IDENTIFYING DATA 2020_21
Subject (*) BEER-PRODUCTION TECHNOLOGY Code 19625218
Study programme
Fermented Beverages (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
9 Optional AN
Language
Castellà
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
PLATA COTS, ROGER
E-mail roger.plata@urv.cat
Lecturers
PLATA COTS, ROGER
Web
General description and relevant information En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Develop a thorough knowledge of chemical, biological and technological processes and of the latest scientific and technical advances involved in the production of fermented beverages, from the raw material to the final product
 A2 Relate the different types of fermented beverage to the raw material and production method and relate them to the sensory characteristics of the final product
 A6 Evaluate, incorporate and manage the latest tools of environmental sustainability and life cycle analysis in the production of fermented beverages
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Conèixer els diversos processos tecnològics propis de l'elaboració de la malta i la cervesa.
Saber utilitzar els equips necessaris per a l'elaboració i l'envasat de la cervesa.
Distingir els diferents tipus d'envasats disponibles en l'elaboració de cervesa, així com els avantatges i inconvenients de cadascún d'ells.
 A2 Reconèixer les característiques que distingeixen els diferents tipus de cervesa.
 A6 Distingir els diferents tipus d'envasats disponibles en l'elaboració de cervesa, així com els avantatges i inconvenients de cadascún d'ells.
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
 CT7 Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant URV. (Igualtat)
Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
- Manejo de las materias primas. o Lúpulo: cultivo, composición y propiedades de sus componentes, evaluación y variedades de lúpulo.
o Agua: Obtención de agua, requisitos que debe cumplir, procesos para la mejora del agua.
o Adjuntos: maíz, arroz, cebada, trigo, azúcar, caramelo,…
- Obtención del mosto: o Molturación de la malta: pretratamiento, molturación en seco o humeda.
o Maceración: transformaciones químicas y bioquímicas durante la maceración, mezcla y tipo de procesos.
o Filtración del mosto.
o Cocción del mosto: procesos y transformaciones durante la cocción, sistemas de cocción, control del mosto saliente, cálculo del rendimiento.
o Enfriamiento y clarificación del mosto.
o Control de los procesos durante la fabricación del mosto.
- Estudios de los diferentes métodos y procedimientos para la fabricación de tipos de cerveza. o Transformaciones durante la fermentación y maduración: metabolismo de la levadura, formación y degradación de productos secundarios.
o Fermentación y maduración clásicas.
o Fermentación y maduración en tanques cilindrónicos.
o Filtración de la cerveza: tipos de filtros.
o Estabilización de la cerveza: estabilización biológica y coloidal. Estabilidad de sabor.
o Carbonatación de la cerveza.
o Procesos especiales para la fabricación de la cerveza. Ice beer. Procesos de extracción del alcohol.
- Envasado de la cerveza o Envasado en botellas de vidrio retornables: ventajas e inconvenientes, procesos de pretratamiento, llenado, taponado, control, pasteurización, etiquetado. Particularidades de las botellas de vidrio no retornables.
o Envasado en botellas de PET: propiedades, fabricación, transporte, procesos de llenado, taponado y etiquetado.
o Envasado en latas: propiedades, limpieza, procesos de llenado e inspección.
o Envasado en barriles, kegs, latas grandes.
- La cerveza terminada: composición, sabor y espuma, tipos de cerveza y sus particularidades.
- Gestión de desechos y medio ambiente.
- Particularidades de las cervecerías pequeñas y microcervecerías: cerveza artesanal.
- Visitas industriales.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1
A2
22 48 70
Laboratory practicals
A1
A2
A6
CT2
20 20 40
Fieldwork/excursions
A1
A2
15 15 30
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
A1
A2
A6
2 8 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities
Lecture
Laboratory practicals
Fieldwork/excursions
Personal attention

Personalized attention
Description

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A1
A2
A6
CT2
50 %
Fieldwork/excursions
A1
A2
10 %
Mixed tests
A1
A2
A6
40 %
Others  
 
Other comments and second exam session

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.