DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) METODOLOGIA I INNOVACIÓ DOCENT Codi 18615202
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
Professors/es
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant La societat actual ha reclamat a la Universitat un canvi de paradigma en tots els processos i actors implicats en el procés d’ensenyança-aprenentatge, ens afrontem a unes noves exigències que ens demanen formar a futurs professors/res competents. Aquestes competències han d’estar relacionades amb el saber, però també amb el saber fer i saber estar. Actualment la societat canviant on vivim, on els coneixements son a l’abast de tothom, els docents hem de saber transmetre a més del coneixements específics de l’ensenyament altres competències que seran les que ajudaran als professionals del futur a saber adaptar-se, treballar en equip, gestionar la informació, saber comunicar-se... entre altres. Evidentment per assolir aquestes competències el professorat ha de dissenyar, planificar i avaluar activitats docents adequades, adoptant metodologies i estratègies docents més actives i participatives on el protagonista passa a ser l’alumnat. Aquest canvi s’està produint a les aules sobretot des de la creació de l’espai europeu d’educació superior (EEES), moment a partir del qual té gran importància l’anomenat crèdit europeu (ECTS) que suposa un paper actiu de l’alumnat, on la presencialitat a l’aula és només una part del treball de l’alumnat, adquirint gran pes el treball autònom i la pràctica guiada, per tant és important que reflexionem i analitzem quines han de ser les pràctiques més adequades, com podem aprofitar els recursos que actualment tenim disponibles per motivar i dinamitzar l’alumnat, adquireixen un paper fonamental les metodologies basades en les TIC. Recalcar la importància d’innovar i investigar en la pràctica de la docència per poder avançar i comprovar l’eficàcia dels mètodes i estratègies utilitzades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC10 Aplicar els mètodes necessaris per a l’exercici de la docència en l’àmbit professional
  AC16 Dissenyar i implementar projectes d’investigació
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dissenyar, planificar i avaluar processos d’ensenyança aprenentatge AC10
AC16
Identificar i aplicar les TIC per afavorir el aprenentatge AC10
BC1
BC6
CC2
CC3
CC4
Orientar i tutoritzar als estudiants AC10
BC1
BC3
CC2
CC3
Innovar en la pràctica docent, aplicar diferents metodologies i estratègies de treball AC16
BC1
BC3
Dissenyar i aplicar metodologies d’avaluació continuada AC10
BC1
BC3
Afavorir el desenvolupament d’habilitats per promoure l’aprenentatge autònom dels estudiants AC10
BC1
BC3
CC3
Desenvolupar investigació en l’àmbit de la docència AC16
BC1
BC3
BC6
CC2
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
La docència actual

El rol de l’estudiant i professor actual


-
La formació La formació basada en competències.
Les competències del nou docent.
o Competències del professor universitari.
o Formació docent del professional d’infermeria.
o Perfil del docent.
o Perfil del docent virtual.
Programació didàctica Per què programar?
• Contextualització.
• Motivació i necessitats de l’alumnat.
• Model didàctic.
o Competències bàsiques.
o Objectius.
o Continguts .
o Planificació: metodologies, activitats i recursos per desenvolupar-lo.
o Tutoria.
o Cronograma.
o Avaluació.
o Innovació.
Implementació del programa Dinàmica de grups.
Comunicació interpersonal i docència Introducció a la comunicació i com incideix en l’àmbit docent.
Habilitats comunicatives que el docent ha de desenvolupar.
Tecnologies de la informació i la comunicació aplicades a la docència Reflexionar sobre el paper de les TIC en la docència
Identificar i aplicar les TIC per afavorir el aprenentatge

