DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE Codi 18615109
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura revisa el gènere com a conformador de relacions socials i distribuïdor de oportunitats diferenciades en la vida de les dones i els homes.. Es pretén que l'alumnat aprofundeix en el sistema de gènere i incorpori aquesta perspectiva en la seva pràctica professional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Demostrar coneixement sobre la implicació social del gènere AC8
BC4
BC5
CC3
CC5
Realitzar un anàlisis crític de les investigacions en salut AC7
AC8
AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
Utilitzar la perspectiva de gènere en la investigació AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
CC5
Defensar públicament el projecte d'investigació AC7
AC16
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1.- Actualització i definició de conceptes Perspectiva de gènere
2.- Gènere i infermeria. Una proposta per a l'anàlisis El gènere com estructurador de les relacions socials i eleccions de vida.

3.- Gènere i investigació La ciència des d'una mirada de gènere
4. Aplicació de la perspectiva de gènere en investigació El gènere com a categoria d'anàlisis en les investigacions infermeres

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 0 6
Debats
8 8 16
Presentacions / exposicions
1 0 1
Fòrums de discussió
4 8 12
Seminaris
6 6 12
Treballs
0 26 26
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un text (prèvia presentació escrita)
Fòrums de discussió Activitat on es debaten temes diversos relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats en les sessions magistrals.
Treballs Treballs que realitza l'alumnat
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que dedica la professora a la ressolució de dubtes de l'alumnat

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Es valora l'assistència i participació.
Qui no pugui assistir, presentarà l'exercici per escrit i la nota serà reduïda en un 20%.
25%
Presentacions / exposicions Anàlisi d'un article i presentació.


Defensa del projecte
30%



15%
Treballs Resum del projecte amb perspectiva de gènere 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per recuperar l'assignatura es demanarà els mateixos treballs que a la resta d'alumnat en la data que es marqui.
L'alumne que presenti els treballs fora de plaç se li reduirà la nota en un 20%.


Fonts d'informació

Bàsica

- Amo Alfonso, Mercedes (2008) Guía para facilitar la incorporación de la perspectiva de género en los planes integrales de salud. Junta de Andalucía. Consejería de Salud. (publicado en: http://www.juntadeandalucia.es/salud/channels/temas/temas_es/P_2_ANDALUCIA_EN_SALUD_PLANES_Y_ESTRATEGIAS/guia_genero_planes/guia_perspectiva_genero_pi?

- Águila, Esperanza 2006. “La perspectiva de género en salud: la reflexión desde el CAPS”. En: Género y Salud. VII Jornadas de la Red de Mujeres Profesionales de la Salud. Madrid. Instituto de la Mujer, 38-42.

- Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds) 2010. Antropología, género, salud y atención. Barcelona. Bellaterra.

- García Calvente, Mª del Mar “Cuidados de salud, género y desigualdad”. Escuela Andaluza de Salud Pública. Granada. En: http://www.pacap.net/es/publicaciones/pdf/comunidad/5/editorial.pdf (consultado el 26-4-2010)

- Ortiz-Gómez Teresa 2006 Medicina, historia y género. 130 años de investigación feminista.Oviedo. KRK.

- Valls Llobet, Carme 2008 Mujeres invisibles. Barcelona. Debolsillo.

- Velasco Arias, Sara 2006. Relaciones de género y subjetividad. Método para programas de prevención. Madrid. Instituto de la Mujer. 27-36.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent