Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Common |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC16 |
Dissenyar i implementar projectes d’investigació |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC4 |
Autonomy, responsibility and initiative |
|
BC5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
|
BC6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
|
CC3 |
Be able to manage information and knowledge |
|
CC5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals |
Objectives |
Competences |
Conèixer les principals aportacions feministes en el camp de la salut |
AC8
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
Conèixer la potencialitat i discussió entorn la distinció sexe-gènere |
AC7 AC8 AC16
|
BC4 BC5 BC6
|
CC3
|
Adquirir les eines per a la crítica a la naturalització de les dones i els homes a occident |
AC16
|
BC4 BC5 BC6
|
CC3 CC5
|
Reflexionar sobre la construcció social i cultural del sexe i la sexualitat |
AC7 AC16
|
BC6
|
CC3
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. La construcció social del gènere. |
1.1 Marc conceptual: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere i processos de socialització.
1.2 La construcció cultural del sexe. És el Sexe al Gènere el que la Natura a la Cultura?
1.3 El gènere com a pràctica i acció. |
Tema 2. Aportacions feministes en el camp de la salut. |
2.1 Història del feminisme: Del "segundo sexo" de Simone de Beauvoir a "Testo Yonqui" de Beatriz Preciado
2.2 Principals aportacions del feminisme de la igualtat, feminisme de la diferència, constructivisme, post-estructuralisme i el cos com agent.
|
Tema 3. Desigualtats de gènere i salut: feminitat(s), masculinitat(s) i sexualitat(s) |
3.1 La naturalització i re-naturalització social de les dones: menopausa, maternitat. Sinistralitat viària i masculinitat.
3.2 Sexualitat(s): de l'heteronormativitat a la perversió. |
Tema 4. Repensar el cos |
4.1 Qüestions teòriques i metodològiques.
4.2 Els itineraris corporals com estratègia metodològica. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Webconferencing |
|
2 |
0 |
2 |
Reading written documents and graphs |
|
5 |
15 |
20 |
Forums of debate |
|
5 |
10 |
15 |
Self-monitoring activities |
|
1 |
2 |
3 |
Portfolio / Learning Guide |
|
12 |
15 |
27 |
|
Personal attention |
|
5 |
0 |
5 |
|
Validation tests |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. |
Webconferencing |
Videoconferències de seguiment i prova de validació |
Reading written documents and graphs |
Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades |
Forums of debate |
Fòrum de debat: Desigualtats de gènere en salut, salut de les dones, el gènere com a factor determinant de la salut |
Self-monitoring activities |
Realització de prova test d'autoseguiment |
Portfolio / Learning Guide |
Ressenya 5-10 pàgines llibre de la bibliografia bàsica |
Personal attention |
Resolució de dubtes |
|
Description |
Temps dedicat a la resolució de dubtes |
|
|
Description |
Weight |
Reading written documents and graphs |
Activitat de reflexió crítica en base a les lectures proposades |
30% |
Forums of debate |
Fòrum de debat sobre la salut de les dones, desigualtats de gènere en salut i el gènere com a factor determinant de la salut.
|
20% |
Self-monitoring activities |
Realització de prova-test d'autoseguiment |
5% |
Portfolio / Learning Guide |
Ressenya de 5-10 pàgines llibre de la bibliografía bàsica
|
40% |
Others |
Participació |
5% |
|
Other comments and second exam session |
L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. |
Basic |
Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds), Antropología, género, salud y atención, 2010, Bellaterra
Valls Llobet, Carmen, Mujeres invisibles, 2008, Debolsillo
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, 1998, Cátedra
Miqueo C. et al. (eds), Perspectivas de género en salud, 2001, Minerva
Laqueur, Th, La construcción del sexo, 1994, Cátedra
Foucault, M. , Historia de la sexualidad, 1987, Siglo XXI
Butler, J. , Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. , 2008, Paidós
Chodorow, N. , El ejercicio de la maternidad, 1984, Gedisa
Guasch, O., La sociedad rosa, 1995, Anagrama
Preciado, B. , Testo Yonqui, 2008, Espasa
Mejía, N. , Transgenerismos. Una experiencia transsexual desde la perspectiva antropológica. , 2006, Bellaterra
Osborne, R. , La construcción sexual de la realidad, 1993, Cátedra
Martin, E. , The woman in the body, 1987, Beacon Press
|
|
Complementary |
Bourdieu, P, La dominación masculina, 2000, Anagrama
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Ferrándiz, F. , Escenarios del cuerpo, 2005, Universidad de Deusto
Greer, G. , Mujer, vejez y menopausia, 1993, Anagrama
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|