IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 19042004
Study programme
Enologia (2003)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
4.5 4.5 0 Troncal First First
Language
Català
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
E-mail maribel.matheu@urv.cat
olga.busto@urv.cat
Lecturers
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
BUSTO BUSTO, OLGA
Web
General description and relevant information Estudi de la composició química del vi i l’evolució química dels seus components amb posterioritat a la fermentació.

Competences
Code  
A3 Controlar la qualitat desenvolupada pel personal tècnic, laboral i administratiu.
A5 Cumplir les disposicions legals dictades per la Unió Europea o per les diferents administracions.
A7 Complir les normes legals en les anàlisis físiques, químiques, microbiològiques i organolèptiques.
A8 Transformar el raïm en most i el most en vi; controlar la evolució i transformació dels vins sotmesos a la criança i l’envelliment.
A13 Participar en la creació i gestió de laboratoris d’anàlisis enològiques així com la certificació dels products i/o derivats del vi.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
1. Conèixer els constituents del vi i el seu comportament des del punt de vista químic un cop ha tingut lloc la fermentació alcohòlica. A5
A7
A8
A13
B1
B3
2. Saber decidir quines proves químiques poden realitzar-se en la determinació d’un frau. A5
A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B6
C5
3. Saber quina informació química donen els diferents paràmetres enològics relacionats amb l’acidesa. A5
A7
A8
A13
B1
B3
4. Saber deduir com una determinada modificació natural o externa de l’acidesa afecta a ATOT, ACEN, pH, AVOL i capacitat amortidora. A5
A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B5
5. Saber calcular la quantitat de desacidificant o acidificant necessaris en funció de l'ATOT o el pH final desitjats. A5
A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
6. Conèixer quins són els sistemes redox que actuen en el vi i com evolucionen. A8
B1
7. Conèixer els mètodes que permeten avaluar l'estat redox d'un vi i saber interpretar els resultats obtinguts. A5
A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B5
8. Adquirir els coneixements necessaris sobre l'origen químic dels principals defectes organolèptics del vi per tal de saber prevenir-los. A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
9. Diferenciar les propietats químiques dels clarificants. A5
A7
A8
A13
B1
10. Conèixer els fonaments químics en la identificació d'un determinat precipitat aparegut al vi. A7
A8
A13
B1
B2
B3
B4
11. Raonar, un cop identificat el precipitat, quins poden ser els possibles tractaments químics correctors. A5
A8
A13
B1
B2
B3
B4
C5
12. Conèixer els fonaments químics relacionats amb els controls d’estabilitat dels vins. A5
A7
A8
A13
B1
13. Conèixer el comportament químic d’antocians i procianidines, i quines implicacions tenen en el color del vi i els seus canvis. A8
B1
B3
C5
14. Ampliar coneixements sobre els processos químics implicats en l’envelliment del vi. A8
B1
C5
15. Saber deduir com afecten els equilibris de dissociació i combinació del SO2 en la seva activitat. A8
B1
16. Conèixer la terminologia de la qualitat alimentària (normativa) que aplica a l'enologia. A3
A5
A7
A13
B2
B3
B5
B6
B7
C3
C4
C5
17. Distingir els models de qualitat d'obligat acompliment en el laboratori de control i en el celler. A3
A5
A7
A13
B2
B3
B5
B6
B7
C3
C4
C5
18. Participar de forma activa en les classes. A8
B1
B2
B3
B4
B5
C2
C5
19. Motivar l’interès envers les línies de recerca actuals en l’àmbit de la química enològica. A8
A13
B1
B3
C1
C2
20. Inculcar un sentit crític en la lectura de treballs relacionats amb el temari de l’assignatura. B1
B3
B4
B5
C1
C2
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. ENOGRAFIA 1.Composició química general del vi. L’aigua, importància enològica. Determinació d’addicions fraudulentes: tècniques SNIF-NMR i IRMS.
2. Àcids orgànics d'origen natural i fermentatiu.
3. Composició mineral.
4.Carbohidrats i polisacàrids.
5. Productes volàtils i aromàtics. Els alcohols, l'etanol. L'acetaldehid, terpens i èsters.
6. Compostos polifenòlics: àcids fenòlics, flavonoids i tanins hidrolitzables.
7.Compostos nitrogenats. Vitamines.
2. FENÒMENS ÀCID-BASE 1. Importància enològica de l'acidesa: propietats dependents.
2. Mesures enològiques d'acidesa: Atot, Acen, pH, Avol. Acidesa i caràcters gustatius.
3. Balanços acidimètrics: estat dels àcids del vi, d'anions i cations, d'àcids orgànics.
4. Capacitat amortidora del vi.
5. Modificacions naturals de l'acidesa
6. Correcció química del pH del vi.
3. FENÒMENS REDOX 1.Potencial redox en enologia. Sistemes redox.
2. Mesures i control redox del vi: mesura del potencial redox, de l'oxigen dissolt, de la capacitat reductora d'un vi.
3. Evolució dels sistemes redox al vi. 4. Redox i caràcters gustatius. Generació de mercaptans.
4. COL.LOIDS I PRECIPITACIONS 1. Química dels col.loids.
2. Col.loids naturals i de formació accidental.
3. Clarificació dels vins: propietats químiques dels clarificants.
4. Caracterització dels precipitats. Fonaments i tractaments correctors.
5. L'estabilitat del vi. Controls d'estabilitat.
5. QUÍMICA DEL COLOR DEL VI 1. Antocians: equilibri químic i color, influència del pH i del SO2, oxidació, degradació i copigmentació.
2. Procianidines: polimerització, reacció amb proteïnes, sucres i antocians. Oxidació.
6. L'ENVELLIMENT DEL VI 1. Fenòmens químics de l'envelliment: transformació de la matèria colorant. Esterificació. Importància enològica de l'acetat d'etil. Dissolució dels constituents aromàtics de la fusta. 2. Química del suro: aromes procedents del suro, mecanismes de formació. 3. Envelliment artificial.
7. ADDITIUS 1. Acció del SO2. Equilibris de dissociació i combinació. Influència organolèptica. Factors.
2. Altres additius.
8. LA QUALITAT EN ENOLOGIA 1. Concepte de qualitat en el vi.
2. Legislació i normes de qualitat.
3. Terminologia de la qualitat.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
41 42 83
Debates
1 0 1
Problem solving, classroom exercises
2 2 4
Previous studies
0 5 5
Problem solving, exercises
0 2 2
 
Personal tuition
0.5 0 0.5
 
Objective short-answer tests
4 12 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, metodologia a seguir, la bibliografia més adient i la forma d’avaluació. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. Es consultarà a l’alumnat sobre els seus estudis previs per establir el nivell de les exposicions.
Lecture S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura i es comentaran breument els articles als quals podran accedir als alumnes a través del Moodle.
Debates Discussió a l’aula sobre temes concrets relacionats amb els continguts de l’assignatura que s’estan impartint.
Problem solving, classroom exercises Puntualment es resoldran a classe problemes pràctics relacionats amb la detecció de l’aguat, paràmetres analítics de l’acidesa, desacidificacions i acidificacions.
Previous studies L’alumne disposarà, mitjançant el Moodle, de documents, publicacions i treballs relacionats amb linees de recerca actuals en l’àmbit de la química enològica i amb el temari de l’assignatura. L’accés a aquesta informació és voluntària i es proporciona per a que l’alumne pugui ampliar aquells aspectes de l’assignatura que puguin ser-li d’interès. Aquest treball addicional no tindrà implicacions a nivell d’avaluació.
Problem solving, exercises Puntualment es proposaran problemes pràctics relacionats amb la detecció de l’aguat, paràmetres analítics de l’acidesa, desacidificacions i acidificacions. Aquests problemes seran resolts per l’alumne a casa i es solucionaran a l’aula.

Personalized attention
 
Lecture
Problem solving, classroom exercises
Previous studies
Problem solving, exercises
Introductory activities
Objective short-answer tests
Description
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura.

