IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) CARING AND HEALTH DEMANDS Code 18615104
Study programme
Investigation in Nursing Science (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First AN
Language
Castellà
Català
Department Nursing
Coordinator
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura s'exploren les demandes de salut en els diferents escenaris de la pràctica. I des d'una perspectiva del cuidatge s'aborden i s'analitzen el què i el com de les respostes professionals a aquestes demandes.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC3 Garantir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals de la professió
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge

Learning aims
Objectives Competences
Adquirir una perspectiva crítica dels processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars i la construcció narrativa de la experiència pràctica AC1
AC4
AC13
BC3
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut de pacients i famílies en situacions i escenaris crítics i repensar maneres de millorar la pràctica AC1
AC2
AC3
AC12
BC2
Explorar i prendre consciència de la manera com els professionals estan responent a les demandes de salut a pacients i famílies en escenaris i situacions de cronicitat i repensar maneres de millorar la pràctica. AC1
AC2
AC3
AC12
BC2
Utilitzar el relat com mètode d'investigació de la pràctica i millorar els processos de socialització del coneixement i perspectives pràctiques AC4
AC7
AC15
BC6
CC3

Contents
Topic Sub-topic
Módul1
REVISIÓ I ANÀLISI DE LA PRÀCTICA
Tema 1.1:
Problemes actuals i fonts de solucions en el desenvolupament de la pràctica
Tema 1.2:
Desenvolupament de competència clínica
Tema 1.3:
D'identitats i pràctiques com influeix la filosofia?
Módul 2
RE-PENSANT EL JUDICI CLÍNIC I SABERS PRÀCTICS
Tema 2.1: Capital, coneixement i cuidatge
Tema 2.2: Models de raonament pràctic
Tema 2.3: Coneixement pràctic i narrativa
Módul 3
EXPLORANT VIVÈNCIES, ESTRÈS I AFRONTAMENT
Tema 3.1:
La vivència de situacions d'estrès
Tema 3.2:
Necessitats i demandes de pacients i famílies
Módul 4
ATENCIÓ CENTRADA EN EL PACIENT I FAMÍLIA. ESTUDI DE LES RESPOSTES DELS PROFESSIONALS
Tema 4.1
El cuidatge centrat en la persona / família.
Tema 4.2
Components i dominis de la pràctica infermera

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Integrated methodologies
31 34.1 65.1
Forums of debate
3 1.5 4.5
 
Personal attention
3 1.5 4.5
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls
Integrated methodologies -Pràctiques reflexives i debats per fomentar la presa de consciència de la resposta infermera a les demandes de salut de persones i famílies en diferents escenaris de la pràctica.
- Revisió i anàlisis crític dels models de raonament i judici clínic
- Estudi d'històries i vivències per explorar els dominis de la pràctica en l 'atenció a pacients i famílies des d'una visió fenomenològica i constructivista del coneixement pràctic
- Debat de temes que generen controvèrsia en la pràctica clínica
Forums of debate Al llarg del curs s'establiran una serie de debats sobre els temes que es vagin treballant
Personal attention Es realitzaran tutories per orientar o resoldre dubtes sobre les activitats proposades

Personalized attention
 
Integrated methodologies
Description
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats reflexivas i critiques Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Assessment
  Description Weight
Integrated methodologies s'avaluaran tres activitats :
1.- Activitat:Exercicis de reflexió : Els propis marcs de referència a examen
Estudi de la competència i judici clínic
2.- Activitat exercicis de reflexió personal, Sobre la vivència de l'emmalaltir i l'afrontament
3.-Treball col·laboratiu: Estudi de les respostes professionals en situacions particulars de la pràctica. Presentació oral de 10´
Actividad 1: 30%
Actividad 2: 20%
Actividad 3: 30%
Others

Participació en les activitats d'aula Participació en els fòrums de moodle Reflexió crítica i l'argumentació des de les teories i evidències propostes.

Activitats d'autoseguiment: 5 %
Participació en fòrum i video-conferències: 10%
Participació en activitats presencials 5 %
 
Other comments and second exam session

Prova de validació. Per validar la nota obtinguda en l'avaluació contínua de l'assignatura és necessari realitzar la prova de validació

En cas de no superar una activitat, es podrà recuperar tornant-la a lliurar dues setmanes abans de finalitzar l'assignatura


Sources of information

Basic Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C. , Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics , New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing , 1996
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D. , Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach , Saunders, In Press - To be published December , Philadelphia:1998
Bourdieu, P , El sentido práctico , Taurus, 1991
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional , Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Medina JL , La problemática de la construcción del saber disciplinar a través del de el regreso a la razón , Ponencia V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia , 2004
Schön, D. A., El profesional reflexivo, Ultima edición disponible, 1983
Acebedo S, Rodero V, Vives C; Aguaron MJ , La mirada de Watson, Parse y Benner para el análisis complejo y la buena práctica , Index de enfermeria Índex Enferm 16(56): 40-44. , 2007
Acebedo, S; Jimenez; María Fca.; Rodero, V Y Vives, C., Re-Pensando las complejidades del rol profesional desde la teoría de Bourdieu. , Index Enferm [online]. 2011, vol.20, n.1-2, pp. 86-90., 2011
Medina, J.L.; Esteban MPS., La complejidad del cuidado y el cuidado de la complejidad: un tránsito pedagógico de los reduccionismos fragmentantes a las lógicas no linéales de la complejidad., Texto & contexto enferm;15(2):312-319, 2006
- Acebedo-Urdiales, MS; Medina-Noya JL, Ferré-Grau C, Practical knowledge of experienced nurses in critical care: a qualitative study of their narratives, BMC Medical Education , 14:173, 2014
Maria Sagrario Acebedo-Urdiales, Maria Jiménez-Herrera, Carme Ferré-Grau, Isabel Font-Jiménez, Alba , The emotion: A crucial component in the care of critically ill patients, Nurs Ethics 0969733016643863, first published on April 24, , 2016
La bibliografia específica podeu trobar-la a les guies didàctiques de cada tema
Complementary Benner, P, The role of embodiment, emotion and lifeworld of rationality and agency in nursing practice., Science Ltd Nursing Philosophy 1 pp.5-19 , 2000
Marquez, S. y Meneu, R, La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
Allué, M, Perder la Piel, Seix-Barral-Planeta, 1996

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
ETHICS OF CARING/18615205
THEORIES AND MODELS IN NURSING/18615103
 
Other comments
Es recomana l'assistència a les sessions presencials
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.