IDENTIFYING DATA 2018_19
Subject (*) BIBLIOGRAPHIC RESEARCH TOOLS Code 18615112
Study programme
Investigation in Nursing Science (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 1Q
Language
Castellà
Català
Department Nursing
Coordinator
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information La pràctica del professional d'infermeria és intensiva en informació, donant-se diferències notables amb altres professions, com ara la repercussió que les seves decisions poden tenir en la salut de les persones i l'accelerat ritme d'innovació científica a totes les disciplines relacionades. Aquesta assignatura es focalitza en aprendre a fer servir la informació com a recurs estratègic per l'autoaprenentatge i la generació de coneixement. Es desenvolupa de forma virtual, fent servir les TIC's.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme AC13
AC15
BC1
BC3
BC4
CC3
Conèixer les fonts i el tipus d'informació en ciències de la salut BC4
CC2
CC3
Avaluar amb sentit crític les fonts d'informació d'accés lliure disponibles a Internet BC3
BC4
CC2
CC3
Plantejar estratègies de cerca efectives en qualsevol tipus de font BC1
BC2
BC4
CC2
CC3
Utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la Xarxa BC2
BC4
CC2
Seleccionar la informació a partir de criteris de qualitat BC4
CC2
CC3
Gestionar els resultats de la cerca i saber presentar-los segons els estils acceptats de referències bibliogràfiques AC7
BC4
CC3
Respectar l'ètica i fer un bon ús de la informació CC5

Contents
Topic Sub-topic
1. INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ CIENTÍFICA. LA REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA Conceptes. Nivells de revisió. Qualitat de la revisió
2. LECTURA CRITICA DE LA LITERATURA CIENTÍFICA Concepte. Fases de l'anàlisi.
3. ELS CATÀLEGS BIBLIOGRÀFICS Concepte. Exemples de catàlegs. Cerca en els catàlegs.
4. BASES DE DADES EN CIÈNCIES DE LA SALUT Conceptes. Tipus. Estructura. Cerca en bases de dades. Bases de dades d'àmbit estatal e internacional.
5. LA INFERMERIA BASADA EN L'EVIDÈNCIA: COCHRANE LIBRARY PLUS I JBI Introducció a la infermeria basada en l'evidència. Utilitat, contingut i ús de la Cochrane Libray Plus i el JBI
6. AVALUACIÓ CRÍTICA DELS RECURSOS WEB. RECURSOS WEB D'INTERÉS. Descripció dels recursos. Criteris de qualitat d'una pàgina web.
7. GESTORS DE REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES Descripció i ús del programa Refworks per a la gestió de la bibliografia pròpia
8. DISSENY D'UNA CERCA ESTRUCTURADA Etapes i planificació de la cerca estructurada d'informació.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
0 1 1
 
Previous study
0 10 10
Assignments
0 30 30
Self-monitoring activities
0 25 25
Debates
0 3 3
 
Personal attention
1 1 2
 
Validation tests
0 4 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura
Previous study Lectures dels documents recomanants per les professores.
Visita de planes web relacionades amb els exercicis i tests.
Assignments Dissenyar i realitzar una cerca estructurada sobre el tema triat per l'alumne (preferiblement el que es desenvoluparà a l'assignatura Treball Final de Màster).
Self-monitoring activities Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment.
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Personal attention Tutoria presencial o virtual, segons demanda i necessitats dels estudiants

Personalized attention
 
Personal attention
Description
Temps que les professores dediquen per atendre els dubtes i necessitats acadèmiques del l'estudiant en relació al desenvolupament de l'assignatura. Pot ser presencial o virtual. Aquest tipus d'atenció docent es pot realitzar: - A demanda de l'estudiant, prèvia cita amb la professora. - Per iniciativa de la professora, prèvia cita amb l'estudiant

Assessment
  Description Weight
Assignments Treball que consisteix en planificar i efectuar una cerca estructurada sobre un tema d'elecció de l'alumne. Preferiblement sobre el tema del qual farà el treball final de màster o altre relacionat en alguna assignatura del màster.
Lliurament a Moodle del fitxer.
20%

20%

20%

25%
Self-monitoring activities Activitats proposades a l’estudiant, amb un pes mínim en la nota, que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Poden ser de diferent tipus. Un dels formats més utilitzats són els test d’auto seguiment. 10%
Debates Participació en els fòrums de debat que s'obrin en les diferents activitats 5%
Others

Prova de validació. Podrà ser presencial o virtual. Valida la nota obtinguda mitjançant els treballs, activitats de autoseguimiento i els debats.

 
Other comments and second exam session

L'assignatura segueix el sistema d'avaluació continuada.

La qualificació de l'avaluació continuada s'obté sumant els percentatges de cada activitat.

La presentació de l'activitat final de recerca estructurada és obligatòria.

Els treballs s'han de presentar en el termini indicat per la professora. El treball lliurat fora de termini es considerarà com a no presentat.

Cal obtenir una qualificació final mínima de 5 per superar l'assignatura.

Si l'estudiant no supera l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada, haurà de fer un treball final, el qual comprendrà una síntesi de totes les activitats dutes a terme durant el curs.

La prova de validació pot tenir diferents formats. Per exemple:

• Sessió de webconferencia en què el professorat planteja preguntes sobre les activitats realitzades.

• Sessió de webconferencia en la qual l'estudiant presenta els resultats d'una o diverses activitats realitzades.

• Sessió presencial en què el professorat planteja preguntes sobre les activitats realitzades.

• Sessió presencial en la qual l'estudiant presenta els resultats d'una o diverses activitats realitzades.

La prova de validació es considera activitat requisit per validar les qualificacions obtingudes en l'avaluació contínua.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector


Sources of information

Basic

Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados

Alonso Coello P, et al.

Última edició disponible

Madrid: DAE

Recurs Electrònic

Publicación científica biomédica. Cómo escribir y publicar un artículo de investigación

Argimon Pallás JM; Jiménez Villa J; Martín Zurro A; Vilardell Tarrés, M

Última edició disponible

Barcelona : Elsevier Science

Llibre

Fonts d'informació en ciències de la salut

De la Cueva Martín A, Aleixandre Benavent R, Rodríguez i Gairín

Última edició disponible

València: Universitat de València

Llibre

Fuentes de información médica

Medina Aguereberre P

Última edició disponible

Barcelona: UOC

Llibre

Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud

Faus Gabande F; Santainés Borredá Eá

Última edició disponible

Barcelona: Elsevier

Llibre

Lectura crítica de la evidencia clínica

Cabello López, JB

Última edición disponible

Barcelona, etc: Elsevier

Llibre

Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en ciencias de la salud

Díaz Portillo, J

http://publicacionesoficiales.boe.es/

Madrid: Instituto Nacional de Gestión Sanitaria

Recurs Electrònic            

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.