IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) PLANNING AND MANAGING ENOTOURISM Code 19224220
Study programme
Bachelor's Degree in Oenology (2014)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional
Language
Català
Department Geography
Coordinator
SALVAT SALVAT, JAUME
E-mail jaume.salvat@urv.cat
Lecturers
SALVAT SALVAT, JAUME
Web
General description and relevant information L’enoturisme s’ha convertit en una fórmula de diversificar l’activitat turística, però també en una estratègia per millorar l’economia de cellers i productors, en un atractiu fonamental dels territoris vitivinícoles i en un factor d’atracció de les destinacions turístiques. Per aquestes raons darrerament és promogut per les institucions a causa del seu potencial de creixement, tot i això, en ser una activitat molt recent, precisa d’una major comprensió dels seus factors de desenvolupament així com de les fórmules eficients de promoció i gestió de l’activitat. A ningú se li escapa la dimensió transversal de l’activitat enoturística que la converteix en un mecanisme de gran interès de cara a contribuir, de forma clara, al desenvolupament territorial. Ben estructurat, l’enoturisme no només pot generar recursos econòmics als productors o transformadors, sinó també efectes positius al conjunt del territori a través de la dinamització d’altres activitats econòmiques locals o de la valorització del patrimoni i del paisatge. El curs està pensat per millorar la comprensió del fenomen, identificar els factors clau per al seu desenvolupament, orientar sobre els models de gestió de l’activitat i de com l’activitat s’integra en els processos de desenvolupament territorial a través de l’anàlisi comparada de diferents models i l’estudi de casos pràctics.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A8 Manage a wine company using sustainability criteria
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A8 .Identifica noves oportunitats de desenvolupament de modalitats i productes turístics en un entorn dinàmic de canvi social i de les preferències de la demanda.
Relaciona el desenvolupament de nous productes amb les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Coneix les especificitats de la planificació i gestió de productes turístics específics.
Coneix les especificitats de planificació i gestió de productes turístics emergents.
Coneix les especificitats de la planificació i gestió de productes turístics específics.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Introducció a l'enoturisme Vi o turisme
Definicions
Models territorials
El disseny del producte
El producte enoturístic
La cadena de valor
Els components de l'experiència
Desenvolupament i planificació de l'enoturisme La turistificació dels espais del vi: diferenciació i tematització
Estratègies territorials: racionalització i singularitat
La segmentació

Gestió territorial de l'enoturisme La posada en valor de les destinacions.
Estratègies de comercialització
Nous sistemes de comercialització
Xarxes de col·laboració Xarxes informals i formals
Estratègies de les politiques públiqes
Els clubs de producte
Anàlisi de casos

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A8
3 2 5
Lecture
A8
20 20 40
Practical cases/ case studies in the classroom
A8
3 3 6
Debates
A8
1 4 5
Assignments
A8
2 10 12
Personal attention
A8
3 4 7
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Explicació dels continguts de l’assignatura i dels sistemes d’avaluació .
Indroducció al marc conceptual de l'assignatura.
Lecture Desenvolupament dels continguts del temari
Practical cases/ case studies in the classroom Anàlisi d'experiències i casos.
Debates Discussió i debat sobre algun tema d’actualitat presentat pel professor on cal participar. També es té en compte la participació activa de l’alumne a classe.
Assignments Descripció d’un producte enoturístic
Personal attention Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom.
Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Personalized attention
Description
Els alumnes disposaran de la possibilitat de rebre atenció personalitzada a les hores assignades de tutoria de l’assignatura fora de les hores de classe i durant les hores destinades al treball autònom. Fora d’aquestes hores hi haurà la possibilitat de concertar hores d’atenció sol•licitant-ho prèviament per correu electrònic a l’adreça jaume.salvat@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
A8
S'avaluarà la participació als debats i fòrums proposats a classe a través del moodle. També es tindrà en compte la participació activa a l'aula. 10%
Assignments
A8
Treball en grup d'anàlisi i descripció d'un producte enoturístic. 30%
Others  

Proves de desenvolupament

60%
 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura cal que els alumnes realitzin totes les activitats avaluatives i tinguin com a mínim un quatre de cadascuna per tal de poder fer la mitjan.En la segona convocatòria es recuperaran aquelles activitats per les quals no s'ha assolit la nota mínima.


Sources of information

Basic Sophie Lignon-Darmaillac, L'Oenotourisme en France, nouvelle valorisation des vignobles : analyse et bilan , , Bordeaux : Féret, cop. 2009
Jack Carlsen and Stephen Charters, Global wine tourism , , Wallingford, Oxon, UK : CABI Pub., cop. 2006
Luis Vicente Elías Pastor, El Turismo del vino : otra experiencia de ocio, , Bilbao : Universidad de Deusto, 2006
F. Xavier Medina, Damià Serrano, Jordi Tresserras, eds, Turismo del vino : análisis de casos internacionales , , Barcelona : UOC, 2011
C. Michael Hall ... [et al.], Wine tourism around the world : development, management and markets , , Oxford ; Burlington, MA : Elsevier Butterworth-Hei

Complementary Salvador Antón Clavé, Francesc González Reverté, (coordinadores) ; Martí Cors i Iglesias, A propósito del turismo : la construcción social del espacio turístico, , Barcelona : UOC, 2007
José Antonio Donaire, Turisme cultural entre l'experiència i el ritual, , Bellcaire : Vitel·la, 2008

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.