IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011002
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal First Second
Language
Castellà
Department Enginyeria Química
Coordinator
GIAMBERINI -, MARTA
E-mail marta.giamberini@urv.cat
ms.yalfani@urv.cat
Lecturers
GIAMBERINI -, MARTA
YALFANI -, MOHAMMAD SADEGH
Web http://moodle.urv.net
General description and relevant information S’introdueixen els principis de la Termodinàmica d’equilibri i la seva aplicació a sistemes ideals relacionats amb l’Enginyeria Química.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Poder enunciar la primera llei de la Termodinàmica i explicar-ne les implicacions físiques. A1
A4
A15
B2
B3
B4
B8
B14
B15
C2
C5
Calcular treball mecànic d’expansió-compressió i avaluar balanços d’energia en processos. A1
A3
A15
B1
B2
B3
B14
C5
Poder enunciar la segona llei de la Termodinàmica i explicar-ne les implicacions físiques. Avaluar canvis d’entropia en processos senzills en sistemes ideals A3
A4
A5
A15
B1
B2
B3
B4
B8
B14
B15
C2
C5
Enunciar les definicions dels potencials termodinàmics Entalpía, energia lliure de Helmholtz i de Gibbs, i poder avaluar-ne les seves variacions a partir de variacions d’altres variables de estat. Aplicar-los a les transformacions pertinents. A1
A3
A4
B1
B2
B3
B14
B15
C5
Avaluar l’energia de Gibbs de reacció en sistemes ideals i obtenir la constant de reacció. Obtenir les composicions a l’equilibri en una reacció entre gasos ideals. A2
A3
A5
B1
B2
B3
B8
B14
C5
Avaluar variacions de la constant de reacció amb la temperatura. Utilitzar el principi de Le Châtelier per fer estimacions de l’evolució de l’equilibri de reacció en canviar les condicions externes. A5
A10
B1
B3
B14
B16
C2
C5
Aplicar la Termodinàmica d’equilibri en el si d’un avantprojecte relacionat amb l’Enginyeria Química, treballar en equip i desenvolupar les habilitats socials que en són pròpies. A1
A3
A4
A15
B1
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B13
B14
B16
B17
B18
B19
C2
C3
C4
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. Termodinàmica: Temperatura, pressió i altres variables d’estat, propietats dels gasos ideals, equacions d’estat per a gasos ideals i gasos reals.
2. Primera llei de la Termodinàmica: Treball, calor i enunciat de la primera llei, capacitats calorífiques, càlcul de magnituds relacionades amb la primera llei per sistemes ideals.
3. Segona llei de la Termodinàmica: Enunciat de la segona llei, aplicació a màquines tèrmiques, entropia, càlcul de diferències d’entropia per sistemes senzills.
4. Equilibri termodinàmic en el bescanvi de matèria: Potencial químic i equació de Gibbs, potencials de Helmholtz i Gibbs, equilibri de fases, equilibri químic.
5. Funcions termodinàmiques estàndard de reacció: Estats estàndard, entalpies estàndard de reacció i de formació, dependència dels calors de formació amb la temperatura, energia de Gibbs estàndard de formació i reacció.
6. Equilibri químic en barreges de gasos ideals: potencial químic per a una barreja de gasos ideals, dependència en funció de la pressió, dependència de la constant d’equilibri amb la temperatura, equilibri de reacció, desplaçament de l’equilibri en canviar les condicions de T i P.
7. Dissolucions: composició, magnituds de barreja, dissolucions dil.luides ideals.
8. Electroquímica: Sistemes electroquímics, pil.les galvàniques, elèctrodes reversibles, potencials normals d’elèctrode.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
22.5 45 67.5
Project proposal
15 30 45
Problem solving, classroom exercises
15 15 30
 
Personal tuition
3.5 0 3.5
 
Objective short-answer tests
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Lecture Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Project proposal Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre.
Problem solving, classroom exercises Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.

Personalized attention
 
Personal tuition
Problem solving, classroom exercises
Project proposal
Lecture
Description
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Problem solving, classroom exercises La correcta resolució d'aquests exercicis pot suposar fins a 1 punt addicional en la nota final, sempre que es compleixin els següents requisits:
- La nota mitjana d'ambdós parcials ha d'ésser igual o superior a 4.5.
- Al menys un 80% dels exercicis han hagut d'ésser realitzats.
Fins a un 10% addicional.
Objective short-answer tests Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final. 75%
 
Other comments and second exam session

Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals.


Sources of information

Basic I.N. LEVINE, FÍSICO QUÍMICA, MCGRAW-HILL LATINOAMERICANA S.A., 3ERA. ED., BOGOTÁ, 1991

Complementary SMITH, S.; VAN NESS, H.C., INTRODUCCIÓN A LA TERMODINÁMICA EN INGENIERÍA QUÍMICA, 5A ED. MCGRAW-HILL, 1997
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990
KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
, Internet, ,

Recommendations


 
Other comments
Es recomanable tenir un nivell operatiu en Càlcul Diferencial i Integral elemental, així com d’Algebra elemental, segons els continguts del Batxillerat.