DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) FONAMENTS DE BIOLOGIA Codi 19224001
Ensenyament
Grau en Enologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GIRALT ESTEVE, MIREIA
Adreça electrònica montserrat.poblet@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
cristina.torres@urv.cat
Professors/es
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
GIRALT ESTEVE, MIREIA
TORRES FUENTES, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>La URV té com a objectiu que&nbsp;<strong>la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat</strong>&nbsp;que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries.</p><p>En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari,&nbsp;<strong>si es necessari</strong>, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert. Això mateix aplica a les proves avaluatòries.</p><p>Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL</b>: Evolució, classificació, estructura, organització i funció dels grans grups d'éssers vius. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia
 A2 Aplicar de manera integrada coneixements bàsics a nivell molecular, cel · lular i metabòlic en microorganismes així com en plantes
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Comprendre la manera en què els èssers vius obtenen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Conèixer el món dels microorganismes, la seva classificació i el seu paper en la humanitat
Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures
 A2 Comprendre la manera en què els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Conèixer el món dels microorganismes, la seva classificació i el seu paper en la humanitat
Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PART I: BIOQUÍMICA

Introducció
Tema 1. Biologia: la ciència de la vida. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització
Biomolècules Tema 2. Química de la vida. Estructura i funció de les biomolècules i macromolècules.

PART II: MICROBIOLOGIA

La cèl·lula
Tema 3. Organització cel•lular. Cicle cel•lular. Mitosi i meiosi.
Evolució Tema 4. Evolució. Origen de la vida terrestre. Paleobiologa. Diversitat de la vida. La classificació evolutiva dels organismes
Virus i procariotes Tema 5. Els Virus. Estructura i tipus. La cèl·lula procariota. Els principals procariotes.
Eucariotes protistes i fongs Tema 6. La cèl·lula eucariota. Els protistes. Els fongs.
PART III: VEGETAL I ANIMAL

Plantes
Tema 7. Teixits i òrgans vegetals. Les plantes sense sense llavor. Grans grups. Les plantes amb llavor. Grans Grups. Forma i funció.
Animals Tema 8. Teixits i sistemes orgànics animals. Bases de la classificació dels animals. Grans grups: animals protòstoms i deuteròstoms. Forma i funció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A2
38 60 98
Seminaris
A1
A2
18 30 48
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves mixtes
A1
A2
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail als professors per concertar visita.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A1
A2
Avaluació continuada. Tres proves mixtes parcials, al llarg del 1er quadrimestre, que combinen preguntes de desenvolupament i preguntes objectives curtes o tipus test, dels continguts de les sessions magistrals i dels seminaris, de les tres parts de l'assignatura.
Les dues primeres proves valen cadascuna el 25% de la nota total de l'assignatura i l'última prova el 50%.
100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria s'hauran d'aprovar amb una nota mínima de 4.5 les tres proves mixtes que inclou l'assignatura.

En cas de no superar l'avaluació continuada, cal anar a segona convocatòria, on s'hauran de recuperar cadascuna de les parts suspeses amb una nota mínima de 4,5. La nota mitjana final per aprovar l'assignatura ha de ser de 5.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Mathews et al., Bioquímica, 2002, Addison Wesley
Alberts, B., Introducción a la biología celular, 2006, Médica Panamericana
Curtis, H., Biología, 2008, Médica Panamericana
Sadava et al., Vida: la ciencia de la biología, 2009, Médica Panamericana
Salomon & al., Biologia, 2013, Cengage Learning

Complementària Voet, D., Fundamentos de Bioquímica, 2007, Médica Panamericana
Nelson et al., Principios de Bioquímica, 2005, Omega
Campbell, N., Biología, 2007, Panamericana

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BIOLOGIA CEL·LULAR I GENÈTICA/19224003
FISIOLOGIA VEGETAL I PRÀCTIQUES DE BIOLOGIA/19224002
BIOQUÍMICA/19224010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
QUÍMICA I/19224008

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent