IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) RESEARCH INTO GENDER PERSPECTIVES OF NURSING Code 18615109
Study programme
Investigation in Nursing Science (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 1Q
Language
Castellà
Català
Department Nursing
Coordinator
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information Aquesta assignatura és una introducció als estudis de gènere i feministes en el camp de la salut. En el transcurs de les sessions es pretén que s'adquireixin les eines per a la reflexió teòrica i crítica emprant el gènere i el sistema sexe-gènere com a eix vertebrador

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC8 Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer les principals aportacions feministes en el camp de la salut AC8
BC4
BC5
CC3
CC5
Conèixer la potencialitat i discussió entorn la distinció sexe-gènere AC7
AC8
AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
Adquirir les eines per a la crítica a la naturalització de les dones i els homes a occident AC16
BC4
BC5
BC6
CC3
CC5
Reflexionar sobre la construcció social i cultural del sexe i la sexualitat AC7
AC16
BC6
CC3

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. La construcció social del gènere. 1.1 Marc conceptual: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere i processos de socialització.
1.2 La construcció cultural del sexe. És el Sexe al Gènere el que la Natura a la Cultura?
1.3 El gènere com a pràctica i acció.
Tema 2. Aportacions feministes en el camp de la salut. 2.1 Història del feminisme: Del "segundo sexo" de Simone de Beauvoir a "Testo Yonqui" de Beatriz Preciado
2.2 Principals aportacions del feminisme de la igualtat, feminisme de la diferència, constructivisme, post-estructuralisme i el cos com agent.

Tema 3. Desigualtats de gènere i salut: feminitat(s), masculinitat(s) i sexualitat(s) 3.1 La naturalització i re-naturalització social de les dones: menopausa, maternitat. Sinistralitat viària i masculinitat.
3.2 Sexualitat(s): de l'heteronormativitat a la perversió.
Tema 4. Repensar el cos 4.1 Qüestions teòriques i metodològiques.
4.2 Els itineraris corporals com estratègia metodològica.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Webconferencing
2 0 2
Reading written documents and graphs
5 15 20
Forums of debate
5 10 15
Self-monitoring activities
1 2 3
Portfolio / Learning Guide
12 15 27
 
Personal attention
5 0 5
 
Validation tests
1 1 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Webconferencing Videoconferències de seguiment i prova de validació
Reading written documents and graphs Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades
Forums of debate Fòrum de debat: Desigualtats de gènere en salut, salut de les dones, el gènere com a factor determinant de la salut
Self-monitoring activities Realització de prova test d'autoseguiment
Portfolio / Learning Guide Ressenya 5-10 pàgines llibre de la bibliografia bàsica
Personal attention Resolució de dubtes

Personalized attention
 
Personal attention
Description
Temps dedicat a la resolució de dubtes

Assessment
  Description Weight
Reading written documents and graphs Activitat de reflexió crítica en base a les lectures proposades 30%
Forums of debate Fòrum de debat sobre la salut de les dones, desigualtats de gènere en salut i el gènere com a factor determinant de la salut.
20%
Self-monitoring activities Realització de prova-test d'autoseguiment 5%
Portfolio / Learning Guide Ressenya de 5-10 pàgines llibre de la bibliografía bàsica

40%
Others

Participació

5%
 
Other comments and second exam session

L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Sources of information

Basic Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds), Antropología, género, salud y atención, 2010, Bellaterra
Valls Llobet, Carmen, Mujeres invisibles, 2008, Debolsillo
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, 1998, Cátedra
Miqueo C. et al. (eds), Perspectivas de género en salud, 2001, Minerva
Laqueur, Th, La construcción del sexo, 1994, Cátedra
Foucault, M. , Historia de la sexualidad, 1987, Siglo XXI
Butler, J. , Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. , 2008, Paidós
Chodorow, N. , El ejercicio de la maternidad, 1984, Gedisa
Guasch, O., La sociedad rosa, 1995, Anagrama
Preciado, B. , Testo Yonqui, 2008, Espasa
Mejía, N. , Transgenerismos. Una experiencia transsexual desde la perspectiva antropológica. , 2006, Bellaterra
Osborne, R. , La construcción sexual de la realidad, 1993, Cátedra
Martin, E. , The woman in the body, 1987, Beacon Press

 

Complementary Bourdieu, P, La dominación masculina, 2000, Anagrama
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Ferrándiz, F. , Escenarios del cuerpo, 2005, Universidad de Deusto
Greer, G. , Mujer, vejez y menopausia, 1993, Anagrama

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.