Assessment
  Description Weight
Objective short-answer tests Preguntes curtes de raonament concret. Imprescindible aprovar aquest ítem per superar l’assignatura. 100%
Others

De manera opcional, presentació de treballs relacionats amb el temari de l'assignatura

5%
 
Other comments and second exam session

Es realitzarà una prova parcial dels tres primers temes, la qual tindrà caràcter optatiu, serà eliminatòria de matèria amb una nota mínima de 4, i que en cas de superar-se aquesta puntuació suposarà el 50% de la nota final. La nota corresponent a l'examen parcial només es considerarà a la convocatòria de juny. Es realitzarà un examen final.


Sources of information

Basic
  • J. RIBÉREAU-GAYON, Y. GLORIES, A. MAUJEAN, D. DUBOURDIEU, "Handbook of Enology" (Vol 2, The Chemistry of Wine. Stabilization and Treatments), John Wiley and Sons, Chichester 2000.
  • B. W. ZOECKLEIN, K.C. FUGELSANG, B.H. GUMP, F.S. NURY, "Wine Analysis and Production", Chapman & Hall, New York, 1995.
  • J. FARKAS, "Technology and Biochemistry of Wine" Gordon and Brach Science Publishers, New York 1988.
  • R. S JACKSON, "Wine Science, principles and applications", Academic Press, San Diego 1994.  (cap 6 i 8)
  •  YAIR MARGALIT, "Concepts in Wine  Chemistry", James Crum, Ph, D., Editor, 2nd edition,  San Francisco, 1997. 
  • A.D. WEBB (editor), "Chemistry of Winemaking", Advances in Chemistry Series  nº 137.  American Chemical Society.  Washington 1974.
  • L. USSEGLIO-TOMASSET, "Chimie Œnologique" Technique & Documentation - Lavoisier, Paris 1989.
  • R. MOLINA, "Teoría de la clarificación de mostos y vinos y sus aplicaciones prácticas", A. Madrid Vicente Ediciones, 2000.
  • I. MARECA, "Origen, composición y evolución del vino", Ed. Alhambra, Madrid 1983.
  • A. BOLTON, “Sistemas de gestión de la calidad en la industria alimentaria. Guía para ISO 9001/2”, Acribia, Zaragoza, 2001.
  • A. MADRID, J. CENZANO, “Normas de calidad de alimentos y bebidas”, AMV Mundiprensa. Madrid 2001.
Complementary
  • C. FLANZY, "Enología: fundamentos científicos y tecnológicos", A. Madrid Vicente Ediciones, 2ª edición, 2003.
  • R.B.BOULTON, V.L.SINGLETON, L.F.BISSON, R.E.KUNKEE, "Principles and Practices of Winemaking", The Chapman & Hall Enology Library, New York, 1995.
  • R.J. CLARKE, J. BAKKER Editors, "Wine flavour chemistry", Blackwell Publishing, 2004.
  • A.L. WATERHOUSE, J.A. KENNEDY Editors, "Red wine color. Revealing the Mysteries", ACS Symposium Series 886, 2004.
  • J. BLOUIN, E. PEYNAUD, "Enologia práctica", A. Madrid Vicente Ediciones, 4ª edició, 2004.
  • J. CARLES, "La química del vino", Ed. Oikos-tan, 1972. 
  • R. EDER, “Defectos del vino: Reconocimiento, Prevención, Corrección”, Ed. Acribia, 2006.
  • E. PRIMO YÚFERA, “Química Agrícola III. Alimentos”, Cap.5, Ed. Alhambra, 1987.
  • C.S. OUGH DSc, MS, "Winemaking Basics", Food Products Press, New York, 1992.
  • Direccions d’internet i artícles científics originals proporcionats en classe al llarg de l’assignatura.
Recommendations

Subjects that continue the syllabus
ANÀLISI I CONTROL QUÍMIC ENOLÒGIC/19042005

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ENOLOGIA GENERAL/19042007

 
Other comments
Es recomana a l’alumnat que no tingui bons fonaments de química orgànica i analítica que faci una revisió a l’inici de la assignatura sobre: formulació orgànica, mecanismes de les principals reaccions orgàniques, equilibris àcid-base, equilibris redox i conceptes bàsics sobre precipitacions.