Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Apply basic molecular, cellular and metabolic knowledge to microorganisms and plants |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Comprendre la manera en què els éssers vius extreuen, transformen i utilitzen l'energia del seu entorn
Conèixer l'estructura i funcionament a nivell molecular dels diferents sistemes biològics
Aplicar els coneixements adquirits per a solucionar casos pràctics
Adquirir habilitats pròpies per al treball en el laboratori bioquímic
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció a la Bioquímica |
Concepte i àmbit d'estudi de la Bioquímica. Nivells d'estudi.
Mètodes d'estudi.
Biomolècules
|
2. Estructura de les proteïnes |
Nivells de complexitat.
Estructura primària, estructura secundària (?, ß ?i altres), estructura terciària, estructura quaternària.
Desnaturalització i renaturalització.
Dinàmica de proteïnes.
|
3. Enzims |
Els enzims com a biocatalitzadors.
Factors que afecten l'activitat enzimàtica.
Interaccions enzim-substrat, models. Mecanismes de la catàlisi enzimàtica. Cinètica enzimàtica.
Coenzims i cofactors
Modulació de l'activitat enzimàtica.
|
4. Genètica |
Àcids nucleics.
Replicació del DNA.
Reparació del DNA.
Transcripció.
El codi genètic. Mecanisme de la traducció. Regulació de l'expressió gènica . |
5. Introducció al metabolisme |
Organització.
Vies i cicles metabòlics.
Anabolisme i catabolisme.
Control del flux metabòlic.
Digestió i absorció de substrats en els mamífers. |
6. El flux energètic |
Els éssers vius com a sistemes termodinàmics oberts.
El grup fosfat i l'ATP com a intermediaris energètics comuns.
Reaccions acoblades.
Fosforilació a nivell de substrat i fosforilació oxidativa.
|
7. Cadena respiratòria i fosforilació oxidativa |
Localització.
Reaccions d'òxidoreducció.
Acoblament entre el transport d'electrons i la síntesi d'ATP.
Paper de les llançadores.
Transport d'electrons en el cloroplast i fosforilació fotosintètica.
La fotosíntesi. Fotosistemes.
|
8. Cicle dels àcids tricarboxílics |
Paper central en el metabolisme intermediari.
Reaccions del cicle.
Rendiment energètic.
Reaccions anapleròtiques.
Naturalesa amfibòlica del cicle.
Regulació del cicle . |
9. Metabolisme glucídic |
Esquema general.
Balanç global i importància energètica universal.
Fases de la glicòlisi.
Producció de lactat.
Rendiment energètic i regulació general.
Via de les pentoses.
Biosíntesi de glícids. Gluconeogènesi.
metabolsisme del glicogen
Cicle de Calvin.
|
10. Metabolisme lipídic |
Metabolisme de les lipoproteïnes. Catabolisme de lípids.
Betaoxidació dels àcids grassos.
Rendiment energètic
Cetogènesi.
Biosíntesi de lípids.
Lipogènesi.
Síntesi dels àcids grassos a procariotes. Balanç energètic de la lipogènesi. Metabolisme dels isoprenoids. Colesterol.
|
11. Metabolisme dels aminoàcids |
Catabolisme. Desaminació, transaminació i transdesaminació.
Fixació i organificació del nitrogen. Aminoàcids essencials i no essencials. Metabolisme del NH3.
Cicle de la urea.
Destí de l'esquelet carbonat dels aminoàcids.
Aminoàcids gluconeogènics i cetogènics. Els aminoàcids com a precursors. Degradació de nucleòtids.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
29 |
29 |
58 |
Seminars |
|
11 |
5.5 |
16.5 |
Debates |
|
4 |
4 |
8 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
15 |
15 |
30 |
Laboratory practicals |
|
15 |
15 |
30 |
Personal attention |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Mixed tests |
|
3 |
2 |
5 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presa de contacte i presentació de l'assignatura |
Lecture |
Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor |
Seminars |
Exposició d'un tema complementari al temari de l'assignatura, ja sigui un tema d'actualitat, de tècniques experimentals, etc... |
Debates |
Debats entre alumnes organitzats per grups, sobre un tema previament escollit amb l'ajut del professor i que versi sobre el contingut de l'assignatura |
Problem solving, exercises in the classroom |
Resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Els exercicis els resoldran els alumnes a casa i seran comentats a l'aula |
Laboratory practicals |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoría d'un àmbit de coneixement en un context determinat |
Personal attention |
Consulta individualitzada per part de l'alumne al professor de dubtes concrets. |
Description |
Consultes i comunicació via Moodle. Atenció a l'estudiant al despatx del professor, segons cita previa via e-mail. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Debates |
|
Preparació del debat i participació a l'aula |
15% |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
S'avaluarà l'assistència a classe amb els problemes resolts, i la participació en la discussió d'aquests. |
15% |
Laboratory practicals |
|
Participació i preparació previa del treball, i resolució dels problemes relacionats amb la pràctica, a la sessió de problemes a l'aula.
Assistència obligatòria.
|
10% |
Mixed tests |
|
Les proves inclouran l'avaluació dels continguts donats a la classe magistral, així com dels problemes, pràctiques i seminaris. |
60% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Hi haurà 2 proves durant el curs, que puntuaran totes per la nota final. La nota mitjana de les 2 proves mixtes haurà d'assolir una nota mínima de 4 sobre 10 per tal de sumar-hi la resta de notes avaluades. La segona convocatòria consistirà en un examen de format mixte, on s'avaluarà el contingut de tota l'assignatura, puntuarà el 60% de l'assignatura i del qual també caldrà assolir una nota mínima de 4/10 per a sumar-hi la resta de notes avaluades. Els estudiants que repeteixen l'assignatura i ho demanin explícitament poden ser avaluats només a través de la següent distribució: 90% Proves mixtes + 10% Pràctiques a laboratoris Normes bàsiques d'aplicació als exàmens de Bioquímica: - Els alumnes han de fer sempre l'examen a l'aula indicada (Moodle de l'assignatura)
- Cal portar calculadora.
- A l'hora d'inici d'examen, cal situar-vos asseguts en llocs alternats, a partir de la primera fila.
- Els exàmens comencen a l'hora en punt.
- No us podeu quedar els exàmens.
- Els exàmens que tinguin una lletra inintel·ligible i, el professor consideri que están malpresentats, no es corregiran.
- No es pot tenir el mòbil engegat durant l'examen.
- Cal portar el DNI o equivalent.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Basic |
Mathews, van Holde, Ahern, Bioquímica, última edició disponible,
Stryer, Berg & Tymoczko, Bioquímica, última edició disponible,
Nelson & Cox, Lehninger, Principles of Biochemistry, última edició disponible,
Peretó, Fonaments de bioquímica, última edició disponible,
McKee, Bioquímica, las bases moleculares de la vida, última edició disponible,
Campbell & Farrellz, Bioquímica, última edició disponible,
Devlin, Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations, última edició disponible,
Pratt, Cornely, Essential Biochemistry, última edició disponible,
Voet & Voet, Biochemistry, última edició disponible,
|
-
Mathews, van Holde,
Ahern. Bioquímica, última edició disponible. ISBN:
84-7829-053-2
Recursos
en línea del llibre: http://www.aw-bc.com/mathews
-
Stryer, Berg &
Tymoczko. Bioquímica, última edició disponible. ISBN:
978-84-291-7601-8
Recursos
en línea del llibre: http://bcs.whfreeman.com/biochem6/default.asp?s=&n=&i=&v=&o=&ns=0&uid=0&rau=0
-
Nelson & Cox. Lehninger
Principles of Biochemistry, última edició disponible. ISBN: 0-7167-7108-1
Recursos
en línea del llibre: http://bcs.whfreeman.com/lehninger/default.asp?uid=0&rau=0
-
Peretó.
Fonaments de bioquímica, última edició disponible. ISBN: 84-370-3852-9
-
McKee.
Bioquímica, las bases moleculares de la vida, última edició disponible.
ISBN: 978-0-053-19-530575-3
-
Campbell & Farrell. Bioquímica. última
edició disponible. ISBN: 9706863354
-
Devlin.
Textbook of Biochemistry With Clinical Correlations, última edició
disponible. ISBN: 978-0-471-67808-3
Recursos
en línea del llibre: http://eu.he.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle/productCd-0471678082,courseListingNavId-108280,pageType-techsol,page-6.html
-
Elliott & Elliott.
Biochemistry and Molecular Biology, última edició disponible. ISBN:
0-19-927199-2
Recursos
en línea del llibre: http://www.oup.com/uk/orc/bin/9780199271993/
-
Koolman, Röhm.
Bioquímica: texto y atlas, última edició disponible ISBN: 84-7903-724-5
-
Pratt, Cornely.
Essential Biochemistry. última edició disponibleISBN: 0-471-39387-8
Recursos
en línea del llibre: http://www3.interscience.wiley.com:8100/legacy/college/pratt/0471393878/student/index.html
-
Voet & Voet.
Biochemistry, última edició disponible. ISBN: 978-0-471-19350-0
Recursos
en línea del llibre: http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle.rdr?productCd=047119350X
-
Voet, Voet & Pratt.
Fundamentals of Biochemistry: Life at the Molecular Level, última edició
disponible. ISBN: 978-0-471-21495-3:
Recursos
en línea del llibre: http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle.rdr?productCd=0471214957 |
Complementary |
Voet, Voet & Pratt , Fundamentals of Biochemistry: Life at the Molecular Level , última edició disponible ,
Koolman, Röhm , Bioquímica: texto y atlas , última edició disponible ,
Elliott & Elliott , Biochemistry and Molecular Biology , última edició disponible ,
|
|
|
Other comments |
Assistir el primer dia a clase on s’explica en detall el funcionament de l’assignatura. No estudiar només amb les presentacions usades pels professors a la classe. Cal estudiar amb la bibliografía recomanada. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|