DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INSTRUMENTS DE RECERCA BIBLIOGRÀFICA Codi 18615203
Ensenyament
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant La pràctica del professional d'infermeria és intensiva en informació, donant-se diferències notables amb altres professions, com ara la repercussió que les seves decisions poden tenir en la salut de les persones i l'accelerat ritme d'innovació científica a totes les disciplines relacionades. Aquesta assignatura es focalitza en aprendre a usar la informació com a recurs estratègic per l'autoaprenentatge i la generació de coneixement, mitjançant la gestió de la informació. Es desenvolupa de forma virtual, fent servir les TIC's.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC7 Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme AC13
AC15
BC1
BC3
BC4
CC3
Conèixer les fonts i el tipus d'informació en ciències de la salut BC4
CC2
CC3
Avaluar amb sentit crític les fonts d'informació d'accés lliure disponibles a Internet BC3
BC4
CC2
CC3
Plantejar estratègies de cerca efectives en qualsevol tipus de font BC1
BC2
BC4
CC2
CC3
Utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la Xarxa BC2
BC4
CC2
Seleccionar la informació a partir de criteris de qualitat BC4
CC2
CC3
Gestionar els resultats de la cerca i saber presentar-los segons els estils acceptats de referències bibliogràfiques AC7
BC4
CC3
Respectar l'ètica i fer un bon ús de la informació CC5

Continguts
Tema Subtema
1. INFORMACIÓ I DOCUMENTACIÓ CIENTÍFICA. LA REVISIÓ BIBLIOGRÀFICA Conceptes. Nivells de revisió. Qualitat de la revisió
2. LECTURA CRITICA DE LA LITERATURA CIENTÍFICA Concepte. Fases de l'anàlisi.

3. ELS CATÀLEGS BIBLIOGRÀFICS Concepte. Exemples de catàlegs. Cerca en els catàlegs.
4. BASES DE DADES EN CIÈNCIES DE LA SALUT Conceptes. Tipus. Estructura. Cerca en bases de dades. Bases de dades d'àmbit estatal e internacional.
5. LA INFERMERIA BASADA EN L'EVIDÈNCIA: COCHRANE LIBRARY PLUS Introducció a la infermeria basada en l'evidència. Utilitat, contingut i ús de la Cochrane Libray Plus.
6. AVALUACIÓ CRÍTICA DELS RECURSOS WEB. RECURSOS WEB D'INTERÉS. Descripció dels recursos. Criteris de qualitat d'una pàgina web.
7. GESTORS DE REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES Descripció i ús del programa Refworks per a la gestió de la bibliografia pròpia
8. DISSENY D'UNA CERCA ESTRUCTURADA Etapes i planificació de la cerca estructurada d'informació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Estudis previs
2 4 6
Pràctiques a través de TIC
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
1 24 25
Treballs
1 24 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 1 5
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Estudis previs Lectures dels documents recomanants per les professores.
Visita de planes web relacionades amb els exercicis i tests.
Pràctiques a través de TIC Aplicar a nivel pràctic la teoria estudiada, fent servir les TIC i l'entorn Moodle.
Resolució de problemes, exercicis Respondre els qüestionaris relacionats amb la teoria i pràctica de l'assignatura.
Aquestes activitats són de presentació obligatòria.
Treballs Dissenyar i realitzar una cerca estructurada sobre el tema triat per l'alumne (preferiblement el que es desenvoluparà a l'assignatura Treball Final de Màster).
Aquesta activitat és de presentació obligatòria.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es convocaran dues sessions presencials per aquelles persones que vulguin resoldre dubtes. Aquestes sessions seran de caràcter voluntari, i la temàtica es decideix entre tota la classe.
Atenció personalitzada Tutoria presencial o virtual, segons demanda i necessitats dels estudiants

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques a través de TIC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Temps que la professora dedica per atendre els dubtes i necessitats acadèmiques de l'estudiants en relació al desenvolupament de l'assignatura. Pot ser presencial o virtual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Omplir els test en línia amb preguntes relacionades amb els temes d'estudi.

Aquesta activitat es fa al Moodle de l'assignatura
50 %
Treballs Lectura crítica i anàlisi de textos científics. Presentació de fitxer a Moodle.


Avaluació de planes web servir una plantilla estructurada. Caldrà presentar el fitxer amb el treball a l'espai de Moodle.


Treball que consisteix en planificar i efectuar una cerca estructurada sobre un tema d'elecció de l'alumne. Preferiblement sobre el tema del qual farà el treball final de màster o altre relacionat en alguna assignatura del màster.
Lliurament a Moodle del fitxer.


10%



15%




25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La qualificació de l'assignatura s'obté sumant els percentatges de cada activitat.

La presentació de l'activitat final de cerca estructurada és obligatòria per superar l'assignatura.

Cal obtenir una qualificació mínima de 5 per superar l'assignatura.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector.


Fonts d'informació

Bàsica Alonso Coello P, et al. , Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados , Última edició disponible , Madrid: DAE
Argimon Pallás JM; Jiménez Villa J; Martín Zurro A; Vilardell Tarrés, M, Publicación científica biomédica. Cómo escribir y publicar un artículo de investigación , Última edició disponible , Barcelona : Elsevier Science
De la Cueva Martín A, Aleixandre Benavent R, Rodríguez i Gairín , Fonts d'informació en ciències de la salut, Última edició disponible , València: Universitat de València
Medina Aguereberre P, Fuentes de información médica, Última edició disponible , Barcelona: UOC
Faus Gabande F; Santainés Borredá Eá, Búsquedas bibliográficas en bases de datos: primeros pasos en investigación en ciencias de la salud, Última edició disponible, Barcelona: Elsevier

Complementària Bobenrieth M.A. , El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura crítica , Última edició disponible , Granada: EASP
Rodríguez Dacal, JM, Manual de Internet para enfermería, Última edició disponible , Madrid: DAE
Burns N, Grove SK, Investigación en enfermería, Última edició disponible , Madrid: Elsevier
Sackett DL et al, Medicina basada en la evidencia: cómo practicar y enseñar MBE, Última edició disponible , Madrid:Elsevier
Ferran Ferrer N; Pérez-Montoro Gutiérrez M, Búsqueda y recuperación de la información, Última edició disponible, Barcelona: UOC SL

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent