DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) QUÍMICA I Codi 19224008
Ensenyament
Grau d'Enologia (2014)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.ruizm@urv.cat
josep.ricart@urv.cat
Professors/es
RUIZ MORILLAS, NÚRIA
RICART PLA, JOSE MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura permet que l'alumne adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, com a matèria bàsica de la branca de ciències.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques, física, química i biologia a l'enologia
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria.
Aplica els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques.
Coneix les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Coneix les propietats dels gasos i enten el seu comportament
Identifica els principals tipus de reaccions i domina els càlculs estquiomètrics
Reconeix la nomenclatura i formulació química
Reconeix les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
Coneix les propietats i reaccions dels components del vi i altres aliments.
Identifica els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura atòmica Estructura atòmica
2. Estructura molecular. Tipus d'enllaç. Estructura molecular. Tipus d'enllaç.
3. Nomenclatura i formulació Nomenclatura i formulació
4. Estats de la matèria Estats de la matèria
5. Gasos Gasos
6. Dissolucions aquoses i solubilitat. Sistemes col·loidals. Dissolucions aquoses i solubilitat. Sistemes col·loidals.
7. Termodinàmica química Termodinàmica química
8. Cinètica química Cinètica química
9. Electroquímica Electroquímica
10. Reaccions químiques d'interès enològic Reaccions químiques d'interès enològic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
C4
15 22.5 37.5
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
4 6 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions suport TIC.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a cada alumne al llarg de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 2 hores al llarg de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B6
C4
Resolució de problemes a l'aula. Es valorarà la participació activa i l'entrega per escrit dels exercicis que indiqui el/la professor/a 20
Proves objectives de preguntes curtes
A1
Dues proves parcials al llarg del 1er quadrimestre amb preguntes objectives curtes o tipus test del contingut de les sessions magistrals i d'exercicis de l'assignatura. Cada parcial val el 40 % de la nota final de l'assignatura. 80
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no superin l'assignatura a través de les proves parcials i de la qualiificació de les sessions de problemes, tindran l'oportunitat de realitzar una prova final, dins de la primera convocatòria, la qualificació de la qual serà d'un 100% de la nota final.Per altra banda, en cas de no superar la primera convocatòria, l'alumne també disposarà d'una segona convocatòria, la qualificació de la qual serà d'un 100% de la nota final.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Última disponible, Prentice Hall, 2003
R. Chang, Química, Última disponible, McGrawHill, México, 2007

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
QUÍMICA II/19224009


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent