DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'ASSESORAMENT I COACHING EN LA RECERCA I PRÀCTICA EN INFERMERIA Codi 18615105
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les aportacions de la Psicologia de la salut per poder-les aplicar en el treball d'infermeria a persones malaltes o sanes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC14 Identificar i resoldre problemes de salut actuals o potencials, mitjançant el mètode científic
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Motivar a l’alumna per adoptar una actitud científica i de recerca personal en el camp de l'assessorament i coaching AC4
AC5
AC9
AC11
AC17
Explorar les diverses respostes psicosocials "empoderament" envers les noves demandes de salut AC1
AC2
AC5
AC12
CC5
Conèixer els principis bàsics del coaching i les tècniques que sustenten la seva practica AC2
AC4
AC5
BC2
BC4
Facilitar l’aplicació dels principis del coaching per estimular el canvi i facilitar la qualitat de vida dels professionals sanitaris en l'entorn laboral, personal i de relació terapèutica AC14
AC15
AC17
BC2
BC4
BC6
CC5

Continguts
Tema Subtema
U DidàcticaI

Tecniques d'assessorament i coaching
Tema 1: Introducció als conceptes bàsics de l' Assesorament i coaching: Delimitació conceptual. Aplicació en la vida laboral, personal i professional



Tema 2: Entrevista motivacional : investigació i practica. Dificultats i reptes


Tema 3: Coaching i salut : Pacients i professionals de la Salut una nova actitud i abordatge.

UDidàctica III :
Algunes àrees d’aplicació i recerca en assessorament i coaching

Tema4: Tècnica de resolució de problemes com a eina bàsica d’intervenció psicosocial

Tema 5: Reestructuració cognitiva com element facilitador en el procés d’adaptació a situacions complexes.

Tema 6: Intel.ligència emocional: concepte i principis bàsics de les competències emocionals.

Tema7: Dessensibilització sistemàtica aplicada als trastorns d’ansietat.

Tema 8: Recerca en tècniques de coaching i entorn laboral / professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
11 0 11
Seminaris
18 0 18
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
Presentacions / exposicions
8 8 16
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne amb els conceptes básics de l'assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les diferents unitats didàctiques
Seminaris Seminaris monografics i aportació de material per estimular la discussió i l'anàlisi, l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers les qüestions plantejades
Resolució de problemes, exercicis Exercicis i casos presentats per la seva resolució
Presentacions / exposicions Debat amb diferents especialistes del camp de la Psicologia de la salut
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Seminaris
Descripció
Com a mínim cada alumne ha d’haver comentat la marxa de l’assignatura amb la professora. qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hores concertades prèviament

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Assistencia i participació els seminaris 20%
Resolució de problemes, exercicis S'avaluaran els exerxicis presentats, tenint en compte, l'estructura, el tema desenvolupat i l'aportació d'analisi i discussió 60%
Presentacions / exposicions Presentació/ exposició oral de l'exercici
realitzat
10%
Altres

Assistència i participació a les sessions magistrals i esdeveniments científics i/o divulgatius.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents menys les sessions presencials. Nota màxima 7


Fonts d'informació

Bàsica Millon, T; Davis,R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna, Masson, Barcelona, 2001
Nieto Munuera et al, Psicología para lasCiencias de la Salud, Interamericana, Madrid, 2004
Brannon,L. Feist,J, Psicología de la Salud, Paraninfo, Madrid, 2001
Bimbela JL, Cuiadando al profesional de la salud, Escuela Andaluza de Salud Pública, Granada, 2008
Penzo, W, Psicologia per les Ciències de la Salut, Universitat de Barcelona, Barcelona, 1999
Stamateas B, Gente Tóxica , ediciones B, Barcelona 2011 12.reimpressió
Conangla M, Como superar las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2002
Nardone G, Problem Solving Estratégico, Herder , Barcelona 2010
Nardone G, Psicosoluciones , Herder , Barcelona 2011
Molins J, Coaching y Salud: Pacientes y médicos una nueva actitud, Plataforma , Barcelona 2010
Dilts, R, Coaching: Herramientas para el cambio, Urano, Barcelona 2003
Milanese R, Mordazzi P, Coaching estratégico , Herder, Barcelona 2007
Alonso Puig M. , Reinventarse: Tu segunda oportunidad, Plataforma , Barcelona 2012 26. ed.

Es facilitarà bibliografia complementaria Unitat didàctica II

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent