DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) HERRAMIENTAS DE ANÁLISIS DE DATOS PARA EL LABORATORIO AGROALIMENTARIO Código 19224229
Titulación
Grado en Enología (2014)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Química Analítica y Química Orgánica
Coordinador/a
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Correo-e ricard.boque@urv.cat
Profesores/as
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura està dividida en dos blocs, on es tractaran 2 aspectes de vital importància en els laboratoris de control de qualitat alimentari. El primer és la validació dels mètodes analítics i el càlcul dels seus paràmetres de qualitat, com ara l'exactitud o la precisió. Aquests paràmetres són fonamentals per garantir la qualitat dels resultats analítics i, per tant, per realitzar un bon control de la qualitat que repercuteixi en una major confiança dels consumidors. El segon aspecte és el tractament de les dades analítiques que es generen al laboratori de control de qualitat. Avui en dia, amb la gran quantitat de dades que poden subministrar els moderns instruments de mesura, es fa imprescindible conèixer les eines estadístiques que poden permetre extreure la màxima informació útil d'aquestes dades i que poden fer més competitiu el laboratori i la pròpia empresa.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aplicar conocimientos básicos de matemáticas, física, química y biología a la enología
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva en el campo de la Enología.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Validar adequadament un mètode analític i controlar-ne els resultats.
Conèixer el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Entiende el problema y es capaz de desglosarlo en partes manipulables.
Elabora una estrategia realista para resolver el problema.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Introducció. Documentació de referència
Estadística bàsica per al laboratori d'anàlisi Proves d'hipòtesi
Anàlisi de la variància
Regressió lineal
Paràmetres de qualitat en anàlisi química Exactitud: veracitat i precisió
Selectivitat
Sensibilitat
Límits de detecció i quantificació
Linealitat
Robustesa
Validació de mètodes analítics Validació interna
Validació externa: exercicis interlaboratori
Càlcul de la incertesa de resultats analítics
Big data en anàlisi agroalimentària.
Tractament i anàlisi de dades multivariants
Tècniques de representació
Tècniques de classificació
Tècniques de predicció

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A1
12 12 24
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
B2
12 18 30
Presentaciones/exposiciones
A1
3 9 12
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas mixtas
A1
3 3 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura:
- Organització (calendari d'activitats)
- Metodologies
- Criteris d'avaluació
Sesión magistral Explicació dels diferents temes, prèvia lectura d'algun text per part dels alumnes.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució de casos pràctics relacionats amb els temes tractats.
Presentaciones/exposiciones Presentació d'informes (individuals o en grup) d'algun tema proposat.
Atención personalizada Resolució de dubtes al despatx o de forma virtual (Moodle o correu-e)

Atención personalizada
descripción
Tutories individuals al despatx, amb cita prèvia.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
B2
45-50%
Presentaciones/exposiciones
A1
30%
Atención personalizada
0-5%
Pruebas mixtas
A1
20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en un examen, que comptarà el 40% de la nota de l'assignatura, i, opcionalment, en la presentació dels treballs que no s'hagin presentat al llarg del curs, i que comptaran la nota corresponent, fins a un 50% del total de l'assignatura. En el cas de la resolució de problemes, es tindrà en compte la nota de la 1ª convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica James N. Miller, Jane C. Miller, Estadística y quimiometría para química analítica, , Madrid : Prentice Hall, DL 2002

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.