IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011003
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Second Second
Language
Català
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
E-mail mariamerce.arasa@urv.cat
angels.serra@urv.cat
Lecturers
ARASA BERTOMEU, MARIA MERCÈ
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
Web
General description and relevant information Estudi dels fonaments de la química orgànica i presentació de la reactivitat dels processos orgànics amb especial èmfasi en els processos industrials.

Competences
Code  
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer l’estructura dels compostos orgànics amb especial èmfasi en els grups funcionals. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Adquirir coneixements sobre la relació estructura/propietats físiques de les substàncies orgàniques. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Predir les propietats físiques en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Conèixer el concepte d’estereoisomeria i les seves implicacions. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar les regles estudiades a la determinació de la configuració absoluta. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Adquirir coneixements sobre la relació entre estructura i propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Predir les propietats àcid-base de compostos orgànics en base a la seva estructura. B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar els coneixements de cinètica i termodinàmica a les reaccions orgàniques. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Conèixer la reactivitat dels compostos orgànics. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Aplicar els coneixements de reactivitat adquirits a la transformació entre grups funcionals. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
Donar resposta als problemes de reactivitat orgànica que es presentin. A4
B1
B2
B3
B8
B10
B14
B15
B16
B17

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció a la Química Orgànica: definició i importància. Característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura dels compostos orgànics.
2. Estructura i enllaç a les molècules orgàniques: Fórmules estructurals. L’enllaç covalent. Angles i distàncies d’enllaç. Electronegativitat i polaritat dels enllaços. Enllaços deslocalitzats. Ressonància. Compostos aromàtics.
3. Estructura i propietats dels compostos orgànics: Forces i enllaços més febles que els covalents. Estructura i propietats físiques. Acidesa i basicitat dels compostos orgànics.
4. Estereoquímica: Estructura tridimensional de les molècules orgàniques: l’estereoisomería. Representació d’estructures tridimensionals. Rotació sobre enllaços senzills: conformacions: Restricció de la rotació en els enllaços múltiples. Quiralitat. Compostos amb carbonis estereogènics: enantiòmers. Compostos amb dos o més carbonis estereogènics: diastereoisòmers.
5. Tipus de reaccions i reactius en Química Orgànica: Mecanismes de reacció i tipus de reaccions. Perfil energètic d’una reacció. Intermedis de reacció. Termodinàmica i cinètica de les reaccions orgàniques. Nucleofília i electrofília.
6. Reaccions de compostos orgànics amb reactius nucleòfils: reactius nucleòfils. Reaccions de substitució nucleòfila sobre carboni saturat. Eliminació. Addicions nucleòfiles a carbonil. Substitució nucleòfila sobre grup carbonil.
7. Reaccions de compostos orgànics amb reactius electròfils. Reactius electròfils. Reaccions d’addició electròfila a enllaços múltiples. Reaccions de substitució electròfila aromàtica.
8. Reaccions de compostos orgànics amb radicals. Reaccions radicalàries. Halogenació d’hidrocarburs. Reaccions d’addició radicalària als alquens.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
30 60 90
Project proposal
15 15 30
Problem solving, classroom exercises
10 10 20
 
Personal tuition
1 0 1
 
Objective short-answer tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura.
Lecture Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.
Project proposal Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.
Problem solving, classroom exercises Combinació de classes magistrals i discussió de qüestions i problemes. S’introdueixen els conceptes bàsics i es pretén desenvolupar la capacitat del alumne per aprendre alhora que es treballa els seu esperit crític. El treball és individual però també en equip en la participació en l’avantprojecte.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Reunions individuals i en grups per a discutir conceptes relacionats amb els problemes proposats a l’aula. Discussió sobre temes relacionats amb l’avantprojecte.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Tema proposat per a desenvolupar relacionat amb l’avantprojecte que requereix una cerca bibliogràfica i l’aplicació de conceptes apresos. 25%
Objective short-answer tests Examen parcial: temes generals, formulació i nomenclatura (25%).

Examen final: temari complet (50%).
75%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Quiñoá, E.; Riguera, R., Cuestiones y ejercicios de Química Orgánica, McGraw-Hill, 1994 i posteriors
Quiñoá, E.; Riguera, R., Formulación y nomenclatura, McGraw-Hill,
LUIS LAFUENTE, S.V. i col., Introducción a la Química Orgánica, Publicacions de la Universitat Jaume I,
J. McMURRY, Química Orgánica, Iberoemericana, 1994 i posteriors
S. Ege, Química Orgánica, Reverté, 1997
Vollhardt, K.P.C; Freeman, W.H., Química Orgánica, Omega, 1990 i posteriors

Complementary
  • MCMURRY, J. “Química Orgánica” Thomson Editores.
  • VOLLHARDT, K.P.C. “Química Orgánica” Ed. Omega.
  • EGE, S. “Química Orgánica” Ed. Reverté.
  • PRIMO YÚFERA, E., “Química Orgánica Básica y Aplicada” Ed. Reverté.
  • QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Cuestiones y Ejercicios de Química Orgánica” McGraw-Hill.
  • QUIÑOÁ, E., RIGUERA, R., “Nomenclatura y representación de compuestos orgánicos” McGraw-Hill.
  • Transparències de classe posades en xarxa i internet.
Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
QUÍMICA ANALÍTICA/20011004
QUÍMICA INORGÀNICA/20011025
 
Other comments
Es recomana revisar les bases de l’estructura molecular del batxillerat i haver cursat Química Inorgànica i Química Analítica.