infermers AC2
AC4
AC5
AC14
BC1
BC3
BC4
BC5
CC4
CC5
5.- Desenvolupar una posició filosòfica per crear postulats en les teories, la investigació i la practica per la formació d’infermers crítics i creatius AC1
AC4
AC13
BC1
BC3
CC3
CC4
6- Publicar la anàlisis de situacions de cuidatges complexes, des de un marc teòric d’investigació en infermeria ,donant resposta als fenòmens de salut de la població. AC4
AC7
AC8
BC3
BC6
CC5
7-Aplicar els principis deontològics i legals de la professió AC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I.- Evolució de les Teories i Models d'infermeria. Teoría, Pràctica i Investigació Introducció a les models i teories d'infermeria. Corrents de pensament. Evolució. Teoría. Práctica i Investigació
Mòdul II.- Paradigma d'Integració. Models i Teories. Estudi i aplicació a la práctica professional Caring moments.
l'Infermeria como cuidatge un model per transformar la práctica. Savina O. Schoenhofer i
Anne Boykin
Model: Consevació de l'energia. Myra Levine.
Teoria de les Transición . Apha Meleis.
Mòdul III.- Paradigma de Transformació Socio-Crític. Teories i Filosofies d'Infermeria. Escoles del Caring Estudi i aplicació de les Teorías de les Escoles del Caring a la pràctica professional
Filosofía. Esser Humà en Devenir. Rosse Mary Rizzo-Parce
Filosofia i Ciencia dels Cuidatges de Jean Watson: Els 10 Factors de Cuidatges.
Teoria de les Relacionas Interpersonals..

Profundització en el pensament de Jean Watson: Estudi del llibre Infermeria Post-Moderna i Futura
Mòdul IV.- Metodologia qualitativa: Fenomenologia Naturalessa de l'experiència vivida.
Orientació envers al fenomeno
Investigar l' experiencia tal com la vivim
L' Entrevista fenomenologica
Mòdul V.- Estudi, Análisis i Aplicación d'una teoria d'infermeria. Treball Final Treball Final: Estudi i análisis de una teoria d'infermeria aplicada a l'entrevista fenomenologica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 16 24
Presentacions / exposicions
14 28 42
Seminaris
12 12 24
Treballs
8 16 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves orals
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Acollida i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts, motivant la participació d'alumnat.
Paradigmes en infermería: Escoles i Corrents de pensament.
Teoria d'Esser Humà Devenint: Rosse Mary Rizzo Parce
Filosofia i Ciencia dels Cuidatges. Jean Watson
Investigació fenomenologica: Estudi de les esencies
Entrevista fenomenologica
Presentacions / exposicions Presentació dels marcs conceptual d'infermeria aplicats a situacions de cuidatges de la práctica:
- L'infermeria com cuidatge, un model per transformar la práctica. Savina O. Schoenhofer i Anne Boykin.
- Model. Conservació de l'energia. Myra Levine.
- Teoria de les Transicions. Apha Meleis.
- Teoria: Ésser Humá en Devenir. Rosse Mary Rizzo-Parce
- Els 10 factors de Cuidatges de Jean Watson
- Teoria de les relacions Interpersonal de Hidelgarde Peplau
- Capitols del llibre. Infermeria post-moderna i futura de Jean Watson
Seminaris Anàlisis de la construcció del concepte cuidar: través de pel.lícules i llbres

- L'infermeria com cuidatge, un model per transformar la pràctica. Savina O. Schoenhofer i Anne Boykin.
- Ésser Humá en Devenir. Rosse Mary Rizzo-Parce
Els 10 factors de Cuidatges de Jean Watson
- Teoria de les relacions Interpersonal de Hidelgarde Peplau


Treballs Treball Final: Realització d'una entrevista fenomenologica. Anàlisis del fenomen d'estudi a partir d'un marc conceptual d'infermeria.





Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi i análisis de casos pràctic aplicant les teories i models d'infermers en aula
Atenció personalitzada Tutories de seguiment del treball final

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Explicació estructura treball Explicació narrativa fenomenològica Tutories de seguiment del treball final: Entrevista fenomenologia, anàlisis i aplicació de la teoria d'estudi

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació dels marcs conceptual d'infermeria aplicats a situacions de cuidatges de la práctica:
- L'infermeria com cuidatge, un model per transformar la práctica. Savina O. Schoenhofer i Anne Boykin.
- Model. Conservació de l'energia. Myra Levine.
- Teoria de les Transicions. Apha Meleis.
- Capitols del llibre. Infermeria post-moderna i futura de Jean Watson
45%
Seminaris Analisis dels factors de cuidatges de Jean Watson
- Análisis: Ésser Humá en Devenir. Rosse Mary Rizzo-Parce
20%
Treballs Treball Final: Realització d'una entrevista fenomenologica. Análisis del fenomeno d'estudi a partir d'¡un marc conceptual d'infemeria.
Capacitat de síntesis del treball en presentació PP.
Pensament critic en el análisi del treball
Creativitat en el treball escrit i PP
Expressió oral i escrita
35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada. Les notes de la primera convocatòria d'avaluació sortirà en la plataforma moodle.
Segona convocatòria per recuperar les part no presentades o no superades.
Per aprovar l'assignatura és necessari tenir cadascuna de les activitats i proves superades






















Fonts d'informació

Bàsica
  • Acebedo, S.; Rodero, V.; Aguarón, MJ.;  Jiménez, M.; Tió, C.; Vives, C.; Ricomá, R.;Pràctiques Clíniques. Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut. Tarragona: Publicacions URV. 2010
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Boykin, A; Schoenhofer, S.; Nursing as Caring. A Model for Transforming Practice. Mississauga, Canada : by Jones an Bartlett  Publishers, Inc. and National League for Nursing : 2001
  • Collière, M.F. Promovoir la vie. Paris : InterEditions : 1999
  • Kérouac, S. et.tal. El pensamiento enfermero. Barcelona: Masson, S.A. 1996
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2010
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC: 2004
  • NANDA Internacional:Diaagnósticos enfermeros,definiciones y clasificación 2009-2011.Elsivier :2009
  • Rizzo-Parce, R. L'humain en devenir. Bruxelles: de Boeck& Lacier, S.A.: 2003
  • Torralba, F. Antrolopologia del cuidar. Madrid: Institut Borja de Bioética. Fundación MAPFREMedicina: 2005
  • Van Manen.M. Investigación educativa y experiencia vivida: Barcelona: IDEA BOOK: 2003
  • Watson, J. The Philosophy and Science of Caring. Universidad de Colorado, Denver : 2008
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing. Loures: Lusociéncia: 2002
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Altres recursos: Visualitació de 2  pel.licules

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT/18615110
INVESTIGACIÓ EN CULTURA I CUIDATGE/18615107
TREBALL FI DE MÀSTER/18615301
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205
INVESTIGACIÓ QUALITATIVA/18615102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CUIDATGES I DEMANDES DE SALUT/18615104
BIOÈTICA I INVESTIGACIÓ EN CIÈNCIES DELS CUIDATGES/18615108
ÈTICA DELS CUIDATGES/18615205

 
Altres comentaris
És obligatòria l'assistència a classe en la presentació dels treballs L'Actitut participativa i d'análisis a classe es tindrà en compte en la nota final
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent