Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Apply basic knowledge of mathematics, physics, chemistry and biology to oenology. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Ser capaç d'aplicar adequadament la química a l'enologia.
Ser capaç d'utilitzar els coneixements sobre la composició química del vi per dominar les pràctiques enològiques.
Ser capaç d'utilitzar la composició química del vi i la seva evolució per poder respondre davant d'un problema enològic concret i / o donar els consells i prescripcions necessàries.
Demostrar sentit crític en la lectura de treballs científics relacionats amb el temari de l'assignatura
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. ENOGRAFIA |
1.Composició química general del vi. L’aigua, importància enològica. Determinació d’addicions fraudulentes mitjançant l'estudi isotòpic.
2. Àcids orgànics d'origen natural i fermentatiu.
3. Composició mineral.
4.Carbohidrats i polisacàrids.
5. Productes volàtils i aromàtics. Els alcohols, l'etanol. L'acetaldehid, terpens i èsters.
6. Compostos polifenòlics: àcids fenòlics, flavonoides i tanins hidrolitzables.
7.Compostos nitrogenats. Vitamines. |
2. PROCESSOS ÀCID- BASE |
1. Importància enològica de l'acidesa: propietats dependents.
2. Mesures enològiques d'acidesa: Atot, Acen, pH, Avol. Acidesa i caràcters gustatius.
3. Balanços acidimètrics: estat dels àcids del vi, d'anions i cations, d'àcids orgànics.
4. Capacitat amortidora del vi.
5. Modificacions naturals de l'acidesa
6. Correcció química del pH del vi. Conseqüències químiques i determinació de fraus. |
3. PROCESSOS D'OXIDACIÓ I REDUCCIÓ |
1.Potencial redox en enologia. Sistemes redox.
2. Mesures i control redox del vi: mesura del potencial redox, de l'oxigen dissolt, de la capacitat reductora d'un vi.
3. Evolució dels sistemes redox al vi. Dissolució d'oxigen, evolució de l'oxigen dissolt.
4. Redox i caràcters gustatius. Generació de mercaptans. |
4. COL.LOIDES I PRECIPITACIONS. Clarificació i estabilitat del vi. |
1. La netedat del vi. Mètodes d'avaluació.
2. Química dels col.loids. Col.loids naturals i de formació accidental.
3. Clarificació dels vins: propietats químiques dels clarificants.
4. Caracterització dels precipitats. Fonaments i tractaments correctors.
5. L'estabilitat del vi. Controls d'estabilitat. |
5. QUÍMICA DEL COLOR DEL VI |
1. Antocians: equilibri químic i color, influència del pH i del SO2, oxidació, degradació i copigmentació.
2. Proantocianidines: polimerització, reacció amb proteïnes, carbohidrats i antocians. Oxidació. |
6. L'ENVELLIMENT DEL VI |
1. Fenòmens químics de l'envelliment: transformació de la matèria colorant. Esterificació. Importància enològica de l'acetat d'etil. Dissolució dels constituents aromàtics de la fusta. 2. Química del suro: aromes procedents del suro, mecanismes de formació. 3. Envelliment artificial. |
7. ADDITIUS |
1. Acció del SO2. Equilibris de dissociació i combinació. Influència organolèptica. Factors.
2. Altres additius. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
9 |
9 |
18 |
Lecture |
|
45 |
54 |
99 |
Debates |
|
2 |
2 |
4 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Short-answer objective tests |
|
6 |
21 |
27 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
El primer dia de classe es presentarà l’assignatura, s’explicarà breument el temari i llur organització, metodologia a seguir, la bibliografia més adient i la forma d’avaluació. S’explicarà a l’alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Problem solving, exercises in the classroom |
Es resoldran a classe qüestions relacionades amb la teoria, problemes pràctics relacionats amb la detecció de l’aguat, paràmetres analítics de l’acidesa, desacidificacions i acidificacions i precipitacions. |
Lecture |
S’explicaran a classe els continguts de l’assignatura i es comentaran breument els articles als quals podran accedir als alumnes a través del Moodle. En aquest sentit, l’alumne disposarà, mitjançant el Moddle, de documents, publicacions i treballs relacionats amb linees de recerca actuals en l’àmbit de la química enològica i amb el temari de l’assignatura. L’accés a aquesta informació és voluntària i es proporciona per a que l’alumne pugui ampliar aquells aspectes de l’assignatura que puguin ser-li d’interès. |
Debates |
Discussió a l’aula sobre temes concrets relacionats amb els continguts de l’assignatura que s’estan impartint. |
Personal attention |
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes |
Description |
