DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) BIOLOGIA CEL·LULAR I GENÈTICA Codi 19224003
Ensenyament
Grau d'Enologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
Adreça electrònica montserrat.poblet@urv.cat
albert.bordons@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
ricardo.cordero@urv.cat
nora.giraldo@urv.cat
Professors/es
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
GIRALDO MERIDAÑO, NORA
Web
Descripció general i informació rellevant És una introducció a l’estudi de l’organització cel.lular, tant en aspectes estructurals com funcionals, i de les bases de la genètica, tant mendeliana com molecular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia
 A2 Aplicar de manera integrada coneixements bàsics a nivell molecular, cel · lular i metabòlic en microorganismes així com en plantes
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Saber descriure els tipus de cèl·lules i les seves estructures
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels èssers vius i comprendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió
 A2 Descriure l'organització dels èssers vius en cèl·lules, organismes, poblacions i ecosistemes, així com la seva diversitat i evolució
Distingir les característiques generals dels èssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics
Reconèixer els gens com els elements que contenen la informació del funcionament dels èssers vius i comprendre les lleis de l'herència
Saber les bases moleculars de la transmissió dels gens i de la seva expressió
Comprendre les bases citològiques de l'herencia en procariotes i eucariotes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 BC Introducció a la citologia bàsica.
Tema 2 BC Membrana plasmàtica. Estructura. Composició química i organització molecular. Biogènesi.
Tema 3 BC Matriu extracel · lular i els seus receptors. La matriu en cèl · lules animals. La matriu en cèl · lules vegetals: la paret.
Tema 4 BC La matriu citoplasmàtica. Estructura, composició química i activitat fisiològica.
Tema 5 BC Citoesquelet. Organització general, microtúbuls. Centres organitzadors. Estructures microtubulars. Fonaments del moviment cel · lular.
Tema 6 BC Estructura, composició, activitat i biogènesi d'orgànuls cel · lulars, Reticle endoplasmàtic, complex de Golgi, lisosomes i endosomes, peroxisomes, mitocondri, cloroplasts, Ribosomes.
Tema 7 BC Nucli interfàsic: embolcall nuclear, matriu nuclear i nuclèol.
Tema 8 GE Introducció a la genètica. DNA, genoma i cromosomes. Variació genètica.
Tema 9 GE Patrons d'herència. Lleis de Mendel. Monohibridisme. Herència lligada al sexe.
Tema 10 GE Bases cromosòmiques de l'herència. Topografia de cromosomes. Estructura dels cromosomes eucariotes.
Tema 11 GE Interaccions gèniques. Penetrància i expressivitat. Prova de la khi-quadrat.
Tema 12 GE Lligament i recombinació. Mapes de lligament. mapes gènics
Tema 13 GE Genètica de fongs. Cicle cel · lular. Mating type. Anàlisi de tètrades. Mapeig de gens. El llevat com a model genètic.
Tema 14 GE Mutacions gèniques. Tipus de mutant. Mutacions cromosòmiques. Mutacions numèriques: euploïdia i aneuploïdia. Mutacions estructurals dels cromosomes.
Tema 15 GE Millora gènica de vegetals. Mètodes bàsics de la millora vegetal. Millora de autógamas i alógamas, varietats sintètiques i híbrids.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
30 51 81
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
15 1 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
15 3 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
4 12 16
Proves de desenvolupament
A1
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Comentar com serà el desenvolupament de l'assignatura, les metodologies, els continguts, el sistema d'avaluació i les fonts d'informació.
Sessió Magistral Explicar els continguts dels diversos temes
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de laboratori de Biologia Cel.lular per grups de 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes de Genètica, a resoldre en grups de 3
Atenció personalitzada Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes o dubtes sorgits durant el curs

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes o dubtes sorgits durant el curs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
Assistència oblig. (màx 2 faltes, si no prova addicional).
Examen l'últim dia de Pràctiques.
10
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A2
2 proves de Biologia Cel.lular (mínim 5/10 a la prova 1 i mínim 4/10 a la prova 2), un 40%,
i 2 proves de Genètica (mínim 4/10), un 25%
65
Proves de desenvolupament
A1
Desenvolupament de resolució de Problemes de Genètica (mínim 4/10) 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

2a Convocatòria:

Una prova escrita individual amb preguntes curtes (40% preguntes de Biologia Cel.lular, mínim 5/10; 25% preguntes de teoria de Genètica, mínim 4/10; i 25% resolució de problemes de Genètica, mínim 4/10). Es conservaran les notes de Pràctiques de laboratori (10%) si són superiors al 5/10.


Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Karp, Gerald, Biología celular y molecular: conceptos y experimentos, McGraw Hill / Interamericana, 2011
Griffiths, Anthony J.F., Genética, McGraw Hill / Interamericana, 2008
Pierce, Benjamin A., Genética: un enfoque conceptual, Médica Panamericana, 2011

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE BIOLOGIA/19224001
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent