DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) QUÍMICA I Código 19224008
Titulación
Grado en Enología (2014)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Química Analítica y Química Orgánica
Química Física e Inorgánica
Coordinador/a
GALIÀ CLUA, MARINA TERESA
Correo-e marina.galia@urv.cat
Profesores/as
GALIÀ CLUA, MARINA TERESA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura permet que l'alumne adquireixi els coneixements i desenvolupi les competències de la química general, en l'àmbit de l'enologia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aplicar conocimientos básicos de matemáticas, física, química y biología a la enología
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix el model atòmic i l'estructura atòmica de la matèria.
Aplica els principis bàsics de la termodinàmica de sistemes en equilibri, i la cinètica de les reaccions químiques.
Coneix les forces intermoleculars i la seva relació amb els estats d'agregació (compostos moleculars)
Coneix les propietats dels gasos i enten el seu comportament
Identifica els principals tipus de reaccions i domina els càlculs estquiomètrics
Reconeix la nomenclatura i formulació química
Reconeix les bases de l'enllaç químic, inclosos tots els tipus (covalent, iònic i metàl·lic)
Coneix les propietats i reaccions dels components del vi i altres aliments.
Identifica els elements de la taula periòdica i les variacions de les propietats periòdiques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. Introducció: la importància de la química al vi
2. Estructura atòmica L’àtom. Models atòmics. Orbitals atòmics. Configuracions electròniques. La taula periòdica. Propietats periòdiques.
3. L’enllaç Formulació dels compostos inorgànics. Tipus d’enllaç. Enllaç metàl·lic, iònic i covalent. Estructures de Lewis. Geometria dels compostos covalents: TRPECV, hibridació.
4. Forces intermoleculars i estats d’agregació
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats. Solubilitat. Dissolucions aquoses.
5. Gasos
Lleis que descriuen el comportament dels gasos. Llei d’Avogadro. Llei de Boyle. Llei de Charles. Llei de Gay-Lussac. Llei dels gasos ideals. Llei de les pressions parcials de Dalton.
6. Principis de la reactivitat química. Termodinàmica i cinètica

Primer principi de la termodinàmica. Llei de Hess. Energia lliure de Gibbs. L’energia lliure i la constant d’equilibri. L’equilibri químic. Factors que afecten a l’equilibri. Velocitat de reacció. Equació de velocitat. Modificació de la velocitat de les reaccions. Catalitzadors.
7. Electroquímica
Sistemes redox. Potencials Standard. Força oxidant. Equació de Nerst.
8. Compostos orgànics
Característiques dels compostos orgànics. Formulació orgànica. Representacions bidimensionals i tridimensionals dels compostos. Representacions en falques, cavallet projeccions de Newmann i Fischer. Isomeria. Isòmers constitucionals. Estereoisòmers. Enantiòmers i diastereoisòmers. Formes meso.
9. Reactivitat dels compostos orgànics d’interès enològic
Acidesa dels àcids carboxílics: efectes inductius i del dissolvent. Compostos carbonílics: les addicions a carbonil. Reaccions d’esterificació i hidròlisi. Sistemes conjugats. Aromaticitat. Substitució electròfila aromàtica. Efecte de grups hidroxil. Reaccions d’oxidació i reducció de compostos orgànics.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
0.5 0 0.5
Sesión magistral
A1
36 54 90
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
24 36 60
Atención personalizada
A1
1 0 1
 
Pruebas objetivas de tipo test
A1
0 3 3
Pruebas prácticas
A1
4 6 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del programa de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació.
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions suport TIC.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i qüestions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atención personalizada Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
Es recolliran a traves del moodle i s'avaluaran algun/s problemes proposats. 15
Pruebas objetivas de tipo test
A1
Realització de dues proves tipus test d'autoavaluació al Moodle al llarg del quadrimestre. 15
Pruebas prácticas
A1
Al llarg del quadrimestre es realitzaran 2 proves que inclouran problemes i exercicis per resoldre. Es requerirà una nota mínima de 3.5 en el global de les dues proves per a poder ser comptabilitzada en l’avaluació global de l’assignatura. 70
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria: Per a la segona convocatòria es realitzarà una prova que inclourà problemes i exercicis per resoldre, i que tindrà un valor del 70%. Es requerirà una nota mínima de 3.5 per a poder ser comptabilitzada en l'avaluació global de l'assignatura. En tots els casos es tindrà en compte la nota de la resolució de problemes (15%) i de les proves tipus test (15%) obtingudes en la primera convocatòria.

Altres comentaris:

-Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

-La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Última disponible, Prentice Hall, 2003
R. Chang, Química, Última disponible, McGrawHill, México, 2007
J. Saña Vilaseca, Química per a les Ciències de la Naturalesa i de l'Alimentació, Última disponible, Vicens Vives

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
QUÍMICA II/19224009


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.