DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ECONOMIA I GESTIÓ DE L'EMPRESA VITIVINÍCOLA Codi 19042010
Ensenyament
Enologia (2003)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 9 0 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
MARQUET -, CRISTOPHE JEAN LOUIS
Adreça electrònica christophe.marquet@urv.cat
Professors/es
MARQUET -, CRISTOPHE JEAN LOUIS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Controlar la qualitat desenvolupada pel personal tècnic, laboral i administratiu.
A4 Controlar les condicions de treball, normes de seguretat i ambientals.
A5 Cumplir les disposicions legals dictades per la Unió Europea o per les diferents administracions.
A6 Participar en la programació i disseny de noves plantacions o modificacions de les existents així com d’instal-lacions vitivinícoles.
A9 Participar en programas de comercialització de vins o productes afins.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Aprendre a dirigir treball d’equip.
B9 Comprometre's amb la preservació del medi ambient.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llèngua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l’anàlisi patrimonial de les empreses vitivinícoles. A3
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
C5
Conèixer els sistemes de costos de les empreses vitivinícoles i del procés de pressupostació A3
A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
C5
Conèixer les diferents possibilitats en l’elaboració d’un pla de marqueting. A3
A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Temario Gestión 1.1 Planificación Economico-Financiera.
1.2 Control administrativo en la empresa viti-vinícola.
1.3 Sistemas de control de costes.
1.4 El equilibrio financiero.
1.5 La Cuenta de Resultados (1 caso práctico).
1.6 El Balance (2 casos prácticos)
1.7 Análisis de viabilidad financiera de proyectos:
Ej. 1 VAN/TIR.: 2 casos practicos.
Ej. 2 Proyecto viabilidad celler:
2 casos prácticos.
2 Temario Marketing (1) 2.1El mercado mundial de bebidas.
2.2 El Sector Vinícola Mundial: estrategia del comercio internacional de vino.
2.3 Sector Vinícola España: consumo vino España.
2.4 Futuro del mercado del vino en España.
2.5 Economía viti-vinícola de la empresa.
2.6 Las organizaciones empresariales.
2.7 El Sistema humano en la empresa.
2.8 El concepto de Marketing.
2.9 El Marketing estratégico.
2.10 El Plan de Marketing: 4 casos prácticos.
2.11 Dirección estratégica de Mktg: caso práctico mktg of luxury products.
2.12 Sistemas de Información en Mktg.
2.13 Los paneles consumidores: IRI, Nielsen, Omnibus, etc.
2.14 El comportamiento del consumidor: 2 casos del Proceso de compra.
2.15 Las Variables de segmentación.
3. Temario Marketing (2) 3.1 El Marketing emocional.
3.2 El nuevo marketing “ las 6 P’s “ vs. Las 4p’s del mktg.
Product.
Price.
Place.
Publicity: Ej. Brief campaña.
Point of Sale.
Pool of Sales.
4. Temario Marketing (3) 3.1 Análisis lineal de vinos / cavas.
4.2 El merchandising: 4 casos prácticos.
4.3 El plan promocional en la distribución de vinos.
4.4. La web en la distrib. De vinos: 3 casos prácticos.
4.5 La política de comunicación.
4.6. El plan de medios / Las campañas publicitarias: 2 casos.
4.7 La Dirección comercial y la gestión equipo ventas.
4.8 La red de ventas: preparación visitas, herramientas comerciales.
4.9 El circuito de visitas de la bodega: 1 caso práctico.
4.10 El packaging como elemento de comunicación en vinos: 2 casos.
4.11 Las técnicas de promoción en el marketing del vino.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 67.5 112.5
Treballs
45 67.5 112.5
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar brevemente el temario, la planificación y la forma de evaluación
Sessió Magistral Marketing (70%): Gestión/Finanzas (30%)

Sesiones compartidas:
- Marketing - Gestión/Finanzas
- Teoría – Ejemplos prácticos.
Trabajos de campo (grupos de 3 pax): (50%).
Examen: (50%)
Necesario aprobar los 2.

Treballs Trabajos de campo
(grupos de 1, 2 o 3 pax):


Elegir uno de los temas adjuntos u otro específico
De marketing o Finanzas de más interés.
Presentarlo en formato Power Point (.ppt) con 6 páginas maxi de texto y el resto (maxi 10 pág) que sean de visuales/imágenes/etc.
Enviarlo por mail antes del 20 de Mayo 2007 a cmarquet@covides.com
Confirmar grupos antes del 30 de Marzo 07.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Consultas periodicas durante las horas de tutorias

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentación oral trabajos grupo 50%
Proves de Desenvolupament Examen escrito 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE CONTABILIDAD Y ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS (1999) : LA CONTABILIDAD DE GESTION EN LAS EMPRESAS VITIVINICOLAS. AECA. MADRID. 1ª EDICION.

MASSONS,J. (1989) : FINANZAS. DIAGNOSTICO Y PLANIFICACIÓN A CORTO PLAZO. EDITORIAL HISPANO EUROPEA, S.A. BARCELONA 3ª EDICION.

ROMERO, C. (1998) : EVALUACION FINANCIERA DE INVERSIONES AGRARIAS. EDICIONES MUNDI-PRENSA. MADRID. 1ª EDICION.

CENTRO DE ESTUDIOS FINANCIEROS (2001) : PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD. EMPRESAS VITIVINICOLAS. EDICIONES CENTRO DE ESTUDIOS FINANCIEROS. MADRID.
ALET J. (2001) : MARQUETING RELACIONAL. COMO OBTENER CLIENTES LEALES I RENTABLES. GESTION 2000. BARCELONA. 2ª EDICION.

BUENO CAMPOS, E. (1993) : CURSO BASICO DE ECONOMIA DE LA EMPRESA. UN ENFOQUE DE ORGANIZACION. EDICIONES PIRAMIDE. MADRID.

MARTIN ARMARIO, E. (1993) : MARKETING. ARIEL ECONOMIA. BARCELONA.

8) PORTER, M.E. (1982) : ESTRATEGIA COMPETITIVA. TECNICAS PARA EL ANALISIS DE LOS SECTORES INDUSTRIALES Y DE LA COMPETENCIA. CECSA. MEXICO

Bibliografia complementària

BLAXTER L., HUGHES C. Y TIGHT M. (2000) : CÓMO SE HACE UNA INVESTIGACIÓN. EDITORIAL GEDISA. BARCELONA

ALAN BARKER (2001) : COMO MEJORAR LA COMUNICACIÓN. THE SUNDAY TIMES. BARCELONA

Bibliografia exercicis (si s’escau)

BASE DE DADES SABI

Complementària

Recomanacions