Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Apply basic molecular, cellular and metabolic knowledge to microorganisms and plants |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Conèixer el món dels microorganismes, la seva classificació i el seu paper en la humanitat
Conèixer les característiques definitòries dels principals grups microbians: morfològiques, metabòliques, etc.
Conèixer les tècniques d'estudi dels microorganismes
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. |
Introducció a la microbiologia
1.1. Concepte de microbiologia
1.2. El lloc dels microorganismes en el món dels éssers vius
1.3. Descobriment i avenços més importants en el coneixement dels microorganismes
1.4. Microorganismes procariotes i eucariotes
1.5. Principals grups d’organismes que estudia la microbiologia
|
Tema 2. |
Tècniques d’estudi microbiològic / cel•lular / sub-cel•lular
2.1. Principis bàsics de la microscopia
2.2. Tècniques bàsiques de la microscopia: preparació de les mostres, coloracions simples i diferencials
2.3. Fraccionament cel•lular i localització microscòpica de molècules específiques (tècniques inmunológiques: inmunofluorescencia i enzim-inmuno-assaig) |
Tema 3. |
Embolcalls cel•lulars bacterians.
3.1. La paret cel•lular dels procariotes.
3.2. La capa superficial paracristalina.
3.3. Estructures de resistència i inclusions en bacteris.
3.4. El flagel bacteria.
3.5. Respostes sensorials, taxias. |
Tema 4. |
Genètica bacteriana
4.1. Transformació
4.2. Conjugació
4.3. Transducció
4.4. Plàsmits i transposons
4.5. Mutacions: mecanismes
4.6. Nocions elementals d’enginyeria genètica
4.7. Tècniques basades en la PCR |
Tema 5. |
Metabolisme i nutrició microbiana.
5.1. Macronutrientes, micronutrientes i factors de creixement.
5.2. Catabolisme i anabolisme.
5.3. Diversitat catabòlica.
5.4. Fermentació de la glucosa.
5.5. Glucolisis, via de embden-meyerhof.
5.6. Fermentació làctica i alcohòlica.
5.7. Respiració cel•lular aeròbica i anaeròbia. |
Tema 6. |
Divisió bacteriana
6.1. Creixement bacterià: corba de creixement i fases
6.2. Expressió matemàtica de la corba de creixement
6.3. Mètodes de valoració del creixement microbià
6.4. Efecte dels factors ambientals sobre la velocitat de creixement
6.5. Cultius continus |
Tema 7. |
Medis de cultiu
7.1. Preparació
7.2. Tipus de medis de cultiu: l’enriquiment, selectius i diferencials
7.3. Obtenció de cultius purs
7.4. Concepte de soca |
Tema 8. |
Conservació de soques microbianes
8.1. Liofilització, nitrogen líquid i re-sembra
8.2. Col•leccions de cultius |
Tema 9. |
Concepte d'espècie
9.1. Taxonomia numèrica
9.2. Tècniques actualment aplicades a la taxonomia bacteriana
9.3. Principals grups bacterians en base a la nova edició del manual Bergey |
Tema 10. |
Taxonomia procariota.
10.1. Criteris en la taxonomia bacteriana.
10.2. El domini Archaea: propietats i aplicacions industrials.
10.3. El domino Bacteri:
10.3.1. Bacteris fotótrofas.
10.3.2. Bacteris Gramnegatius, espècies patògenes en humans. 10.3.3. Bacteris Grampositius: baix i alt contingut G+C, espècies implicades en la indústria alimentària i làctica. |
Tema 11. |
Els virus
11.1 Introducció històrica
11.2. Propietats generals dels virus
11.3. Estructura
11.4. Composició química
11.5. Genètica
11.6. Classificació
11.7. Virus bacterians (bacteriòfags): cicle lític d’infecció i lisogènic.
11.8. Virus vegetals
11.9. Mecanismes de reproducció
11.10. Detecció i tècniques de cultiu
|
Tema 12. |
Els fongs
12.1. Característiques generals
12.2. Cicle de reproducció
12.3. Principals grups taxonòmics |
Tema 13. |
Microbiologia industrial
13.1. Utilització de microorganismes en processos industrials.
13.2. Selecció i millora de microorganismes industrials
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Laboratory practicals |
|
24 |
30 |
54 |
Lecture |
|
35 |
45 |
80 |
Seminars |
|
10 |
4 |
14 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura. |
Laboratory practicals |
Introducció a les normes bàsiques de manipulació de microorganismes. |
Lecture |
Desenvolupament del contingut teòric de l'assignatura. |
Seminars |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Personal tuition |
Resolució de dubtes sobre els continguts i avaluació de l'assignatura |
Description |
Els estudiants poden contactar amb el professor a través del correu electrònic, moodle i presencialment prèvia concertació de cita. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
S'avalaurà el desenvolupament de les pràctiques i capacitat de treballar en grup i un informe conjunt de pràctiques. Obligatorias. Elaboración de dosier de prácticas por parte de cada grupo al finalizar las mismas. |
10% |
Lecture |
|
- Examen teórico parcial: aproximadamente mitad de la materia de la asignatura. Eliminatorio de materia con nota igual o superior a siete.
- Examen teórico final, 80 % de la nota: examen teórico de toda la materia de la asignatura para aquellos alumnos que no superaron el parcial y de la materia restante para aquellos que tuvieron nota igual o superior a siete en el parcial. |
80% |
Seminars |
|
Exposición en clase un artículo relacionado con la microbiología y los alimentos. Grupos de 4-5 alumnos. Obligatorios. Se guarda la nota para la segunda convocatoria.
|
10% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Segona convocatòria: Nota de examen teòric + nota de seminaris + nota de pràctiques (es guardan de la convocatòria anterior). Per a fer el promig entre la nota dels seminaris i pràctiques la dels examens caldrà que la dels exàmens sigui igual o superior a 4/10. "Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor." La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Basic |
Madigan, M. T.; Martinko, J. M.; Parker, J. Brock, Biología de los microorganismos , Ed. Prentice Hall, Madrid, darrera edició disponible
Ingraham, J. L.; Ingraham, C. A. , Introducció a la microbiologia , Reverté, Barcelona, derrera edició disponible
Stanier, R. Y. [et al.], Microbiología , Ed. Reverté, Barcelona, derrera edició disponible
|
|
Complementary |
Alexopoulos, C. J.; Mims, C. W., Introducción a la micología, Ed. Omega, Barcelona, 1985
Gállego Berenguer, J., Manual de parasitologia: morfologia i biologia dels paràsits d'interès sanitari, Edicions Universitat de Barcelona, Barcelona, 2001
Joklik, W. K. [et al.], Microbiología de Zinsser, Editorial Médica Panamericana Madrid, 20ª ed., 1994
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
CELL BIOLOGY AND GENETICS/19224003 | FUNDAMENTALS OF BIOLOGY/19224001 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|