IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) CHEMISTRY II Code 19224009
Study programme
Graduate in Oenology (2014)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First 2Q
Language
Català
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
BUSTO BUSTO, OLGA
E-mail laura.acena@urv.cat
olga.busto@urv.cat
Lecturers
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
BUSTO BUSTO, OLGA
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura s'imparteixen els coneixements introductoris necessaris per a comprendre les assignatures d'Anàlisi Enològica i Gestió de la Qualitat i la Seguretat del Vi. L'enfoc està orientat a descobrir en la química analítica una eina de resolució de problemes en l'àmbit enològic, seguint un protocol que permeti la selecció del mètode més adient en cada situació.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Apply basic knowledge of mathematics, physics, chemistry and biology to oenology.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
 B5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
 B6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C6 Be able to define and develop their academic and professional project

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Aplicar tècniques experimentals bàsiques en el laboratori químic
Interpretar dades i resultats experimentals
Utilitzar les tècniques comunes de laboratori de química enològica
Discernir entre les diferents tècniques d'anàlisi útils en els laboratoris enològics
Seleccionar el mètode d'anàlisi més adequat al problema
Demostrar habilitat en el laboratori d'anàlisi enològica
Type B Code Learning outcomes
 B1 Select a procedure from among the ones proposed by the teaching staff.
Adapt the learning objectives put forward by the teaching staff.
Ask intelligent questions that challenge what they have learned and show initiative in their search for information.
Have an overview of the various theories and methodologies of a subject.
 B5 Accept and comply with the rules of the group.
Help to draw up and apply the team’s work processes.
Act constructively to deal with any conflicts in the team.
Ensure that the way they communicate and relate to others contributes to the cohesion of the group.
Take an interest in the importance of the group’s activity.
 B6 Volunteer to make the necessary presentations in public.
Understand that non-verbal language is appropriate to verbal discourse.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Make interesting and persuasive presentations.
Analyze, appraise and respond to the questions they are asked during an oral presentation.
Type C Code Learning outcomes
 C2 Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
 C6 Identify their training needs.
Identify their own academic and professional interests and motivations.

Contents
Topic Sub-topic
The systematic analysis on the oenological field Fonaments: Anàlisi quantitativa i qualitativa, tècniques en química analítica. Bibliografia en química analítica. Sistemàtica del procediment analític: Presa, conservació i tractament de les mostres, eliminació d'interferències. Mesures analítiques: Xifres significatives, patrons, calibració i estandardització, qualitat i avaluació dels resultats, criteris de validesa d’un assaig, errors, tractament estadístic dels resultats.
Separation techniques of oenological interest Conceptes bàsics: Classificació, recuperació i separació. Extracció: Equilibri d'extracció, mètodes d'extracció, utillatge. Cromatografia plana i cromatografia en columna: Fonaments, utillatge.
Balance solution (equilibria) Teoria de l’equilibri àcid-base: Càlcul del pH, àcids polipròtids, solucions amortidores del pH.
Equilibris heterogenis: solubilitat, precipitació fraccionada.
Equilibris de formació de complexes.
Equilibris d’oxidació-reducció: Cel•les galvàniques, potencials d’elèctrode, l’equació de Nernst.
Introduction to classical methods of analysis. Volumetric and gravimetric analysis Mètodes gravimètrics: Anàlisi gravimètrica, tipus i propietats dels precipitats, utillatge. Mètodes volumètrics: Reacció volumètrica, tipus de volumetries, terminologia, utillatge. Volumetries àcid-base.Volumetries de precipitació i complexació. Volumetries redox.
Introduction to instrumental analysis Mètodes electroquímics: Fonaments, reaccions, classificació, potenciometria, conductimetria. Mètodes òptics: Fonaments, radiació electromagnètica, classificació, tècniques no espectrals, espectroscòpia molecular, espectroscòpia atòmica. Mètodes cromatogràfics: Fonaments, classificació, paràmetres. Cromatografia de gasos. Cromatografia líquida.
Introduction to quality control Concepte de qualitat en el vi. Introducció a l'anàlisi organolèptica. Introducció a la legislació i normes de qualitat i seguretat alimentàries. Terminologia de la qualitat.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
Lecture
A1
B1
B5
18 36 54
Laboratory practicals
A1
B1
B5
B6
C2
C4
30 40 70
Presentations / expositions
B1
B5
B6
C2
C4
C6
3 3 6
ICT practicals
B1
0.5 10 10.5
Personal tuition
0.5 0 0.5
 
Objective multiple-choice tests
A1
1.5 1.5 3
Practical tests
A1
B1
B5
B6
C2
C4
1 1 2
Oral tests
A1
B1
B5
B6
C2
C4
C6
2 2 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, la metodologia que se seguirà, la bibliografia adient i la forma d’avaluació, incloent la forma d'avaluació de les competències. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Lecture S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura. Es facilitarà a l’alumne, mitjançant la plataforma Moodle, resums dels continguts de cada tema, així com tota la documentació de suport que es consideri facilitadora de l'aprenentatge. També s’utilitzarà aquesta eina per fer arribar els guions de pràctiques i altres documents relacionats amb el desenvolupament de les activitats al laboratori.
Laboratory practicals Es faran sessions pràctiques al laboratori, en les transcurs de les quals es presentaran els informes de resultats. En finalitzar, es farà un examen de les activitats realitzades.
Presentations / expositions Els alumnes faran, en grups, una presentació sobre la forma en què resoldrien un problema amb què es podrien trobar en un laboratori enològic. Aquesta presentació serà doble, en començar i en acabar el curs, i permetrà que facin una primera aproximació a la pràctica de les competències corresponents.
ICT practicals Els alumnes elaboraran un bloc de l'assignatura que esdevindrà el seu portafolis individual.

Tota la informació es farà arribar mitjançant Moodle. S'ha de saber com funciona i emprar la plataforma per a comunicar-se amb els professors.
Personal tuition Es mantindrà contacte amb l'alumne a demanda, però concretant data per a la consulta presencial. El correu-e serà la forma habitual de comunicació fora de l'aula.

Personalized attention
Description
S'avaluarà la participació de l'estudiant en els debats presencials i no presencials i, també, la seva implicació en el seguiment (diari de classe, bloc, fòrums, etc.) i desenvolupament de l'assignatura. Students interested in reading the following items in English, please contact the course coordinator by e-mail.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Introductory activities
S'avaluarà qualitativament la participació activa de l'estudiant en la posada en marxa de l'assignatura
Lecture
A1
B1
B5
S'avaluarà la participació activa de l'estudiant en les sessions expositives a l'aula, independentment del/s ponent/s 5
Laboratory practicals
A1
B1
B5
B6
C2
C4
S’avaluaran els informes de laboratori amb una puntuació que pot suposar 2 punts addicionals a la nota obtinguda a l’examen de pràctiques. 15
Presentations / expositions
B1
B5
B6
C2
C4
C6
S'avaluarà (i coavaluarà) la presentació sobre el procediment a seguir per tal de resoldre un problema enològic al laboratori, tant en començar com en acabar el curs 20
ICT practicals
B1
S'avaluarà la participació a Moodle i la coherència i seguiment del bloc de l'assignatura 5
Personal tuition
S'avaluarà qualitativament la implicació de l'estudiant en el correcte desenvolupament de l'assignatura (consultes, etc.)
Objective multiple-choice tests
A1
Es faran a l'aula tests de control de seguiment de l'assignatura, d'una durada màxima de 20 min. 10
Practical tests
A1
B1
B5
B6
C2
C4
Es farà un examen en finalitzar les pràctiques al laboratori 30
Oral tests
A1
B1
B5
B6
C2
C4
C6
S'avaluarà la presentació sobre el procediment a seguir per tal de resoldre un problema enològic al laboratori, en acabar el curs.

S'oferirà la possibilitat de fer una prova addicional (oral) en cas que la nota final sigui dubtosa.
10
Others  

Es tindrà en compte qualsevol altre input (assistència a seminaris, conferències, exposicions, etc.) que hagi estat iniciativa de l'estudiant

5
 
Other comments and second exam session

Per a la segona convocatòria es farà un test sobre els continguts teòrics i un altre sobre els continguts pràctics de l'assignatura. Caldrà haver demostrat seguiment mínim de la mateixa (evidències de participació a Mooodle i lliurament del 50% de les tasques). Caldrà haver obtingut una puntuació mínima de 3.5 en la part de teoria i un altre a la part de pràctiques per a fer promig.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

L'AVALUACIÓ DE LES COMPETÈNCIES ES TROBA INTEGRADA A L'ASSIGNATURA. El seu grau d'assoliment afectarà a la qualificació de qualsevol de les tasques o proves en un percentatge variable en funció del seu tipus i s'indicarà en cada cas amb anterioritat (via Moodle). Durant el curs acadèmic 2014-15 es farà especial èmfasi en l'avaluació de les competències B6 i C4.


Sources of information

Basic Josep Saña, Química per a les ciències de la naturalesa i l'alimentació , , Ed. Vicens Vives
Claudi Mans, Els Secrets de les etiquetes: la química dels productes de casa, , Ed. Mina
Claudi Mans, Los secretos de las etiquetas, , Ed. Ariel

It is highly recommended to use a textbook (as the one indicated in the first place and in the complementary bibliography) specific for understanding the principles of analytical chemistry, but, since this is an introductory course, it is also very important to contextualize it well and, therefore, it is important to explore the food (wine) role of this discipline (chemical analysis).

For that reason popular science books have been included as basic reading.

.

Complementary Daniel C. Harris, Análisis químico cuantitativo , 3, Ed. Reverté

Popular science blogs such as Scientia, blog de Bertus, la margarita se agita, gominolas de petróleo iand el búho gris are also highly recommended.

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
STATISTICS/19224005

Subjects that it is recommended to have taken before
STATISTICS/19224005
MATHEMATICS/19224006
PHYSICS/19224007
CHEMISTRY I/19224008
 
Other comments
Subjects that continue the syllabus: Anàlisi Quìmica Enològica I Anàlisi Química Enològica II Anàlisi Instrumental Gestió de la Qualitat en la Indústria Vitivinícola As well as other optional subjects teached by the analytical chemistry staff
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.