IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) HEALTH EDUCATION Code 18615106
Study programme
Investigation in Nursing Science (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 2Q
Language
Català
Department Nursing
Coordinator
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information L’assignatura “Educació per la salut” forma part d’un currículum de formació superior. Això vol dir que tant els continguts com les activitats proposades van encaminades a millorar la pràctica professional de la infermeria. El curs està enfocat en la utilització de la informació i les eines que ens proporciona la metodologia educativa per fer programes per educar per la salut. L'Educació per la salut és una experiència d’aprenentatge multifacètica; per tant la filosofia d'aquest curs es basa en que tots aprenem i tots ensenyem, en la mesura que compartim mútuament tant les experiències professionals que tinguem com les reflexions teòriques i pràctiques que se’n poden derivar.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Fer front als reptes dels sistemes de cuidatges avançats vigents que es troben en un moment de canvi amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població i dels pacients quan sigui necessari i apropiat
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC6 Liderar, dirigir i coordinar institucions i equips en l’àmbit del cuidatge, prioritzant i gestionant el temps de forma eficient mentre s’aconsegueixen els estàndards de qualitat
  AC9 Valorar el risc i promocionar activament el benestar i la seguretat de l’equip de treball (inclús ell mateix)
  AC10 Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
  AC17 Capacitat de dirigir equips o grups d’investigació
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals
  CC6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer els aspectes conceptuals claus implicats en el procés d'educació. AC1
AC15
BC6
CC3
Reflexionar sobre el paper de la formació dins el camp de l’infermeria. AC2
AC11
BC1
Entendre els processos d’ensenyament-aprenentatge implicats en l’acció formativa-educativa per tal de facilitar l’adquisició de nous coneixements i habilitats. AC10
AC12
AC13
BC4
CC6
Seleccionar i organitzar de manera crítica i reflexiva els elements de la planificació educativa en funció del tipus de programa i del col·lectiu al que va dirigit. AC1
AC2
AC6
AC10
BC1
BC3
CC6
Conèixer els fonaments teòrics del procés de comunicació per tal de comprendre l’impacte de la comunicació en les relacions interpersonals. AC1
AC12
BC2
BC6
Reconèixer el paper de la cultura en el procés de comunicació. AC1
AC2
AC5
BC1
BC3
CC5
Fomentar i potenciar les habilitats socials i comunicatives. AC9
AC12
AC17
BC5
CC5
Practicar la el.laboració de publicacions i aportacions científiques derivades dels programes de salut desenvolupats AC15
BC6

Contents
Topic Sub-topic
1.- Educació per la Salut: Introducció. 1.1. Educació per a la Salut: Definició i models conceptuals.
1.2. Paradigmes i models d’educació per la salut
1.3. Estils de vida i procès Salut-Malaltia
1.4. Estrategies i instruments d'intervenció
2. Modificació de comportaments en salut 2.1 Objectius de l'EpS
2.2 Canvi de comportament
2.3 Canvi d'Actitud
3. Metodologia Educativa 3.1. Mètodes didàctics
3.2. Mètodes i material educatiu
3.3. Programació en EpS
3.4. Avaluació
4.- Àmbits d'aplicació de l'EpS 4.1. Salut mental
4.2.Crònics i majors
4.3. Abordatge en cuidatges principals
4.4 Pacient Hospitalitzat
4.5. Drogodependències
4.6 Sexualitat
4.7. Ús racional dels medicaments
4.8. Estils de vida

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
 
Lecture
14 21 35
Assignments
0 10 10
Seminars
2 1 3
Presentations / oral communications
3 3 6
Problem solving, exercises in the classroom
3 3 6
Previous study
5 2.5 7.5
Problem solving, exercises
4 6 10
 
Personal attention
9 9 18
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es presentarà l'assignatura i es farà l'avaluació inicial
Lecture Es donaran els fonaments teòrics del curs
Assignments S’aplicarà individualment o en grups els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics
Seminars Revisió i anàlisi de programes concrets d'educació per la salut
Presentations / oral communications Presentació de programes d'educació per la salut
Problem solving, exercises in the classroom Exercicis per aplicar els continguts teòrics de l'assignatura
Previous study Lectures i treball de documentació relacionat amb el temari de l'assignatura i les proves de valoració
Problem solving, exercises Debats entre els grups de treball
Personal attention Tutories individuals o en grup

Personalized attention
 
Assignments
Problem solving, exercises
Personal attention
Description
Bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques i mitjançant correu electrònic.

Assessment
  Description Weight
Assignments Dins l’avaluació es consideren dos aspectes diferents. D’una banda determinar els aprenentatges assolits i per l’altre l’impacte que ha tingut el curs.
Per valorar els aprenentatges assolits caldrà presentar un treball en grup i fer uns treballs individuals.

Pel que fa al treball en grup (màxim de tres persones), caldrà dissenyar un projecte d’Educació per la Salut en qualsevol àmbit que us interessi segons una pauta que es facilitarà, i exposar-lo a l'aula el dia 7 de juny.
En quan als treballs individuals, es facilitaran els detalls a classe.
El treball en grup, un 80%.

El conjunt de treballs individuals, un 20%.
Others

La segona convocatòria és presentar els treballs requerits en el termini proposat.

 
Other comments and second exam session

Cal presentar els mateixos treballs amb les recomanacions proposades per la professora.


Sources of information

Basic M. BEGOÑA SÁNCHEZ, JUAN GÓMEZ, GONZALO DUARTE. , Educación para la salud. ENFERMERÍA COMUNITARIA. , ENFO EDICIONES PARA FUDEN, 2008
ACINAS, Mª PATRICIA, Habilidades de comunicación y estrategias asistenciales en el ámbito sanitario (I), Ed. Formación Alcalá: Alcalá la Real (Jaen), 2004
GIMENEZ, M. PILAR; TORDERA, MÓNICA; BELTRÁN, LURDES, Educació per la salut. Recolzament psicològic al pacient, Altamar: Barcelona, 2006
MOLINA, Mª CRUZ; FORTUNY, MONTSERRAT (EDS)., Experiencias Educativas para la Promoción de la Salud y la Prevención, Alertes S.A. de ediciones: Barcelona, 2003
SALVADOR SÁEZ, PERE FONT, ROSA PÉREZ, FERNANDO MARQUÉS, Promoción y Educación para la Salud. Conceptos, Metodología, Programas, Milenio , 2007
PADRO CABELLO, CARME, Aportaciones de la comunicación intercultural en el ámbito de la salud, Educare 21, 2004

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
CARING AND HEALTH DEMANDS/18615104
RESEARCH INTO CULTURE AND CARING SCIENCES/18615107
ETHICS OF CARING/18615205
METHODOLOGY AND TEACHING INNOVATION/18615202

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
METHODOLOGY AND TEACHING INNOVATION/18615202

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.