Code |
|
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B17 |
Creativitat. |
Objectives |
Competences |
Conèixer l’estructura dels compostos orgànics amb especial èmfasi en els grups funcionals. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Adquirir coneixements sobre la relació estructura/propietats físiques de les substàncies orgàniques. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Predir les propietats físiques en base a la seva estructura. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Conèixer el concepte d’estereoisomeria i les seves implicacions. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Aplicar les regles estudiades a la determinació de la configuració absoluta. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Adquirir coneixements sobre la relació entre estructura i propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Predir les propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. |
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Aplicar els coneixements de cinètica i termodinàmica a les reaccions orgàniques. |
A4
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Conèixer la reactivitat dels compostos orgànics. |
A4
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Aplicar els coneixements de reactivitat adquirits a la transformació entre grups funcionals. |
A4
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15
|
|
Donar resposta als problemes de reactivitat orgànica que es presentin. |
A4
|
B1 B2 B3 B8 B10 B14 B15 B16 B17
|
|
Topic |
Sub-topic |
1. |
Introducció a la Química Orgànica: definició i importància. Característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura dels compostos orgànics. |
2. |
Estructura i enllaç a les molècules orgàniques: Fórmules estructurals. L’enllaç covalent. Angles i distàncies d’enllaç. Electronegativitat i polaritat dels enllaços. Enllaços deslocalitzats. Ressonància. Compostos aromàtics. |
3. |
Estructura i propietats dels compostos orgànics: Forces i enllaços més febles que els covalents. Estructura i propietats físiques. Acidesa i basicitat dels compostos orgànics. |
4. |
Estereoquímica: Estructura tridimensional de les molècules orgàniques: l’estereoisomería. Representació d’estructures tridimensionals. Rotació sobre enllaços senzills: conformacions: Restricció de la rotació en els enllaços múltiples. Quiralitat. Compostos amb carbonis estereogènics: enantiòmers. Compostos amb dos o més carbonis estereogènics: diastereoisòmers. |
5. |
Tipus de reaccions i reactius en Química Orgànica: Mecanismes de reacció i tipus de reaccions. Perfil energètic d’una reacció. Intermedis de reacció. Termodinàmica i cinètica de les reaccions orgàniques. Nucleofília i electrofília. |
6. |
Reaccions de compostos orgànics amb reactius nucleòfils: reactius nucleòfils. Reaccions de substitució nucleòfila sobre carboni saturat. Eliminació. Addicions nucleòfiles a carbonil. Substitució nucleòfila sobre grup carbonil. |
7. |
Reaccions de compostos orgànics amb reactius electròfils. Reactius electròfils. Reaccions d’addició electròfila a enllaços múltiples. Reaccions de substitució electròfila aromàtica. |
8. |
Reaccions de compostos orgànics amb radicals. Reaccions radicalàries. Halogenació d’hidrocarburs. Reaccions d’addició radicalària als alquens. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
30 |
60 |
90 |
Project proposal |
|
15 |
15 |
30 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
10 |
20 |
|
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Objective short-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l’assignatura. |
Lecture |
Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte. |
Project proposal |
Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte. |
Problem solving, classroom exercises |
Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte. |
|
Description |
Reunions individuals i en grups per a discutir conceptes relacionats amb els problemes proposats a l’aula.
Discussió sobre temes relacionats amb l’avantprojecte. |
|
|
Description |
Weight |
Project proposal |
Tema proposat per a desenvolupar relacionat amb l’avantprojecte que requereix una cerca bibliogràfica i l’aplicació de conceptes apresos. |
25% |
Objective short-answer tests |
Examen parcial: temes generals, formulació i nomenclatura (25%).
Examen final: temari complet (50%). |
75% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
Quiñoá, E.; Riguera, R., Cuestiones y ejercicios de Química Orgánica, McGraw-Hill, 1994 i posteriors
Quiñoá, E.; Riguera, R., Formulación y nomenclatura, McGraw-Hill,
LUIS LAFUENTE, S.V. i col., Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I,
J. McMURRY, Química Orgánica, Iberoemericana, 1994 i posteriors
S. Ege, Química Orgánica, Reverté, 1997
Vollhardt, K.P.C; Freeman, W.H., Química Orgánica, Omega, 1990 i posteriors
|
|
Complementary |
|
- MCMURRY, J. “Química Orgánica” Thomson Editores.
- VOLLHARDT, K.P.C. “Química Orgánica” Ed. Omega.
- EGE, S. “Química Orgánica” Ed. Reverté.
- PRIMO YÚFERA, E., “Química Orgánica Básica y Aplicada” Ed. Reverté.
- QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica” McGraw-Hill.
- QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Nomenclatura y representación de compuestos orgánicos” McGraw-Hill.
- Transparències de classe posades en xarxa i internet.
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
QUÍMICA ANALÍTICA/20011004 | QUÍMICA INORGÀNICA/20011025 |
|
|
Other comments |
Es recomana revisar les bases de l’estructura molecular del batxillerat i haver cursat Química Inorgànica i Química Analítica. |
|