DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ESTADÍSTICA Codi 19224005
Ensenyament
Grau d'Enologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica jordi.cuesta@urv.cat
josepmaria.mateo@urv.cat
ferran.borrell@urv.cat
janire.pascual@urv.cat
angel.galan@urv.cat
lloren.gavila@urv.cat
kamilamaria.szalata@urv.cat
monika.haponska@urv.cat
Professors/es
CUESTA ANDREA, JORGE ANTONIO
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
BORRELL MICOLA, FERRAN
PASCUAL GONZALEZ, JANIRE
GALÁN MARTÍN, ÁNGEL
GAVILÀ TERRADES, LLORENÇ
SZALATA ., KAMILA MARIA
HAPONSKA ., MONIKA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Aplicar els conceptes i les tècniques estadístiques al tractament de resultats experimentals, que permetin estimar la fiabilitat dels valors finals
Formular models d'ajust de resultats experimentals a les funcions teòriques fisicoquímiques
Conèixer les bases dels models de distribució de probabilitat discrets i continus
Aplicar l'estimació matemàtica i els tests estadístics, útils quan s'han de prendre decisions sobre els valors de paràmetres i els seus marges d'error
Utilitzar eines informàtiques per fer el tractament estadístic de dades
Utilitzar eines informàtiques per a resoldre equacions, sistemes d'equacions, integrals i equacions diferencials ordinàries
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a l’anàlisi de dades. 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística.
1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística.
1.3. Classificació de les variables estadístiques.
1.4. Paràmetres de posició.
1.5. Paràmetres de dispersió.
2. Variables aleatòries. 2.1. Concepte de probabilitat i propietats.
2.2. Concepte de variable aleatòria.
2.3. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució.
2.4. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució.
2.5. Esperança matemàtica.
2.6. Variància.
3. Models de distribució de probabilitats. 3.1. Distribucions discretes: Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme.
3.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal.
3.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1).
3.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor.
3.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central.
3.6. Ús de les taules estadístiques.
4. Teoria de l’estimació. 4.1. Concepte d’estimador i de paràmetre. Estimació puntual i estimació per intervals.
4.2. Propietats dels estimadors: biaix, eficiència i consistència.
4.3. Alguns mètodes d’estimació: el mètode dels moments i el mètode del màxim de versemblança.
4.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança.
4.5. Determinació d’alguns intervals de confiança per a: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
5. Contrast d’hipòtesis. 5.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis.
5.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació.
5.3. Tipus d’errors. Potència d’un contrast. Nivell de significació.
5.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis per: la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions.
6. Anàlisi de la variància. 6.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància.
6.2. Disseny d’un factor.
6.3. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats.
6.4. Disseny de dos factors amb interacció.
7. Regressió lineal. 7.1. Model de regressió mostral simple.
7.2. Estimació de la recta de regressió pel mètode dels mínims quadrats.
7.3. Mesures de bondat d’ajust.
7.4. Contrastos de significació.
7.5. Construcció d’intervals de predicció.
7.6. Regressió no lineal.
7.7. Regressió lineal múltiple.
8. Mètodes numèrics. 8.1. Anàlisi de l'error.
8.2. Zeros de funcions.
8.3. Resolució de sistemes d'equacions lineals.
8.4. Integració numèrica.
8.5. Resolució numèrica d'equacions diferencials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1.2 0 1.2
Sessió Magistral
A1
28 44.8 72.8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
28 42 70
Atenció personalitzada
A1
0 0 0
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1
L’estudiant, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes dels diversos continguts de l'assignatura. Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques.
50%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
Examen final individual de caràcter de síntesi. Només es pot portar i consultar el següent material: calculadora científica, taules estadístiques i un formulari d'un màxim de 3 fulls. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria hi haurà un examen final individual de caràcter de síntesi on només es pot portar i consultar el següent material: calculadora científica, taules estadístiques i un formulari d'un màxim de 3 fulls. Es guarda la nota de pràctiques si aquesta és superior a 5 (en aquest cas, la nota de pràctiques i la de l'examen ponderen un 50% cadascuna). Si la nota de pràctiques és inferior a 5 no es guarda aquesta nota i l'examen pondera un 100%. Donada la diferent dificultat respecte l'examen de la 1a convocatòria, la nota final de la 2a convocatòria serà un 5 com a màxim.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Mateo, J.M., Estadística pràctica pas a pas, , URV

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent