Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Apply basic knowledge of mathematics, physics, chemistry and biology to oenology. |
| A4 |
Participate in programming and designing new wine-production facilities or modifying existing ones |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Effective solutions to complex problems in the field of Oenology. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Be advanced users of the information and communication technologies |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Realitzar balanços de matèria i energia.
Calcular dimensionaments bàsics d'operacions unitàries
Disposar dels criteris necessaris per a realitzar el disseny bàsic del procés d'elaboració de vi i productes derivats.
| | A4 |
Calcular dimensionaments bàsics d'operacions unitàries
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Understand problems and be able to break them down into manageable parts.
Find appropriate solutions.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Understand basic computer hardware.
Understand the operating system as a hardware manager and the software as a working tool.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1: CONCEPTOS GENERALES. Ingeniería de procesos. Operaciones unitarias. Unidades y conversiones. Sistemas de unidades. Estequiometria y relaciones de composición. Conceptos físico químicos. Equilibrio de fases. |
|
TEMA 2: BALANCES MACROSCÓPICOS DE MATERIA. Concepto de balance. Ley de conservación de la materia. Grados de libertad. Solución de problemas de balances de materia en estado estacionario. Sistemas complejos: presencia de recirculaciones, bypass y pugas. |
|
TEMA 3: BALANCES MACROSCÓPICOS DE ENERGÍA. Introducción. Primer principio de termodinámica. Aplicación al estudio energético de procesos. Aplicación a la circulación de fluidos. Aplicación al diseño de compresores. Segundo principio de termodinámica. Concepto de entropía. Ciclos Termodinámicos. Ciclos de Potencia. Ciclos de Refrigeración. |
|
TEMA 4: BALANCE MACROSCÓPICO DE CANTIDAD DE MOVIMIENTO. Formulación y análisis del balance de cantidad de movimiento. Aplicación a la circulación de fluidos por conducciones. Aplicación al estudio de la sedimentación. |
|
TEMA 5: INTRODUCCIÓN A LOS FENÓMENOS DE TRANSPORTE. Mecanismos de transporte. Regímenes de circulación. Leyes de velocidad: Ley de Fick, Ley de Fourier y Ley de Newton. |
|
TEMA 6: OPERACIONES BÁSICAS FÍSICAS CONTROLADAS POR LA TRANSFERENCIA DE MATERIA. Conceptos generales. Estudio de la destilación. |
|
TEMA 7: OPERACIÓN BÁSICA QUÍMICA: LA REACCIÓN QUÍMICA. Conceptos generales. Reactores ideales. |
|
TEMA 8: OPERACIONES BÁSICAS FÍSICAS CONTROLADAS POR LA TRANSFERENCIA DE ENERGÍA. Conceptos generales. Estudio de la evaporación. |
|
TEMA 9: OPERACIONES BÁSICAS FÍSICAS CONTROLADAS POR LA TRANSFERENCIA SIMULTÁNEA DE MATERIA Y ENERGÍA. Conceptos generales. Estudio de la humidificación y acondicionamiento de gases. |
|
TEMA 10: OPERACIONES BÁSICAS FÍSICAS CONTROLADAS POR LA TRANSFERENCIA DE CANTIDAD DE MOVIMIENTO. Conceptos generales. Sedimentación y Flotación. Centrifugación. Filtración. |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
1 |
2 |
Problem solving, classroom exercises |
|
15 |
20 |
35 |
Lecture |
|
14 |
17 |
31 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Mixed tests |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
donar visió general enginyeria de procés |
Problem solving, classroom exercises |
fer problemes |
Lecture |
explicar temari |
Personal tuition |
resoldre dubtes |
Description |
Consultes despatx, moodle, e-mail |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Corresponen als problemes a entregar |
10% |
Mixed tests |
|
examen de problemes |
90% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Per fer la ponderació de la nota final s'ha de treure un mínim de 3.5 en les diferents proves.Es faran 2 proves en el periode d'examens previst a la Facultat. La segona convocatòria consistirà en un exàmen final, mantindran les notes proves superades i altres Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Basic |
Antoni Aucejo, M. DolorsBenages, Àngel Berna, Margarita Sanchotello, Carles Solà, Introducció al’Enginyeria Química, ,
R.M.Felder, R.W.Rousseau , Principios Elementales de los Procesos Químic, ,
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MATHEMATICS/19224006 | PHYSICS/19224007 | CHEMISTRY II/19224009 | CHEMISTRY I/19224008 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|