L’alumne podrà consultar dubtes al professor sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’assignatura en hores convingudes |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises in the classroom |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. |
8% |
Debates |
|
Es valorarà:
- com s'apliquen els coneixements explicats a la classe magistral
- la discussió, amb base científica, sobre qüestions concretes relacionades amb temes de l'assignatura |
2% |
Short-answer objective tests |
|
Es valorarà la correcta aplicació dels continguts explicats a classe en la ressolució de forma correcta i raonada de qüestions i problemes. A la primera convocatòria es realitzaran un total de 4 proves de preguntes curtes al llarg de l'assignatura |
90% (para las 4 pruebas)
|
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Primera convocatòria: Les proves de preguntes curtes correspondran a quatre controls que es realitzaran al llarg de l'assignatura. S'aplicarà per defecte l'avaluació continua. Si un alumne, per qüestions laborals o estada Erasmus, desitja renunciar a l'avaluació continua ho haurà de sol.licitar formalment per escrit, abans de la realització del primer control, seguint el model que es proporcionarà a l'alumne a través de la plataforma Moodle. En aquests casos els quatre controls, els debats i els exercicis seran substituïts per una prova única que correspondrà al 100% de la nota final Segona convocatòria: els quatre controls, els debats i els exercicis seran substituïts per una prova única, que correspondrà al 100% de la nota final.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Basic |
L. USSEGLIO-TOMASSET, Química Enológica, última edición, Technique & Documentation - Lavoisier, Paris
J.J. MORENO VIGARA, R.A. PEINADO AMORES, Química Enológica, última edición, Mundi-Prensa-AMV Ediciones
A.D. WEBB (editor), Chemistry of Winemaking, última edición, Advances in Chemistry Series nº 137. American Ch
R. S. JACKSON, Wine Science, principles and applications, última edición, Academic Press, San Diego
J. RIBÉREAU-GAYON, Y. GLORIES, A. MAUJEAN, D. DUBOURDIEU, Handbook of Enology, última edición, John Wiley and Sons, Chichester
Ph.D. YAIR MARGALIT, Concepts in Wine Chemistry, última edición, San Francisco
J. FARKAS, Technology and Biochemistry of Wine, última edición, Gordon and Brach Science Publishers, New York
B. W. ZOECKLEIN, K.C. FUGELSANG, B.H. GUMP, F.S. NURY, Wine Analysis and Production, última edición, Chapman & Hall, New York
A consultar en la plataforma Moodle, Direccions d'internet proporcionados en clase a lo largo de la asignatura, ,
A consultar en la plataforma Moodle, Artículos científicos proporcionados en clase a lo largo de la asignatura, ,
|
|
Complementary |
R.B.BOULTON, V.L.SINGLETON, L.F.BISSON, R.E.KUNKEE, Principles and Practices of Winemaking, última edición, The Chapman & Hall Enology Library, New Yo
C. FLANZY, Enología: fundamentos científicos y tecnológicos, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones, 2ª edición
R. MOLINA, Teoría de la clarificación de mostos y vinos y sus aplicaciones prácticas, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones
R.J. CLARKE, J. BAKKER Editors, Wine flavour chemistry, última edición, Blackwell Publishing
A.L. WATERHOUSE, J.A. KENNEDY Editors, Red wine color. Revealing the Mysteries, última edición, ACS Symposium Series 886
J. BLOUIN, E. PEYNAUD, Enologia práctica, última edición, A. Madrid Vicente Ediciones
E. PRIMO YÚFERA, “Química Agrícola III. Alimentos”, Cap.5, última edición, Ed. Alhambra
C.S. OUGH DSc, MS, Winemaking Basics, última edición, Food Products Press, New York
|
|
Subjects that continue the syllabus |
GENERAL OENOLOGY I/19224106 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
CHEMISTRY II/19224009 | CHEMISTRY I/19224008 |
|
|
Other comments |
Es recomana a l'alumnat que no tingui bons fonaments de química orgànica i analítica que faci una revisió a l'inici de l'assignatura sobre: formulació orgànica, principals reaccions orgàniques, equilibris àcid-base, equilibris redox i conceptes bàsics sobre precipitacions.
NOTA LEGAL
La informació continguda a l' espai Moodle de l'assignatura (vídeos, presentacions en power point, documents docents, etc) està sotmesa a drets d’imatge, protecció de dades de caràcter personal i propietat intel·lectual. En aquesta assignatura no es dona consentiment per realitzar gravacions de les classes ni reproducció o transmissió total o parcial de la informació continguda en l'espai Moodle, fora d'aquest espai. De fer-ho sense aquest consentiment i autorització es pot incórrer en una falta disciplinària i també en una denúncia penal. (Servei d’assessoria jurídica de la URV) |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|