Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Aplicar de forma integrada conocimientos básicos a nivel molecular, celular y metabólico en microorganismos así como en plantas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Conèixer el món dels microorganismes, la seva classificació i el seu paper en la humanitat
Conèixer les característiques definitòries dels principals grups microbians: morfològiques, metabòliques, etc.
Conèixer les tècniques d'estudi dels microorganismes
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. |
Introducció a la microbiologia
1.1. Concepte de microbiologia
1.2. El lloc dels microorganismes en el món dels éssers vius
1.3. Descobriment i avenços més importants en el coneixement dels microorganismes
1.4. Microorganismes procariotes i eucariotes
1.5. Principals grups d’organismes que estudia la microbiologia
|
Tema 2. |
Tècniques d’estudi microbiològic / cel•lular / sub-cel•lular
2.1. Principis bàsics de la microscopia
2.2. Tècniques bàsiques de la microscopia: preparació de les mostres, coloracions simples i diferencials
2.3. Fraccionament cel•lular i localització microscòpica de molècules específiques (tècniques inmunológiques: inmunofluorescencia i enzim-inmuno-assaig) |
Tema 3. |
Embolcalls cel•lulars bacterians.
3.1. La paret cel•lular dels procariotes.
3.2. La capa superficial paracristalina.
3.3. Estructures de resistència i inclusions en bacteris.
3.4. El flagel bacteria.
3.5. Respostes sensorials, taxias. |
Tema 4. |
Genètica bacteriana
4.1. Transformació
4.2. Conjugació
4.3. Transducció
4.4. Plàsmits i transposons
4.5. Mutacions: mecanismes
4.6. Nocions elementals d’enginyeria genètica
4.7. Tècniques basades en la PCR |
Tema 5. |
Metabolisme i nutrició microbiana.
5.1. Macronutrientes, micronutrientes i factors de creixement.
5.2. Catabolisme i anabolisme.
5.3. Diversitat catabòlica.
5.4. Fermentació de la glucosa.
5.5. Glucolisis, via de embden-meyerhof.
5.6. Fermentació làctica i alcohòlica.
5.7. Respiració cel•lular aeròbica i anaeròbia. |
Tema 6. |
Divisió bacteriana
6.1. Creixement bacterià: corba de creixement i fases
6.2. Expressió matemàtica de la corba de creixement
6.3. Mètodes de valoració del creixement microbià
6.4. Efecte dels factors ambientals sobre la velocitat de creixement
6.5. Cultius continus |
Tema 7. |
Medis de cultiu
7.1. Preparació
7.2. Tipus de medis de cultiu: l’enriquiment, selectius i diferencials
7.3. Obtenció de cultius purs
7.4. Concepte de soca |
Tema 8. |
Conservació de soques microbianes
8.1. Liofilització, nitrogen líquid i re-sembra
8.2. Col•leccions de cultius |
Tema 9. |
Concepte d'espècie
9.1. Taxonomia numèrica
9.2. Tècniques actualment aplicades a la taxonomia bacteriana
9.3. Principals grups bacterians en base a la nova edició del manual Bergey |
Tema 10. |
Taxonomia procariota.
10.1. Criteris en la taxonomia bacteriana.
10.2. El domini Archaea: propietats i aplicacions industrials.
10.3. El domino Bacteri:
10.3.1. Bacteris fotótrofas.
10.3.2. Bacteris Gramnegatius, espècies patògenes en humans. 10.3.3. Bacteris Grampositius: baix i alt contingut G+C, espècies implicades en la indústria alimentària i làctica. |
Tema 11. |
Els virus
11.1 Introducció històrica
11.2. Propietats generals dels virus
11.3. Estructura
11.4. Composició química
11.5. Genètica
11.6. Classificació
11.7. Virus bacterians (bacteriòfags): cicle lític d’infecció i lisogènic.
11.8. Virus vegetals
11.9. Mecanismes de reproducció
11.10. Detecció i tècniques de cultiu
|
Tema 12. |
Els fongs
12.1. Característiques generals
12.2. Cicle de reproducció
12.3. Principals grups taxonòmics |
Tema 13. |
Microbiologia industrial
13.1. Utilització de microorganismes en processos industrials.
13.2. Selecció i millora de microorganismes industrials
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Prácticas en laboratorios |
|
24 |
30 |
54 |
Presentaciones/exposiciones |
|
35 |
45 |
80 |
Seminarios |
|
10 |
4 |
14 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura. |
Prácticas en laboratorios |
Introducció a les normes bàsiques de manipulació de microorganismes. |
Presentaciones/exposiciones |
Desenvolupament del contingut teòric de l'assignatura. |
Seminarios |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. Anàlisi d'un article científic en angles o francès sobre temes relacionats amb microorganismes implicats en processos enològics |
Atención personalizada |
Resolució de dubtes sobre els continguts i avaluació de l'assignatura |
descripción |
Els estudiants poden contactar amb el professor a través del correu electrònic, moodle i presencialment prèvia concertació de cita. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Prácticas en laboratorios |
|
S'avalaurà el desenvolupament de les pràctiques i capacitat de treballar en grup i un informe conjunt de pràctiques. Obligatòries. Elaboració de dossier de practiques per part de cada grup al finalitzar les mateixes. |
10% |
Presentaciones/exposiciones |
|
Examen teòric parcial: aproximadament mitat de la matèria de la assignatura. Eliminatori de matèria amb nota igual o superior a set.
- Examen teòric final, 80 % de la nota: examen teòric de tota la matèria de la assignatura pels alumnes que no superaren el parcial i de la matèria restant pels que varen obtenir nota igual o superior a set en el parcial. Per que es preguin en consideració els percentatges de pràctiques i de seminaris, la nota de teoria a de ser igual o superior a cinc
|
80% |
Seminarios |
|
Exposició a classe d'un article relacionat amb la microbiologia. Grups de 1-3 alumnes. Obligatoris. Es guarda la nota per la segona convocatòria.
|
10% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Segona convocatòria: Nota de examen teòric + nota de seminaris + nota pràctiques (es guarda de la convocatòria anterior, només per un any acadèmic). Per a fer el promig entre la nota dels seminaris i les pràctiques i la dels examens teòrics caldrà que la dels exàmens finals sigui igual o superior a 5/10. "Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor." Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Básica |
|
Biología de los microorganismos Madigan, M. T.; Martinko, J. M.; Parker, J. Brock Ed. Prentice Hall. Madrid, darrera edició disponible. Introducció a la microbiologia Ingraham, J. L.; Ingraham, C. A. Reverté Barcelona, darrera edició disponible. Microbiología Stanier, R. Y. [et al.] 2a ed. Ed. Reverté Barcelona, darrera edició disponible. |
Complementaria |
|
Introducción a la micología Alexopoulos, C. J.; Mims, C. W. Ed. Omega Barcelona, 1985 Manual de parasitologia: morfologia i biologia dels paràsits d'interès sanitari Gállego Berenguer, J. Edicions Universitat de Barcelona Barcelona, 2001 Microbiología de Zinsser Joklik, W. K. [et al.] 20ª ed. Editorial Médica Panamericana Madrid, 1994 |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
BIOLOGÍA CELULAR Y GENÉTICA/19224003 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|