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 6 8
 
Sessió Magistral
4 15 19
Fòrums de discussió
6 12 18
Pràctiques a través de TIC
6 12 18
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació de l'assignatura, on s'explica l'estructura, materials, activitats a presentar, funcionament, tutorització, comunicació, cronograma, avaluació, bibliografia recomanada... presentació de l'assignatura i metodologies. també s'avaluaran les expectatives de l'alumnat envers l'assignatura
Sessió Magistral Activitats presencials magistrals participatives
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum general de notícies, un per cada mòdul i un altre per a que l'alumnat pugui participar i opinar sobre un tema actual d’interès general relacionat amb l'assignatura. També un fòrum per compartir els comentaris d'articles relacionats amb el temari
Pràctiques a través de TIC Pràctiques sobre diferents temes del contingut de l’assignatura, es realitzaran exercicis pràctics, alguns utilitzant eines web 2.0., per mig del Moodle es presentaran lectures i recursos complementaris on es presenta material necessari per fer cada activitat.
Atenció personalitzada s'ofereix atenció per correu electrònic i/o a les tutories presencials prèvia cita

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Fòrums de discussió
Pràctiques a través de TIC
Descripció
S'ofereix una atenció personalitzada a l'alumnat via correu electrònic, tots els missatges seran contestats amb 48 hores màxim, hi ha un fòrum obert al moodle per dubtes i preguntes en cada unitat temàtica i un de general. Es podrà reservar amb cita prèvia tutories presencials a la franja horària dedicada a tutories per la professora .

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Programació d’una assignatura seguint el model guia docent URV o bé d'un curs de formació per professionals d'infermeria (40%)
Presentació oral en una sessió presencial a la resta de la classe (20%)
40%
Fòrums de discussió S’obrirà un fòrum per cada un dels mòduls i també un fòrum amb un tema d’interès general per a que l'alumnat pugui fer aportacions i reflexions 5%


Comentari crític d’un article seleccionat entre els proposats per la professora , aquest comentari es compartirà a un fòrum per poder establir debats entre els participants. (25%)

30%
Pràctiques a través de TIC Reflexió sobre el paper dels estudiants i docents actuals (10%)
10%
Proves orals Presentació oral en una sessió presencial davant la resta de la classe de la modalitat de treball escollit (guia docent o programacaió curs) 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'adopta un model d'avaluació contínua reflexat amb l'entrega de diferents activitats, és necessari entregar totes les tasques en les dates establertes per poder fer les mitjanes i obtenir la qualificació final. Per aprovar l'assignatura s'ha de superar cada apartat llavors es farà la mitjana en segona convocatòria cal superar la part de la assignatura que manqui per superar i no s'hagi presentat en primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Bain, K., El que fan els millors professors universitaris, última disponible, Edicions de la Universitat de Valencia
Cebrián, M, Enseñanza virtual para la innovación universitaria, última disponible, Ediciones Narcea
García- Valcarcel A, Didáctica universitaria, última disponible, Editorial La Muralla
Zabalza MA, La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas, última disponible, Ediciones Narcea
Zabalza, MA, Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional, última disponible, Ediciones Narcea
Gros, B., Ser profesor. Paraules sobre docència universitària, última edició disponible, Edicions Octaedro
Perrenoud, P., Diez nuevas competencias para enseñar, última edició disponible, Editorial Grao
García- Valcarcel A , Integración de las TIC en la docencia universitaria, última edició disponible, Editorial Netbiblo

Complementària Cabero, J., Aportaciones al e-learning: desde la investigación educativa, última disponible, Sevilla
Cano, E., Com millorar les competències dels docents: guia per l'autoavaluació i desenvolupament de les competències del professorat, última disponible, ediciones Graó
Castaño, C., Web 2.0. El uso de la web en la sociedad del conocimiento, última disponible, Universidad Metropolitana, Caracas
Medina, JL., La pedagogía del cuidado. Saberes y prácticas en formación universitaria en enfermería , última disponible, Ediciones Laertes
Rodríguez-Espinar, S., Manual de tutoría universitaria, última disponible, Ediciones Octoedro
Ballester, D., Fuentes, C., L'aprenentatge basat en problemes en els estudis d'infermeria, última edició disponible, Documenta Universitaria
González García, P., El grupo en la promoción y Educación para la salud, última edició disponible, Editorial Milenio
López Noguero, F., “Metodología participativa en la enseñanza universitaria, última edició disponible, Editorial Narcea
Hannan A, Silves H , Innovar en la universidad , última edició disponible, Editorial Narcea
Imbernon, F, Medina JL., Estratègies metodològiques de participación de l’alumnat , última edició disponible, ICE Universitat de Barcelona

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent