Code |
|
A1 |
L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment. |
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A5 |
La modelització dels sistemes amb reacció química. |
A10 |
El càlcul i disseny de reactors químics bàsics. |
A15 |
L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B17 |
Creativitat. |
B18 |
Lideratge. |
B19 |
Sensibilitat per a temes medioambientals. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectives |
Competences |
Poder enunciar la primera llei de la Termodinàmica i explicar-ne les implicacions físiques. |
A1 A4 A15
|
B2 B3 B4 B8 B14 B15
|
C2 C5
|
Calcular treball mecànic d’expansió-compressió i avaluar balanços d’energia en processos. |
A1 A3 A15
|
B1 B2 B3 B14
|
C5
|
Poder enunciar la segona llei de la Termodinàmica i explicar-ne les implicacions físiques. Avaluar canvis d’entropia en processos senzills en sistemes ideals |
A3 A4 A5 A15
|
B1 B2 B3 B4 B8 B14 B15
|
C2 C5
|
Enunciar les definicions dels potencials termodinàmics Entalpía, energia lliure de Helmholtz i de Gibbs, i poder avaluar-ne les seves variacions a partir de variacions d’altres variables de estat. Aplicar-los a les transformacions pertinents. |
A1 A3 A4
|
B1 B2 B3 B14 B15
|
C5
|
Avaluar l’energia de Gibbs de reacció en sistemes ideals i obtenir la constant de reacció. Obtenir les composicions a l’equilibri en una reacció entre gasos ideals. |
A2 A3 A5
|
B1 B2 B3 B8 B14
|
C5
|
Avaluar variacions de la constant de reacció amb la temperatura. Utilitzar el principi de Le Châtelier per fer estimacions de l’evolució de l’equilibri de reacció en canviar les condicions externes. |
A5 A10
|
B1 B3 B14 B16
|
C2 C5
|
Aplicar la Termodinàmica d’equilibri en el si d’un avantprojecte relacionat amb l’Enginyeria Química, treballar en equip i desenvolupar les habilitats socials que en són pròpies. |
A1 A3 A4 A15
|
B1 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B16 B17 B18 B19
|
C2 C3 C4 C5
|
Topic |
Sub-topic |
1. |
Termodinàmica: Temperatura, pressió i altres variables d’estat, propietats dels gasos ideals, equacions d’estat per a gasos ideals i gasos reals. |
2. |
Primera llei de la Termodinàmica: Treball, calor i enunciat de la primera llei, capacitats calorífiques, càlcul de magnituds relacionades amb la primera llei per sistemes ideals. |
3. |
Segona llei de la Termodinàmica: Enunciat de la segona llei, aplicació a màquines tèrmiques, entropia, càlcul de diferències d’entropia per sistemes senzills. |
4. |
Equilibri termodinàmic en el bescanvi de matèria: Potencial químic i equació de Gibbs, potencials de Helmholtz i Gibbs, equilibri de fases, equilibri químic. |
5. |
Funcions termodinàmiques estàndard de reacció: Estats estàndard, entalpies estàndard de reacció i de formació, dependència dels calors de formació amb la temperatura, energia de Gibbs estàndard de formació i reacció. |
6. |
Equilibri químic en barreges de gasos ideals: potencial químic per a una barreja de gasos ideals, dependència en funció de la pressió, dependència de la constant d’equilibri amb la temperatura, equilibri de reacció, desplaçament de l’equilibri en canviar les condicions de T i P. |
7. |
Dissolucions: composició, magnituds de barreja, dissolucions dil.luides ideals. |
8. |
Electroquímica: Sistemes electroquímics, pil.les galvàniques, elèctrodes reversibles, potencials normals d’elèctrode. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
22.5 |
45 |
67.5 |
Project proposal |
|
15 |
30 |
45 |
Problem solving, classroom exercises |
|
15 |
15 |
30 |
|
Personal tuition |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
Objective short-answer tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Lecture |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Project proposal |
Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre. |
Problem solving, classroom exercises |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Personal tuition |
Problem solving, classroom exercises |
Project proposal |
Lecture |
|
Description |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. |
|
|
Description |
Weight |
Project proposal |
Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. |
25% |
Problem solving, classroom exercises |
La correcta resolució d'aquests exercicis pot suposar fins a 1 punt addicional en la nota final, sempre que es compleixin els següents requisits:
- La nota mitjana d'ambdós parcials ha d'ésser igual o superior a 4.5.
- Al menys un 80% dels exercicis han hagut d'ésser realitzats. |
Fins a un 10% addicional. |
Objective short-answer tests |
Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final. |
75% |
|
Other comments and second exam session |
Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals. |
Basic |
I.N. LEVINE, FÍSICO QUÍMICA, MCGRAW-HILL LATINOAMERICANA S.A., 3ERA. ED., BOGOTÁ, 1991
|
|
Complementary |
SMITH, S.; VAN NESS, H.C., INTRODUCCIÓN A LA TERMODINÁMICA EN INGENIERÍA QUÍMICA, 5A ED. MCGRAW-HILL, 1997
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990
KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
, Internet, ,
|
|
|
Other comments |
Es recomanable tenir un nivell operatiu en Càlcul Diferencial i Integral elemental, així com d’Algebra elemental, segons els continguts del Batxillerat. |
|