IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) QUALITY FACTORS IN CULTIVATING VINES Code 19224214
Study programme
Bachelor's Degree in Oenology (2014)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional
Language
Català
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
E-mail antonio.sanchezo@urv.cat
Lecturers
SÁNCHEZ ORTIZ, ANTONI
Web
General description and relevant information Conèixer la resposta de la vinya front l’estrès. Avaluar les repercussions de l’estrès hídric respecte la qualitat final del raïm. Finalment, conèixer les eines de viticultura de precisió per millorar la gestió ecofisiològica de la vinya vers els reptes de la variablitat climàtica actual.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Use quality criteria and knowledge of edaphology, climatology and viniculture to monitor raw material production in accordance with the regulations
 A5 Participate in innovation wine-producing programmes
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Programar calendari de tractaments necessària per a la protecció sanitària de la vinya, donar els consells i les alternatives adequades.
 A5 Interpretar els resultats de diferents assaigs d'investigació i donar els consells i les prescripcions necessàries
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Factors de qualitat en viticultura. Introducció: El medi vitícola i factors de millora de la qualitat del raïm: varietat, clima, sòl i maneig antròpic del cultiu de la vinya. Importància i diversificació de les tipologies de vins, vins vinculats al territori, vins de terroir i varietats viníferes autòctones.
2. Ecofisiologia vitícola. L’ecofisiologia. Plasticitat fenotípica i ecotips. Factors de qualitat que afavoreixen el creixement. Fotosíntesi: factors interns i externs que influeixen en l’eficàcia fotosintètica. Reflectància i fluorescència de les clorofil·les. Processos fisiològics que determinen la qualitat de la verema.
3. Relacions hídriques en la vinya. Concepte de l’estrès a les plantes. Factors determinants de l’estrès hídric en el cep. Respostes isohídriques i anisohídriques a l’estrès hídric. Regulació de l’estrès vers la qualitat final del raïm. Gestió de la canòpia, equilibri entre vegetació i collita
4. Canvi climàtic. Evolució i situació actual. Prediccions futures a nivell mundial. Mesures pal·liatives en el maneig del cultiu de la vinya. Adaptacions del cultiu de la vinya en el nou escenari actual: mesures per adaptar i pal·liar l’efecte de la variabilitat climàtica a les noves tendències de vins.
5. Viticultura de precisió a nivell de sòl i clima. Aparells de mesura en sòls: sensors d’humitat, contingut volumètric d’aigua, sensors de salinitat i temperatura. Aparells de mesura de variables climàtiques: sensors d’humitat relativa ambiental, temperatura de l’aire, pluviometria, piranometria, sensors de radiació UV, Radiació PAR, anemometria.
6. Viticultura de precisió a nivell de planta. Mesura de l’estrès: mètodes destructius i no destructius. Aparells de mesura: flux de saba, dendrometria (contraccions i dilatacions del tronc), porometria (conductància estomàtica), ceptòmetre (coberta vegetal i mesura del LAI i del PAR Interceptat), càmera de scholander (potencial hídric foliar), medidors de clorofila, sensors d’humectacio de fulla.
7. Viticultura de precisió a nivell de parcel·la. Teledetecció i espectroradiometria: sensors SRS, mesura del NDVI i del PRI. Index de vegetació diferencial normalitzat, index de reflectancia en cobertes vegetals.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A3
23 15 38
Field work
A3
A5
22 12 34
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
A3
A5
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Lecture Estudi dels factors de qualitat determinants en la produccio de qualitat, reptes actual de la viticultura.
Field work Pràctiques de funcionament de diferents sensors de mesura: climàtics, sòl i planta
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Personalized attention
Description
Contactar via correu electrònic per la resolució de dubtes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Field work
A3
A5
Es faran informes i fòrums sobre les visites realitzades. 40%
Mixed tests
A3
A5
25% qüestionari de preguntes curtes dels temes impartits en l’assignatura i 25% interpretació de mesures ecofisiològiques. 50%
Others  

Interpretació d'un article de fisología, estrès i canvi climàtic

10%
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: es realitzarà una prova escrita de les parts no superades amb un 4,5 a la primera convocatòria.


Sources of information

Basic

- Argillier JP, Interdépendence des facteurs de la qualité, CAH, Montpellier, 1989.

- Azcón-Bieto, J., Talón, M., Fundamentos de Fisiología Vegetal, Mc Graw-Hill,  U Barcelona, 2000l

- Champagnol, F., Élements de physiologie de la vigne et viticulture générale, editat per l'autor, Montpellier, 1984.

- García de Luján, A., Bustillo, JM., Puertas, B., INIA, Sèrie Producción Vegetal, Comportamiento de variedades de vid universales en zona cálida española, Madrid, 1991

- Gladstones, J., Viticulture and environment, Ed Wine Titles, 1992

- Jackson, D., Climate, Monographs in Cool Climate Viticulture-2, Daphne Brasell Associates, New Zealand, 2001

- Jackson, D., Schuster, D., The production of Grapes and wine in cool climates, Daphne Brasell Associates, New Zealand, 2001

- Junta de Andalucía, Consejería de Agriculltura y Pesca, Aptitudes agronómicas y enológicas de cultivares de vinos tintos en clima cálido (Montilla Moriles), Red andaluza de experimentación agraria 2/96, 2002

- Hidalgo L., Viticultura general, Mundi-prensa, 1993.

- Huglin P., Biologie et écologie de la vigne, Paris, Lavoisier, 1986

- Nilsen, E., Orcutt, D. Physiology of Plants Under Stress, John Wiley and Sons, 1996

- Krstic, M., Moulds, G., Panagliotopoulos, B., West, S. Growing Quality Grapes to Winery Specification, Ed Wine Titles, 2003

- Reigosa, M., Pedrol, N., Sánchez, A., La Ecofisiología, Una ciència de síntesis, Ed Thomson, 2004

- Proceedings of the fifth International Synposium on Grapevine Physiology, 25-30 may 1997, Jerusalem Ed BA Bravdo, 2000

- Smart R., Robinson M, Sunlight into wine, MAF of New Zealand, Adelaide, 1991

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.